حل مشکل برگرداندن باقی مانده پول مسافران مترو با کیف پول ایزی‌پِی

گسترش استفاده از شبکه حمل‌ونقل عمومی نشانه‌ای از حجم بالای تراکنش‌های خرد در این شبکه است. روش‌های جدید بسیاری برای پرداخت الکترونیکی کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها وجود دارد که هر کدام به نسبتی مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

شرکت توسن‌سها در سال‌های اخیر تجهیزات و سامانه‌های متعددی را در حوزه پرداخت الکترونیکی کرایه حمل و نقل شهری به وجود آورده است. فراهم کردن بستر مطمئن و مشتری‌پسند که بتواند، سرعت و سهولت را برای شهروندان فراهم سازد از اهداف اصلی توسن‌سها در مسیر ارائه سرویس‌های نوین پرداخت و جمع‌آوری کرایه حمل است.

یکی از اقدامات توسن‌سها در حوزه پرداخت خرد شهری، توسعه خدمات اپلیکیشن و کیف پول ایزی‌پی است که امکان شارژ مستقیم کارت بلیت را از محل موجودی کیف‌پول ایزی‌پی فراهم می‌کند. برای آَشنایی بیشتر با این سرویس یکپارچه با آقای مهندس امیر راسخ، معاون عملیات پرداخت الکترونیک توسن‌سها به گفت‌وگو نشته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا نگاهی به روزمه تحصیلی و کاری او انداخته‌ایم.

راسخ، دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار را در دانشگاه شریف گذارنده و مدرک کارشناسی ارشد همین رشته را از دانشگاه علم و صنعت اخذ کرده است. فعالیت او در صنعت پرداخت با ورود به شرکت توسن‌سها آغاز شد. حدود شش سالی می‌شود که راسخ به عنوان معاون عملیات پرداخت الکترونیک در توسن سها مشغول به کار است.

جایگاه کیف پول در پرداخت خرد شهری

معاون عملیات پرداخت الکترونیک شرکت توسن سها، در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به جایگاه کیف پول در پرداخت خرد شهری، گفت: «امروزه کیف پول به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌‌های سیستم‌ جمع‌آوری خودکار کرایه (Automatic Fair Collection) شناخته شده است. در واقع با کم‌رنگ‌ شدن نقش کارت‌های هوشمند در حوزه حمل و نقل شهری، کیف پول به زودی تبدیل به یکی از بازیگران اصلی این حوزه خواهد شد. امکاناتی نظیر پرداخت مستقیم از طریق شناسه و توکن باعث شده شهر‌های بزرگ دنیا به سرویس‌های نوین پرداخت کرایه مجهز شوند.»

راسخ، با تاکید بر اینکه حوزه اصلی فعالیت توسن سها از ابتدا کارت بلیت تهران بوده است، اظهار کرد: «فعالیت‌های توسن سها در این حوزه به تدریج گسترش پیدا کرده است. هم‌اکنون توسن سها عهده‌دار پروژه‌های مربوط به کارت بلیت شهرهای مشهد و قم است . همچنین قصد داریم امکان دسترسی به سرویس‌هایمان را در سایر شهرها فراهم کنیم.»

سامانه تهران من

او در ادامه اشاره کرد که همکاری توسن‌ سها با شهرداری تهران در نهایت منجر به شکل‌گیری کیف پول در سامانه تهران من شده است. راسخ در این رابطه گفت: «حدود پنج سال پیش سامانه حساب شهروندی را راه‌اندازی کردیم تا مباحث مربوط به طرح ترافیک از این طریق مدیریت شود. هدف اصلی این سامانه ایجاد درگاه واحدی برای ارائه سرویس‌های پرداخت حمل و نقل بود اما با تغییر سیاست‌های شهرداری تهران، سامانه تهران من شکل گرفت.»

معاون عملیات پرداخت الکترونیک شرکت توسن سها با تاکید بر جایگاه کیف پول در پرداخت خرد شهری اضافه کرد: «در حال حاضر توسن سها مسئولیت ارائه خدمات و تامین زیرساخت‌های کیف پول تهران من را به عهده دارد. کیف پول یکی از سرویس‌هایی است که در همین راستا ارائه شده است و شهروندان برای پرداخت‌های مربوط به خودرو‌های شخصی خود و حمل و نقل عمومی از آن استفاده می‌کنند.»

اپلیکیشن ایزی‌پی

از دوسال پیش مقرر شد که امکان دسترسی شهروندان به سرویس‌های توسن سها از طریق تلفن‌همراه را فراهم کنیم. راسخ با بیان این مطالب افزود: «در همین راستا اپلیکیشن و کیف پول ایزی‌پی شکل گرفت. شارژ کارت بلیت،  فروش بلیت تک سفره مترو، پرداخت بدهی طرح ترافیک و عوارض آزادراهی از جمله سرویس‌های ایزی‌پی هستند. به زودی امکان خرید بلیت تک سفره  BRT و قطار حومه‌ای را از طریق این اپلیکیشن فراهم می‌کنیم.»

حل مشکل پول خرد

به گفته او تمرکز توسن‌سها بر روی ارائه خدمات شهری و سرویس‌های حمل و نقل است. او در ادامه از راهکاری یاد کرد که مشکل متصدیان باجه‌های فروش بلیت مترو برای برگرداندن باقی‌مانده پول به مسافران را حل کرده است و در این رابطه توضیح داد: «یکی از دغدغه اصلی شهروندان و متصدیان باجه‌های مترو، کمبود پول خرد است. اخیراً  باقی‌مانده پول مسافران را (با رضایت خود اشخاص) به کیف‌پول ایزی‌پی آنها واریز می‌کنیم. امکان استفاده از موجودی کیف پول برای پرداخت کرایه وجود دارد و همین مساله باعث شده اجرای این طرح با استقبال خوبی مواجه شود.»

معاون عملیات پرداخت الکترونیک شرکت توسن سها، با اشاره به اینکه سرویس کیف پول هم‌گام با اپلیکیشن ایزی‌پی در حال توسعه است، ادامه داد: « قصد داریم زیرساخت‌های مربوط به کیف‌پول را به سایر کسب‌وکارهای آنلاین ارائه کنیم تا بتوانند بدون درگیر شدن با مسائلی همچون پرداخت، تسویه با عوامل و درگیری با حواشی فیشینگ و تقلب تنها بر روی توسعه بازار خود تمرکز کنند.»

راسخ در ادامه صحبت‌های خود به اقدامات و اهداف توسن‌سها در حوزه کیف پول و ارائه خدمات کارت بلیت اشاره کرد و گفت: «هدف اصلی ما این است که شهروندان را به استفاده از اپلیکیشن ایزی‌پی تشویق کنیم زیرا ارائه سرویس از طریق تلفن‌همراه همواره تجربه کاربری بهتری را رقم می‌زند. طی سال‌های گذشته موفق شده‌ایم که درصد بالایی از مسافران را به خرید و شارژ کارت بلیت از طریق دستگاه‌های سلف سرویس که بر روی دیوار ایستگاه‌های مترو نصب شده‌اند سوق دهیم. امیدواریم با همکاری شهرداری تهران بتوانیم از طریق کیف پول به ارائه سرویس‌های نوین در حوزه پرداخت حمل و نقل شهری بپردازیم.»

پرداخت از طریق شناسه QR کد و چهره مسافر

او با تاکید بر اینکه کاربران برای استفاده از کیف‌پول باید به اینترنت متصل باشند تا موجودی آنها چک شود، بیان کرد: «توسن سها در نمایشگاه تهران هوشمند از سرویس‌های جدیدی در حوزه جمع‌آوری کرایه رونمایی کرد. پرداخت با شناسه (QR) یکی از این سرویس‌ها بود، روش کار این سرویس به این صورت است؛ کد QR  از طریق دستگاه‌های پذیرش اتوبوس، مترو و تاکسی اسکن می‌شود سپس سرور موجودی کیف پول کاربر را چک و هزینه کرایه را از آن کسر می‌کند.»

معاون عملیات پرداخت الکترونیک شرکت توسن سها، در رابطه با یکی دیگر از سرویس‌ها به نام پرداخت از طریق تشخیص چهره توضیح داد: «در این سرویس چهره کاربر به عنوان توکن دسترسی به کیف پول معرفی می‌شود و بعد از طی شدن مراحل مربوط به تشخیص چهره از موجودی کیف‌پول هزینه کرایه کسر خواهد شد. این سرویس تنها در محیط‌های خاص قابل استفاده است اما با ارائه آن قصد داشتیم به سرعت پردازش اشاره کنیم.»

راسخ ادامه داد: «امکان ارائه این دو سرویس (پرداخت با شناسه و چهره) را در بستر موبایل فراهم کرده‌ایم. هدف نهایی توسن سها گسترش استفاده از سرویس‌های نوین پرداخت اپلیکیشن ایزی‌پی است. علاوه بر مشهد که پروژه مربوط به کارت بلیت آن را به عهده داریم قصد داریم در سایر شهرهای کشور نیز به ارائه خدمات جدید کیف پول بپردازیم. در واقع این مسیری است که برای گسترش اپلیکیشن ایزی‌پی و گسترش زیرساخت جمع آوری کرایه از طریق کیف پول پیش روی داریم.»

معاون عملیات پرداخت الکترونیک شرکت توسن سها، در ادامه درباره سرویس شارژ روی گیت توضیح داد که در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.