فرصت‎ و تهدید کرونا برای فین‌تک‌ها

در زمانی که اکثر بخش‌های اقتصاد جهان شرایط رکود را تجربه می‌کنند، جهش قابل‌توجه در دانلود اپلیکیشن فین‌تک‌ها، اخباری دلگرم‌کننده برای این صنعت است. علاوه بر این، آمار استفاده از برنامه‌های موبایلی حوزه بانکی و مالی در کشورهای آسیایی و خاورمیانه در این مدت دو برابر شده است.

رشد اکوسیستم‎ فین‌تک‌ها

شکوفایی فین‌تک‌ها در این مدت به رشد دانلود اپلیکیشن‌های بانکی خلاصه نمی‌شود به‌طوری که بنابر گزارش‌های CB Insights و PwC در سال گذشته میلادی سرمایه‌گذاری جسورانه در این بخش حدود 38 درصد رشد کرده و از 13 میلیارد دلار در سال 2018 به 18 میلیارد دلار رسیده است.

شرکت‌های فین‌تکی در سطح جهانی نیز از مقررات انعطاف‌پذیرتر در هر دو اکوسیستم نوظهور و بالغ بهره برده‌اند، چرا که سازمان‌ها به دنبال بهبود خدمات مالی و توسعه اقتصاد دیجیتال هستند.

براساس گزارشی از سوی Ecosystm، چهار موج مثبت در راستای رشد اکوسیستم فین‌تک‌ در طول سال 2020 شکل خواهد گرفت. نخست آنکه سرمایه‌گذاران بیشتر از پلتفرم‌های فین‌تکی پشتیبانی خواهند کرد. همکاری و سرمایه‌گذاری بانک‌های سنتی در شرکت‌های فین‌تکی افزایش خواهد یافت. گذشته از آن اهمیت داده‌های به دست ‎آمده از برنامه‌های در بخش موبایلی افزایش یافته و به تبع آن تحلیل‌ها در این حوزه قوت خواهد گرفت. در نهایت اینکه رگولاتوری‌های فضای مقرراتی را با رشد این اکوسیستم تسهیل خواهند کرد.

فرصت‎ و تهدید کرونا برای فین‌تک‌ها

متناوبا، تمایل مصرف‌کنندگان برای خدمات بانکداری دیجیتال به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت و بسیاری از موسسات مالی سنتی مجبور خواهند شد. دستاوردهای نوآورانه حوزه خدمات فین‌تک‌ها را دنبال کنند. در نتیجه، بسیاری از آنها می‌توانند به شرکت‌های فین‌تک‌ها به‌عنوان فرصتی برای ارتقای خدمات بانکداری دیجیتالی نگاه کنند. این افزایش در تقاضا برای خدمات  فین‌تکی می‌تواند فضای رشد بیشتری برای شرکت‌‌های ارائه‌دهنده اپلیکیشن‌های مالی و جذب سرمایه‌های جسورانه فراهم کند.

علاوه بر این، تضعیف اقتصاد می‌تواند سازمان‌های دولتی و قانون‌گذاران را وادار به تحریک توسعه راه‌حل‌های فین‌تکی کند. به‌عنوان مثال، کره‌جنوبی در نظر دارد به منظور تحریک جهشی اقتصاد خود در دوران شیوع کرونا، به‌طور موقت مقررات 10 صنعت ازجمله فین‌تک‌ها را در ماه مارس تسهیل کند.

از طرفی سازمان بهداشت جهانی هم پرداخت‌های را تشویق کرده‌است. شیوع بیماری کرونا و رشد اکوسیستم‎ فین‌تک‌ها به اثر آن روی بازارهای مالی و رفتار سرمایه‌گذاری برمی‌گردد. حداقل در کوتاه‌مدت، سرمایه‌داران خرد به دنبال فضای ایمن‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهند گشت که این مساله تاثیر منفی بر سرمایه‌گذاری VC شرکت‌های موجود و جدید دارد. آن دسته از فین‌تک‌‌هایی هم که با کسب‌وکارها همکاری می‌کنند، از گزندهای رکود اقتصادی در این روزها در امان نبودند. به ویژه برای شرکت‌های فین‌تک در بخش پرداخت‌، افت معاملات در تمام سطوح اقتصاد در سراسر جهان پیش‌بینی ‌شده است.

آخرین دستاورد اکوسیستم‎ فین‌تک قبل از کرونا

قبل از شیوع بیماری کرونا و ایجاد بی‌ثباتی در بازار، چندین دستاورد بزرگ در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 به دست آمد که اکوسیستم بانکی را دستخوش تغییر می‌کند. فعالیت اخیر روی تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها، توسعه پرداخت‌ها، وام دادن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری متمرکز شده‌است. این ترکیبات چشم‌انداز خوبی را برای سیستم بانکی فراهم می‌کند. این اتفاقات عبارتند از:

اپل و گلدمن ساکس

این دو غول دیجیتال به‌طور مشترک یک کارت اعتباری جدید را در ماه اوت 2019 راه‌اندازی کردند. کارت اعتباری جدید اپل با برنامه کیف پول دیجیتال آی‌فون کار می‌کند.  این مشارکت در سال 2020 با اعلام همکاری آمازون توسعه یافت تا به شرکت‌های کوچک حاضر در پلتفرم آمازون برای فروش اعتبار داده شود.

پی‌پل و هانی

PayPal برنامه‌های خود را در تجارت الکترونیک در نوامبر 2019 با خرید شرکت Honey به ارزش 4 میلیارد دلار توسعه داد. این خرید اهمیت ایجاد یک پلتفرم برای خدمات مالی را نشان می‌دهد که بخش مهمی از زندگی روزمره کاربران پی‎پل می‌شود.

ویزا و Plaid

ویزا با خرید استارت‌آپ Plaid به ارزش 3/ 5 میلیارد دلار در ماه ژانویه 2020 موافقت کرد تا به وسیله شبکه داده Plaid به مشتریان اجازه ‌دهد حساب‌های بانکی سنتی خود را به شرکت‌های فین‌تکی مانند Venmo، Robinhood، acorns، Betterment و chime متصل کنند.

/ دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.