چرا علی رغم رشد نقدینگی، قدرت خرید خانوارها پایین است؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند رکود تورمی سبب شده تا علی رغم رشد نقدینگی، قدرت خرید خانوارها و دستمزد آنها پایین باشد.

امران ندری در برنامه تیتر دیشب با انتقاد از کاهش نرخ سود بانکی افزود: انتقاد من به بانک مرکزی این است که باید حضور فعالانه تری در بازار بین بانکی داشته باشد، چون بانک مرکزی می‌تواند با ذخایر خودش روی نرخ سود تأثیر بگذارد و باید حتماً در این مورد تجدید نظر شود.

وی با بیان این که الان پس انداز و نگهداری پول در کشور بی ارزش شده گفت: در حال حاضر هیچ کس دیگر تمایلی به نگهداری پول ندارد و این موجب شده است مردم به سمت بازارهای دیگر بروند، چون بازار ارز کنترل شده است و بازار مسکن هم نیاز به سرمایه کلان دارد و جهت نقدینگی به سمت بورس و بازار سرمایه سرازیر شده است.

ندری افزود: این موارد نشان می‌دهد مردم دیگر به سپرده و پول ملی اعتماد ندارند، اما هیچ تناسبی بین دارایی شرکت‌ها و قیمت سهام که دارد بالا می‌رود وجود ندارد و گردش نقدینگی در بازار سرمایه افزایش پیدا نکرده است از این رو در اینده یا شاخص سهام ممکن است به شدت سقوط و یا دارایی شرکت‌ها آنقدر افزایش پیدا کند تا بتواند این فاصله قیمتی را پر کند.

تاثیر رشد نقدینگی بر قدرت خرید چیست؟

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره علل رشد نقدینگی نیز گفت: عامل اصلی رشد نقدینگی، افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و افزایش بدهی‌های دولت به بانک مرکزی است.

وی با اشاره به رشد 28.2 درصدی نقدینگی در سال 98 تصریح کرد: اگر ما فقط با رکود مواجه بودیم رشد نقدینگی سیاستی انبساطی را باید اجرا می‌کردیم و کمک می‌کرد، اما ما در کنار رکود، دچار تورم هم هستیم این است که کمکی به اقتصاد نمی‌کند.

ندری با بیان این که در کنار رشد نقدینگی در سال 98 باوجود بهبود نسبی، تورم بالایی داشتیم (میانگین 32 درصد) گفت: گذشته از تورم و کاهش مانده واقعی پول، مسئله اصلی اقتصاد انتظار تورمی است و سیاست‌های اتخاذ شده سبب شده تا نقدینگی به سرعت بیشتری در اقتصاد راه بیفتد و کاهش نرخ سود بانکی و دنبال نشدن سیاستی مشخص توسط بانک مرکزی به این موضوع دامن زده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مسئولان بیشتر نگران رکود هستند، اما در کشورهای دیگر بر خلاف کشور ما، مهار تورم اولویت دارد و ما تورم بالایی را تجربه کرده و می‌کنیم.

وی در رابطه با  تاثیر رشد نقدینگی بر قدرت خرید افزود: این تورم، قدرت خرید خانوارها را به شدت کاهش داده است و می‌دهد به همین علت دستمزدهای بسیار پایین، متناسب با تورم بالا رشد نکرده است و خانوارها از رشد نقدینگی بهره مند نمی‌شوند و رشد نقدینگی نفعی برای آن‌ها ندارد.

تورم در سال گذشته روند نزولی گرفت؛ اما کرونا دوباره به آن دامن زد

تیمور رحمانی دیگر کارشناس مسائل اقتصادی نیز درباره علل رشد نقدینگی گفت: علت رشد نقدینگی در کل، نیاز مالی و کسری بودجه دولت است. درست است که تحریم‌ها یک شوک منفی به عرضه وارد کرده، اما شوک منفی تقاضا هم در پی داشته، زیرا قدرت خرج کردن دولت را به صورت حقیقی کم کرده و قدرت خرید مصرف کننده هم کم شده است و در نهایت با کاهش شدید تقاضا روبرو شده ایم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به روند نزولی تورم در سال 98 گفت: من فکر می‌کنم تا سال 98 نباید خیلی از رشد نقدینگی نگران می‌بودیم و اگر کرونا اتفاق نمی‌افتاد وضع این قدر نگران کننده نمی‌شد.

وی با بیان این که نرخ تورم را مطلوب نمی‌داند افزود: کاهش نرخ سود بانکی از ناحیه بانک مرکزی نیست و رفتار درون بانکی آن را ایجاب کرده است.

آقای رحمانی در خصوص بازار سرمایه هم گفت: آنچه دارد اتفاق می‌افتد نگران کننده است و حتماً باید نگران بازار سرمایه باشیم.

/ فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.