مشتریان بانک با دیدن این لوگوی جدید بانکی باید احساس آرامش کنند

همه می‌دانیم که تا قبل از تاسیس مترو، برای رفتن از شهر تهران به شهر کرج و شهرری یا برعکس باید هزینه و دردسرهای زیادی را متحمل می‌شدیم؛ اما هم‌اکنون با پیشرفت‌های حمل‌ونقل شهری با دیدن لوگوی زرد مترو خیال‌مان آسوده است که از تجریش تا شهرری و یا از صادقیه تا کرج را با کم‌ترین هزینه و دردسر و با حداکثر سرعت می‌توان طی کرد. اما این مثال چه ربطی به نظام بانکی دارد؟

 

تقریباً دوماه و اندی است که ویروس کرونا در ایران شایع شده است و متاسفانه هنوز مردم، کسب‌وکارها، نظام بهداشتی و دولتی درگیر مبارزه با کرونا هستند. حالا در این دوران کرونایی بیش از هر زمان دیگری، نقش مهم خدمات بانکداری سلف سرویس را درک می‌کنیم. امروزه مردم با توجه به خطرات حضور در شعب بانکی، به دنبال دریافت خدمات بانکی بصورت سلف سرویس، بدون ریسک ابتلا به کرونا و با صرف کم‌ترین زمان و هزینه هستند.

در این روزها علاوه بر پرستاران و پزشکان حوزه سلامت، گروه‌های دیگری مانند کارکنان بانکی برای جلوگیری از توقف فعالیت‌های اقتصادی کشور و خدمت‌رسانی به مردم خود را در معرض ویروس کرونا قرار دادند. بر اساس آمار تاکنون حدود 50 نفر از کارمندان نظام بانکی به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که خطر ابتلا به کرونا در بانک‌ها جدی‌ است.

در این میان بانک مرکزی با اقداماتی مثل کاهش ساعت کاری و شیفتی‌کردن حضور کارمندان شعب و افزایش سقف تراکنش‌های کارت به کارت سعی کرده که سلامت کارکنان شعب را حفظ کند. اقداماتی که تا به امروز منجر به کاهش استفاده از خدمات شعب بانکی نشده است.

چگونه می‌توان بدون حضور در شعب به حساب بانکی پول نقد واریز کرد؟

یکی از اقدامات دیگر بانک مرکزی برای حفظ سلامتی کارکنان شعب بانکی، محدودیت واریز وجه نقد در شعب است. واریز پول نقد به‌عنوان یکی از خدمات پرکاربرد شعب بانکی محسوب می‌شود که با محدودیت‌‌های درنظرگرفته شده توسط نظام بانکی، حالا مشتریان بانکی را مشکلات بیشتری روبرو کرده است.

این روزها شاید نتوان چرخه خدمات‌رسانی بانک‌ها را به‌راحتی متوقف و شعب بانکی را به‌طور کامل تعطیل کرد، اما با استفاده از کانال‌های بانکداری غیرحضوری و روش‌های بدون نیاز به حضور در شعبه می‌توان به بخش گسترده‌ای از نیازهای بانکی بدون نیاز به شعب پاسخ داد و خدمات شعب بانکی را تکمیل کرد.

یکی از این روش‌های مکمل خدمات شعب بانکی، ماشین خودگردان است. در شرایط کنونی از طریق ماشین خودگردان که شرکت توسن‌تکنو به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو ارائه‌دهنده خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بانکی و پرداخت چند سالی است آن را به شبکه شعب بانک‌های ایران معرفی کرده است، می‌توان به طور چشم‌گیری به حفظ سلامتی و بهداشت کارکنان بانک‌ها و کاهش حضور مردم در شعب کمک کرد.

ماشین‌های خودگردان چگونه کار می‌کنند؟

از طریق ماشین‌های خودگردان می‌توان کل فرآیند اتوماسیون وجوه نقد را خارج از شعبه انجام داد تا مشتری برای واریز وجه نقد، بی نیاز به شعب ‌شود. همچنین با دریافت اسکناس مشتریان توسط ماشین خودگردان، کارمندان بانک کمترین دخالت را در این فرآیند خواهند داشت.

با استفاده از این ماشین، علاوه بر خدمات خودپرداز، می‌توان بدون نیاز به شعب بانکی در 7 روز هفته و به‌صورت 24 ساعته به خدمات واریز وجه نقد دسترسی پیدا کرد.

بر اساس قوانین فعلی حداکثر تعداد اسکناس‌های قابل‌دریافت ماشین‌های خودگردان 200 برگ اسکناس یا ایران‌چک در هر بار تراکنش واریز است و پول به‌صورت آنی به حساب واریز‌ می‌شود.

لزوم گسترش ماشین‌های خودگردان

با توجه به مزایای ذکرشده درباره ماشین‌های خودگردان هنوز این ماشین در کل شبکه بانکی فراگیر و گسترده نشده است و حتی در دوران شیوع کرونا، هنوز اکثر مردم و حتی کارمندان بانکی از این ابزار سلف‌سرویس اطلاعی ندارند و برای واریز وجه نقد به شعب بانکی مراجعه می‌کنند.

 

به امید روزی که مانند مسافران مترو که با دیدن لوگوی مترو احساس آسودگی خاطر می‌کنند، با گسترش ماشین‌های خودگردان، مشتریان بانکی نیز با دیدن لوگوی این ماشین بانکی احساس آرامش کنند و به‌صورت سلف‌سرویس و بدون نیاز به مراجعه به شعب بانکی و به‌خطرانداختن جان خود و کارمندان بانکی به خدمات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.