از هزینه چاپ اسکناس تا زمان لازم برای حذف چهار صفر از پول ملی

رییس بانک مرکزی با اشاره به اهمیت احیای مسکوکات در کشور که باعث احیای پول ملی در مبادلات ارزی می‌شود، گفت: مطمئن هستیم حذف صفر از پول ملی هیچ تاثیری در تورم ندارد.

عبدالناصر همتی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور، گفت: تورم شدید طی 5 دهه اخیر باعث کاهش کارایی پول ملی کشورمان شده است و پول ملی ما یعنی ریال در جامعه کاربردی ندارد و دینار هم مدت‌هاست که وجود خارجی ندارد.
وی افزود: از آنجایی که فوریت لایحه مذکور در مهر سال گذشته به تصویب رسید، تقاضای بنده آن است که نمایندگان کلیات آن را تصویب کنند و اگر نقطه نظری داشتند، در جزئیات لایحه مطرح کنند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به هزینه بسیار زیاد چاپ و امحای اسکناس، تصریح کرد: ما در حال حاضر 8 میلیارد اسکناس داریم که 5 میلیارد آن زیر 2,000 تومان است که با این تغییر می‌توانیم سکه‌های یک تومانی را به جای اسکناس هزار تومانی و سکه 5 تومانی را هم به جای اسکناس 5 هزار تومانی به صحنه آوریم.
همتی با بیان اینکه در حال حاضر مسکوکات از رده خارج شده است، تصریح کرد: سرانه ما در مسکوکات بسیار پایین است اما در مقابل سرانه اسکناس در کشورمان نسبت به سایر کشورها بسیار زیاد است و ما سالانه یک میلیارد اسکناس امحاء می‌کنیم که بسیار هزینه‌بر است.

با حذف چهار صفر از پول ملی مسکوکات احیاء می‌شود

وی با بیان اینکه با تصویب حذف چهار صفر، مسکوکات احیاء می‌شود، گفت: از دو تا 5 سال صفرهای پول کشورمان حذف خواهد شد و مطمئنیم هیچ تاثیری در تورم ندارد. ما این کار را در راستای انجام وظایف بانک مرکزی پیشنهاد کردیم و به دنبال تسهیل مبادلات بازرگانی مردم هستیم.
رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: هر دو پول باید به موازات هم حرکت کنند تا پذیرش و عملیاتی شدن این اقدام در جامعه به صورت یکسان بوده و در نهایت به سرانجام برسد.
همتی با اشاره به اینکه این موضوع حدود یک سال در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: شب گذشته این موضوع مجدداً در هیئت دولت بررسی شد و در آن جلسه تأکید شد که پول ما تبدیل به تومان شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.