گام‌هایی که برای موفقیت در بورس باید برداشت

 فعالیت در بازار سرمایه همچون هر کسب‌وکاری دیگری نیازمند گذراندن مسیرهایی هموار و پر تلاطم برای کسب سود است.

یاد گرفتن نحوه خریدوفروش سهام و اوراق بهادار شرط لازم برای ورود و به دست آوردن موفقیت در بورس است، ولی بدون شک شرط کافی نیست. یک سهامدار و معامله‌گر در بازار سرمایه علاوه بر اینکه باید در کلاس‌های آموزش بورس، تحلیل بازار سهام، شرکت و مطالعه و تمرین خود را بیشتر کند، باید آمادگی ذهنی و خود کنترلی هم داشته باشد. چرا که این فرد تحت هر شرایطی در بازار پر ریسک و هیجان بورس باید از سرمایه خویش محافظت کند.

چه کنیم که در بورس سود کنیم؟

حال آنکه برای کسب پیروزی در بازار سرمایه باید از اصولی پیروی کرد. در ادامه 10 گام پیشنهادی برای موفقیت در بورس را بخوانید:

هرگز به یک سهم تعصب نشان ندهید
سهام مناسب را انتخاب کنید
برای فعالیت در بورس هرگز پول قرض نگیرید
 در کف بخرید و در سقف بفروشید
با طرح و برنامه ریزی مدون قدم بر دارید
ترس و طمع را از خود دور کنید
هدف خود را مشخص کنید
زمان را مدنظر قرار دهید
برای سرمایه گذاری طرح‌ بلند مدت داشته باشید
گول فرصت طلبان بورسی را نخورید؛ هرگز برای دریافت شایعات پول پرداخت نکنید

 

در ادامه توضیحات تکمیلی مرتبط با هر کدام از این اصول برای موفقیت در بورس آمده است:

هرگز به یک سهم تعصب نشان ندهید

یکی از دوستان من سهام را در 2400 دلار خریداری و هنوز آن را نگهداری کرده است و الان قیمت آن 7 دلار است. به نظر من او به آن سهم بیش از اندازه تعصب نشان داده و امیدوار است روزی سهم برگردد و به قیمت 2400 دلار برسد. جدا که فاجعه است، وقتی یک تصمیم اشتباه می‌گیرید آن را قبول کنید و از آن بیرون بیایید و منتظر نمانید.

سهام مناسب را انتخاب کنید

اولین گام پیش از سرمایه‌گذاری در بازار بورس انتخاب سهامی مناسب است. بررسی دقیق وضعیت سهام شرکت‌هایی که به واسطه گزارش‌های تحلیلی و تبلیغات رسانه‌ای به خرید آن‌ها علاقمند شده اید از اهمیت بسیاری برخوردار است. با انجام این کار و انتخاب سهامی مناسب در واقع قسمت دشوار سرمایه گذاری در بورس را پشت سر گذاشته و می‌توانید به کسب سودی سرشار در آینده امیدوار باشید.

پول قرض نگیرید

هرگز با پولی که متعلق به شما نیست سهام نخرید. شما تنها باید با پول خودتان سهام خریداری کنید پولی که در آینده نزدیک مورد نیازتان نیست و تصور نکنید که قسمت عمده آن را در بازار از دست خواهید داد.

 در کف بخرید و در سقف بفروشید

به نظر ساده است؟ بله، اما ساده نیست برای اینکه اگر شخص از اکثریت بازار تبعیت کرده باشد، پول زیادی را در بازار از دست نخواهد داد. همیشه رازی را در نظر بگیرید که می‌تواند موفقیت شما را در بازار سرمایه تضمین کند. هر 6 ماه یا در هر سال قیمت سهام حدود 30درصد پایین می‌آید، یعنی زمان خرید است و برعکس اشخاصی هستند که بر اساس اخبار و شایعات قیمت سهام را بالا می‌برند که آن، زمان فروش است.

طرح و برنامه داشته باشید

زمانی که قصد دارید پول خود را در بورس سرمایه‌گذاری نمایید، برنامه‌ریزی و تدوین نحوه فعالیت شما از اهمیت بسیاری برخوردار است. طرح‌های دقیق و برنامه ریزی شده در جهت کنترل سرمایه و مدیریت گردش مالی، برای رسیدن شما به اهداف و تحقق خواسته هایتان نقش مهمی را ایفا می‌نماید.

نکته مهم دیگر اختصاص قسمتی از سرمایه خود به عنوان بودجه پشتیبان است. این امر می‌تواند امنیت فعالیت‌های مالی و اقتصادی شما را در زمان بروز بحران‌های اقتصادی و تاثیر آن بر بازار بورس تامین نماید.

 طمع نکنید و ترسو نباشید

ترس و طمع بزرگترین دشمن سرمایه‌گذاران است و تنها راه گریز از آن داشتن برنامه ورود به معامله است قبل از اینکه عملا وارد شوید. برنامه خریدوفروش شما باید راه حلی برای معاملات اشتباه باشد، چه مقدار سود مد نظر شماست، چه مقدار از سود قابل ذخیره کردن است. اگر شما به برنامه خود تکیه کنید به ترس و طمع فائق خواهید آمد.

اهداف خود را مشخص کنید

البته ارزش پولی که برای خرید سهام در بورس هزینه نموده اید با توجه به شرایط حاکم بر بازار قابل تغییر است، حفظ ثبات و تعیین اهداف مشخص می‌تواند عامل موفقیت شما در بازار سرمایه گذاری گردد. این امر می‌تواند زمان کافی را در اختیار شما قرار دهد تا با کسب مهارت‌های مورد نیاز، سرمایه گذاری‌های بزرگ و موفقی را در بورس انجام داده و از درآمد و سود سرشاری در آینده برخوردار شوید.

کنترل منظم وضعیت بازار و استفاده از آن در جهت شناخت بسترهای مناسب سرمایه گذاری می‌تواند آینده‌ای تضمین شده را برای شما به ارمغان بیاورد.

زمان را دریابید

این موضوع در بازار سهام بسیار مهم است، اما کمتر در این مورد صحبت شده است. هر سرمایه‌گذاری از کارشناس سرمایه سوال می‌کند چه سهمی را باید بخرد. اما هرگز سوال نمی‌کند چه زمانی برای خرید سهام مناسب است. اگر وارد سهمی خوب شوید، اما در زمان نادرست، شما ضرر خواهید کرد و اگر وارد سهم بدی شوید، اما در زمان درست، ممکن است به طور تصادفی سود کنید. اگر شما سهم خوبی خریداری کنید بعد از اینکه به اندازه کافی بالا رفت شما برای یک ضرر آماده می‌شوید.

برای سرمایه گذاری طرح‌ بلند مدت داشته باشید

طرح‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسند، اما باید به این نکته توجه داشت که در آمد و سود حاصل از اینگونه سرمایه گذاری نمی‌تواند اعتبار و ثبات شما را در بازار بورس تضمین کند،، اما طرح و برنامه ریزی برای انجام سرمایه گذاری‌های بلند مدت در بورس توصیه همیشگی شرکت‌های تجاری و سرمایه گذاری بوده است.

سود بیشتر و تضمین شده مزیت اصلی این قبیل سرمایه گذاری‌ها در برابر سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت است البته در صورتی که بازارهای سرمایه از ثبات لازم برخوردار باشند.

گول فرصت طلبان بورسی را نخورید؛ هرگز برای دریافت شایعات پول پرداخت نکنید

هزاران کارشناس در بازار وجود دارد. اغلب آن‌ها از بازار سهام اطلاع بیشتری ندارند. با این وجود سرمایه‌گذاران به توصیه‌های آن‌ها مبلغی پرداخت می‌کنند سوال ساده‌ای که این سرمایه‌گذار باید از خودش بپرسد این است که چرا این متخصص با داشتن دانش کافی به جای ثروتمند شدن با استفاده از بکار گیری آن اطلاعات تنها در قبال چند دلار آن اطلاعات را می‌فروشد؟ همیشه تصمیم زندگیتان را خودتان اتخاذ کنید.

در پایان باید گفت هر شخص پس از دریافت کد بورسی با توجه به شناخت خود و قدرت تحمل فشارها و هیجانات بازار سرمایه، باید برنامه خود در خصوص نحوه خرید و فروش، تعداد معاملات، سیستم معاملاتی پرسیگنال یا کم سیگنال و استراتژی خود را در قالب چشم‌اندازی تهیه کند و پس آشنایی با اصطلاحات پر کاربر این بازار و پیمودن گام‌های لازم سپس وارد بازار و دنیای معامله‌گری شود.

با کلیک بر روی این لینک می‌توانید با  10 مورد از پرکاربردترین اصطلاحات و مفاهیم بورس ‍ آشنا شوید.

/ خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.