مواظب اپلیکیشن‌های رسیدساز باشید

استفاده از رسیدهای جعلی به یکی از شیوه‌های کلاهبرداری تبدیل شده و سودجویان از طریق نرم‌افزارهای رسیدساز، اقدام به ساخت رسیدهای جعلی می‌کنند که به‌دلیل مشابهت با نمونه‌های واقعی، می‌تواند کاربران را فریب دهد.

 این روزها شاهد یکه‌تازی اپلیکیشن‌های مختلف هستیم، اپلیکیشن‌هایی که توانایی انجام کارهای فراوانی را در فضای مجازی دارند، از پرداخت گرفته تا خرید، دانلود و غیره. در کنار این اپلیکشن‌هایی که هر روزه تبلیغ می‌شوند تا کاربران با نصب آن‌ها کارهای روزانه خود را به راحتی انجام دهند، شاهد تولید اپلیکیشن‌هایی هستیم که بی‌سروصدا وارد بازار می‌شوند و گاهی اوقات از سوی مجرمان حرفه‌ای سایبری طراحی و تولید شده‌اند و افراد سودجو می‌توانند از آن‌ها استفاده مجرمانه داشته باشند. اپلیکیشن‌های رسیدساز هم از این دسته است.

برخی از مجرمان سایبری با نصب اپلیکیشن‌ها روی گوشی خود و سوءاستفاده از قابلیت‌های آن اقدام به کلاهبرداری از افراد هنگام خرید از فروشگاه‌ها کردند. این افراد بعد از خرید از فروشگاه‌ها و یا هنگام پرداخت بدهی‌های خود، ادعا می‌کنند که وجه مورد نظر را به حساب قربانی واریز کرده‌اند و رسید طراحی‌شده را به عنوان مدرک به فرد مخاطب ارائه می‌دهند. رسیدی که فاقد اعتبار بوده و هیچ ارزشی ندارد اما چون شامل نام و نام خانوادگی، شماره کارت و مبلغ واریزشده به حساب مقصد است، اعتماد فرد قربانی را جلب می‌کند.

یکی از مهمترین راه‌ها برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی و یا اطلاع از دریافت وجوه مختلف، فعال بودن سامانه پیامک حساب بانکی است. در این صورت شما از انجام هرگونه تراکنش بانکی و دریافت یا برداشت از حسابتان مطلع خواهید شد. کاربران باید بعد از انجام هر تراکنش بانکی به خصوص تراکنش‌های با مبالغ بالا، حتماً موجودی حساب خود را چک کرده و از واریز وجه مطمئن شوند.

پلیس فتا نیز درباره کلاهبرداری با سوءاستفاده از نرم‌افزارهای رسیدساز جعلی هشدار داده و اعلام کرد: افراد کلاه‌بردار از روش‌های مختلفی برای جلب اعتماد شهروندان و ترغیب آنان برای اقدامات کلاهبردارانه خود بهره می‌برند؛ یکی از این شیوه‌ها استفاده از رسیدهای جعلی از انواع درگاه‌های پرداخت و خودپرداز و رسید دستگاه کارت‌خوان است. رسیدهای جعلی با استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری و دستگاه‌های سخت‌افزاری و تا حد زیادی مشابه رسیدهای واقعی توسط کلاه‌برداران تولید می‌شود.

به همین دلیل به کاربران توصیه می‌شود برای خرید کالا و دریافت خدمات صرفاً از سایت‌های معتبر که دارای مجوزهای مربوطه‌اند، اقدام کنند و با دیدن رسید پرداخت در یک سایت یا یک شبکه اجتماعی، گروه یا کانال به‌راحتی اعتماد نکنند؛ زیرا در برخی از صفحات و گروه‌های پرطرفدار شبکه‌های اجتماعی که تاحدودی نیز تعداد دنبال‌کننده‌های زیادی دارند، برای جلب اعتماد کاربران از چنین شیوه‌هایی استفاده می‌کنند.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.