همه چیز درباره سبا؛ سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی

براى تسهيل در انجام امور بانكى و همچنين كاهش حجم مراجعات به شعب، با استفاده از سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی (سبا) مشتريان بانك كه داراى حساب متمركز هستند مى‌توانند برخى از عمليات بانكى خود را بدون مراجعه به شعبه و از طريق اتصال به شبكه اينترنت انجام دهند.

سيستم بانكدارى اينترنتى بانک ملی، در محيط WEB توسعه يافته و استفاده از آن با اتصال به شبكه اينترنت انجام مى‌شود و به همين دليل استفاده از آن از هر نقطه‌اى مقدور مى‌باشد. رفع محدوديت مكانى از كاربر، جزو مزاياى عمده اين سيستم به حساب مى‌آيد. محيط آن فارسى بوده و از سهولت بالايى در اجرا برخوردار است. اين سيستم بر مبناى سيستم متمركز بنا گذارده شده و استفاده از آن صرفاً براى مشتريان سيستم متمركز بانكى امكان پذير است.

عضويت

مشترى در هنگام درخواست عضويت با استفاده از كامپيوتر شخصى خود (منزل يا محل كار) و اتصال به شبكه اينترانت كه ويژه ثبت درخواست عضويت در نظر گرفته شده وارد سايت سيستم بانكدارى اينترنتى مى‌گردد، سپس شماره حساب، شماره مشترى و شماره شناسايى اوليه (كه در نهايت بخشى از شناسه (User ID ) شخص خواهد بود) و همچنين شعبه مورد نظر براى دريافت رمز عبور را در فرم درخواست عضويت وارد مى‌نمايد.

درصورت معتبر بودن اطلاعات داده شده سيستم در خواست وى را ثبت مى‌نمايد سپس كليه درخواست‌ها مورد بررسى قرارگرفته و براى هر يك شناسه(User ID) و رمز عبور (Password) توليد شده و اطلاعات توليد شده در سيستم ثبت مى‌شود.

پس از آن مشتری بايد با در دست داشتن اصل شناسنامه، گواهينامه و يا گذرنامه برای احراز هويت به شعبه انتخابی خود مراجعه نمايد.

انواع مشترى

سيستم متمركز مورد استفاده در بانك داراى مشتريان حقيقى / حقوقى / مشترك و … مى‌باشد.

در سيستم بانكدارى اينترنتى به كاربران مشتريان حقيقي، اجازه انجام تمام سرويس‌ها داده شده است ولى از ساير كاربران (مشتريان حقوقي) اجازه نقل و انتقال وجه و همچنين اصلاح نام حساب سلب شده است. بنابراين كاربر مشترى حقوقى، فقط خدماتى از قبيل ديدن موجودی، اخذ صورتحساب و سرويس‌هاى عمومى را استفاده خواهد كرد. ضمناً اين كاربران هنگام اخذ رمز عبور از شعبه، بايستى معرفى‌نامه معتبر از طرف شركت يا ساير شركا ارائه نمايند. همچنين اين افراد هنگام درخواست عضويت بايستى به جاى شماره شناسنامه، شماره ثبت شركت و به جاى تاريخ تولد، تاريخ ثبت شركت را مشخص كنند.

  رونمایی از نشان پرداخت و حذف پایانه‌های فروشگاهی

عمليات اصلى سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی

  • خلاصه حساب
  • موجودی حساب
  • انتقال وجه
  • صورتحساب
  • کنترل صحت تراکنش انتقال
  • تعيين مبلغ چك
  • انتقال وجه بين بانکی – ساتنا
  • انتقال وجه بين بانکی; – پايا
  • پرداخت قبوض
  • دستور پرداخت
  • خلاصه تسهيلات
  • پرداخت تسهيلات
  • مديريت حساب‌های مقصد

 عمليات جانبى

  • تغيير مشخصات مشترى
  • تغيير رمز عبور
  • درخواست رمز جديد
  • ليست شعب بانك و پذيرندگان كارت
  • درخواست غير فعال كردن مشترى
  • درخواست فعال كردن مشترى

ورود به بخش بانكدارى اينترنتى

 سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی

سوالات متداول درباره سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی

1- براى عضويت در سبا چه بايد كرد؟ 

شرط اوليه براى عضويت در سبا، داشتن حداقل يك حساب بانكى در سيستم متمركز بانك مى‌باشد. جهت استفاده از خدمات سبا لازم است فرم درخواست عضويت در صفحه‌اى كه براى اين منظور پيش بينى شده است تكميل گردد.

2- پس از تكميل فرم درخواست عضويت، چه بايد كرد؟ 

پس از پردازش اطلاعات و مشخص شدن نتيجه درخواست، در صورت موفقيت‌آميز بودن، شناسه كاربرى و شماره پيگيرى به كاربر نمايش داده مى‌شود. كاربر بايد اين اطلاعات را يادداشت نموده و براى احراز هويت، با در دست داشتن شناسنامه و يا گذرنامه معتبر در زمان مقرر به شعبه منتخب خود براى فعال نمودن شناسه كاربرى خود مراجعه نمايد.

3- چرا براى عضويت در سبا بايد قبلا مشترك سيستم متمركز بود؟ 

خدمات سبا به دليل ماهيت آن (كاملا مكانيزه و بدون درنگ) و بهره‌گيرى از ويژگى‌هاى حساب‌هاى متمركز برنامه‌ريزى شده است، لذا فقط براى مشتريان سيستم متمركز ارائه خدمات مى‌نمايد.

4- آيا مشتريان حقوقى، مانند شركت‌ها نيز مى‌توانند از خدمات سبا استفاده كنند؟ چگونه؟ 

مشتريان حقوقى با معرفى فردى از افراد مورد نظر آن سازمان مى‌توانند درخواست عضويت در سبا نموده و از خدمات آن استفاده نمايند، در حال حاضر اين خدمات محدود به بازبينى اطلاعات مى‌باشد و عمل انتقال وجه و تغيير نام حساب براي اين نوع مشتريان مقدور نيست.

5- انتخاب شعبه در فرم عضويت، به چه منظورى است؟ 

امكان انتخاب شعبه در فرم عضويت، بمنظور تسهيل در ارسال و تكميل مدارك عضويت و تحويل رمز عبور به مشترى مى‌باشد.

6- آيا مانده و صورتحسابى كه از سبا دريافت مى‌كنيم، به‌روز است؟ 

سبا اطلاعات حساب شما را در همان لحظه از سيستم متمركز بازيابى و ارائه مى‌نمايد.

7- مانده جارى، در دسترس و موثر چيست‌اند و چه تفاوتى با هم دارند؟ 

مانده جارى، مانده حساب شما با احتساب كل موجودى و وجوه در راه (مثلا چك‌هاى واگذارى ) مى‌باشد. مانده در دسترس، كل موجودى حساب شما بدون احتساب وجوه در راه و مانده موثر موجودى حساب با كسر ميزان مسدود شده مى‌باشد.

  تبدیل شماره حساب بانكی ملی به شبا و شماره شبا به شماره حساب

8- نامگذارى حساب‌ها چه فايده‌اى دارد؟ 

بخاطر سپردن شماره‌هاى سيزده رقمى حساب‌هاى متمركز آسان نبوده، لذا با انتخاب اسامى مناسب براى هر حساب، استفاده از سبا به سهولت انجام خواهد شد.

9- آيا انتقال وجه در سبا، فقط براى حساب‌هاى نوع متمركز ممكن است؟ 

انتقال وجه فقط مابين حساب‌هاى متمركز امكان پذير است.

10- آيا مى‌توان از طريق سبا، وجهى را از يك حساب متمركز به حساب متمركز شخص ديگرى واريز نمود؟ 

در صورتى كه هر دو حساب متمركز باشند انتقال وجه با داشتن شماره حساب مورد نظر امكان پذير است.

11- انتقال وجه بين حساب‌ها كه از طريق سبا انجام مى‌شود، با چه ميزان تاخير در بانك عمل مى‌شود؟ 

انتقال وجه بدون تاخير و در لحظه انجام مى‌شود.

12- شماره پيگيرى داده شده پس از انتقال وجه، چه كاربردى دارد؟ 

اين شماره، شماره رسيد عمليات بانكى مى‌باشد و همانند يك برگ رسيد كه از شعبه بانك دريافت شده كاربرد دارد.

13- براى كسب اطمينان از واريز وجه در عمل انتقال وجه، چه امكانى در سبا وجود دارد؟ 

با داشتن شماره پيگيرى و يا بعضى از اطلاعات اصلى مربوط به انتقال، مى‌توان با استفاده از امكان “تاييد رسيد”، از انجام قطعى انتقال صورت گرفته مطمئن گرديد.

14- چه ملاحظاتى براى ايمن‌سازى تبادل اطلاعات در سبا پيش بينى شده است؟ 

ملاحظات ايمنى در سبا را مى‌توان به دو دسته تقسيم نمود:

الف: مواردى كه در سبا پيش بينى شده و از هر جهت قابل اعتماد مى‌باشد.

ب: مواردى كه مشترى بايد رعايت كند و در حوزه مسئوليت وى مى‌باشد. مانند دقت در انتخاب رمز و. … براى توضيح بيشتر به صفحه “ملاحظات ايمنى” مراجعه شود.

15- اگر رمز عبور فراموش شود، چه بايد كرد؟ 

در اين صورت لازم است، براى درخواست رمز عبور جديد، فرم مربوطه را تكميل نمود. اين فرم از طريق صفحه “ورود” و با كليك روي عبارت “رمز جديد ” مشاهده مى‌شود.

16- آيا مى‌توان رمز عبور اختصاصى را تغيير داد؟ 

با استفاده از امكان ” تغيير رمز عبور ” در منوى صفحات اختصاصى كه بعد از ورود ظاهر مى‌شود، مى‌توان رمز عبور اختصاصى را نيز تغيير داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید