پرکردن شکاف خدمات حضوری و غیرحضوری با بانکداری سلف‌سرویس

در شرایط فعلی کرونا اکثر بانک‌ها و موسسات اعتباری ترجیح می‌دهند با مشتریان خود ارتباط حضوری مستقیم نداشته باشند. دراین شرایط، بانک‌ها چگونه می‌توانند هم با مشتریان خود در ارتباط باشند و هم سلامت مشتریان و متصدیان خود را حفظ کنند؟ بانکداری سلف‌سرویس راهکار خوبی می‌تواند باشد. فناوری این امکان را برای بانک‌ها فراهم می‌کند که همزمان با رفع نیازهای مشتریان خود، موضوع رعایت فاصله اجتماعی هم محقق شود.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ با کمک بانکداری سلف‌سرویس بانک‌ها می‌توانند خدمات و تراکنش‌های بسیاری را بیرون از شعب و کاملاً مشابه مراجعه به بانک برای مشتریان خود ممکن سازند. فناوری سلف سرویس برای شعبی که مجبور به تعطیلی و یا کاهش ساعات فعالیت خود شده‌اند و یا از مشتریان خود خواسته‌اند از اپلیکیشن‌های تلفن همراه، بانکداری اینترنتی و یا خودپردازها فعالیت‌های بانکی خود را انجام دهند، بسیار حائز اهمیت و با ارزش است.

برخی از خدمات بانکی از طریق این کانال‌ها قابل ارائه نیستند که منجر به ایجاد نارسایی‌هایی در انجام خدمات بانکی می‌شود، ولی با استفاده از فناوری بانکداری سلف‌سرویس مشکل حل می‌شود. در شرایطی که مشتریان مایل به انجام فعالیت‌های بانکی خود به شکل حضوری باشند، بانکداری سلف‌سرویس می‌تواند به‌‎راحتی شکاف میان خدمات غیرحضوری و حضوری را پر کند.

مطالعات انجام شده توسط RBR که یک موسسه تحقیق و مشاوره سیستماتیک در زمینه‌های بانکداری، اتوماسیون وجه نقد، کارت‌های اعتباری و پرداخت است، نشان می‌دهد که با استفاده از بانکداری سلف‌سرویس بانک‌ها می‌توانند خدماتی که در باجه‌ها قابل انجام است را با کمک راهکارهای سلف‌سرویس انجام دهند. از واریزها و برداشت‌های رقم بالا گرفته تا مشاوره‌های ارائه وام با کمک فناوری قابل انجام است.

مثلاً خود بانک‌‍‌های سلف‌سرویس ویدیویی یا همان VTM از درجه امنیت بالایی برخوردارند. بانک DBS سنگاپور از VTMهایی در اتاقک‌های مجهز به عایق صوتی استفاده می‌کند که این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند تا در کنار دریافت خدمات و امور روزمره بانکی، بتوانند خدمات مربوط به کارت‌های بانکی خود را نیز انجام دهند. در سیستم دیجیتالی پرداخت برزیل نیز برای تراکنش‌های سلف‌سرویس در هر شعبه اتاقک‌هایی تعبیه شده است که امنیت کامل را برای مراجعین فراهم می‌کنند.

در ایران نیز چند سالی است که شرکت توسن‌تکنو، ارائه‌دهنده راهکارهای جامع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بانکی و پرداخت با ارائه ماشین‌هایی مثل VTM، CRS، BCR و Cashless به شبکه بانکی، نقش بارزی در آشنایی مردم و نظام بانکی با خدمات سلف‌سرویس داشته است.

پرکردن شکاف خدمات حضوری و غیرحضوری با بانکداری سلف‌سرویس

این راهکارهای توسن‌تکنو دارای قابلیت احراز هویت آنلاین با استفاده از کارت هوشمند ملی و بدون نیاز به کارت بانکی نیز هستند. به این ترتیب ارائه خدمات سلف‌سرویس بانکی از طریق ماشین‌های VTM با قابلیت ارائه اکثر خدمات بانکی و همچنین امکان برقراری تماس تصویری با متصدی بانکی، Cashless با قابلیت ارایه خدمات مالی غیرنقدی، ATMR ،CRS یا خودگردان با قابلیت ارائه همزمان خدمات خودپرداز- خوددریافت به‌صورت آنلاین و در لحظه به‌صورت 24 ساعته و بدون نیاز به حضور در شعب بانکی امکان‌پذیر شده است.

بنابراین وجود گسترده کانال‌های بانکی سلف‌سرویس می‌تواند دسترسی مشتریان به خدمات بانکی در شرایطی که امکان حضور در شعب در زمان همه‌گیری بیماری وجود ندارد را تضمین کند.

بر طبق مطالعات، کانال‌های سلف‌سرویس می‌توانند به عنوان مکمل شعبه اصلی عمل کنند. در کانادا اعضای اتحادیه اعتباری انتاریو می‌توانند با اتصال به یک متصدی ویدیویی و از راه دور خدماتی نظیر پرداخت اقساط، برداشت پول و تنظیم وقت مراجعه به ماشین‌های سلف‌سرویس را انجام دهند.

در صورت وجود ابهامات مالی و لزوم خودداری از تماس فیزیکی به‌طور همزمان، فناوری بانکداری سلف‌سرویس می‌تواند امنیت مراجعین و کارمندان را همراه با انجام خدمات بانکی ضروری فراهم سازد. بنابراین در شرایطی که فاصله‌گذاری اجتماعی برای جوامع امروزی تبدیل به نوعی سبک زندگی شده است، بانکداری سلف‌سرویس می‌تواند سلامت کارمندان و مراجعین را تا حد زیادی تضمین کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.