عملکرد مطلوب بانک ملت در جذب منابع مالی + جداول

گزارش اردیبهشت ‌ماه سال 1399 شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) نشان‌دهنده جایگاه برتر بانک ملت در اغلب شاخص‌هاست.

عملکرد مطلوب بانک ملت در جذب منابع مالی

تازه‌ترین گزارش شاپرک که مربوط به اردیبهشت‌ماه امسال می‌شود هفته گذشته منتشر شد. همانطور که می‌دانید گزارش‌های شاپرک یکی از دقیق‌ترین ابزارها برای سنجش عملکرد هر بانک در صنعت پرداخت الکترونیک کشور است. در ادامه بر اساس تازه‌ترین گزارش شاپرک به بررسی چگونگی عملکرد بانک ملت در اردیبهشت‌ماه پرداخته‌ایم.

سهم بازار بانک ملت از تعداد و مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت

بانک ملت با سهم 22/34 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 26/00 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

عملکرد بانک ملت در جذب منابع مالی

عملکرد بانک ملت در جذب منابع مالی

سهم تعدادی و مبلغی بانک ملت از کل بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش

همچنین از نظر سهم تعدادی و مبلغی بانک‌های پذیرنده از کل بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش، یعنی ابزار کارتخوان فروشگاهی، ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی، بانک ملت رتبه اول را در این 6 بخش ( تعداد و مبلغ 3 ابزار پذیرش) کسب کرده است.

با توجه به این آمار، حوزه فعالیت و نحوه‌ بازاریابی موفق بانک‌ ملت به منظور پذیرش وجوه مربوط به داد و ستدهای کار‎ت‌های بانکی در هر یک از ابزارهای پذیرش به خوبی قابل تشخیص است.

سهم بازار صادرکنندگی بانک ملت

همچنین در اردیبهشت‌ماه بانک ملت به عنوان سومین بانکی شناخته شده است که بیشترین سهم را از تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار (برداشت، اعتباری و کارت هدیه و بن کارت) در شبکه شاپرک دارد. همچنین در این ماه بیشترین سهم کارت اعتباری تراکنش‌دار (37.72) متعلق به بانک ملت بوده است.

عملکرد بانک ملت در جذب منابع مالی

عملکرد بانک ملت از نظر پذیرش یا صدور تراکنش‌های شاپرکی

در این بخش تعداد و مبلغ تراکنش‌های صادر شده و پذیرش شده بانک ملت آورده شده تا میزان فعالیت این بانک‌ در حوزه صدور و پذیرش تراکنش‌های شاپرکی مشخص شود. جدول ادامه سهم هر بانک از تعداد و مبلغ کل تراکنش‌های صادر شده و پذیرش شده را نشان می‌دهد.

عملکرد بانک ملت در جذب منابع مالی

همانطور که جدول بالا نشان می‌دهد بالاترین سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌های پذیرش شده در اردیبهشت‌ماه  متعلق به بانک ملت است.

بیشترین اختلاف مثبت در تعداد تراکنش‌های پذیرش شده

برتری عملکرد هر بانک از نظر پذیرش یا صدور تراکنش‌های شاپرکی را در تصویر پایین می‌توانید ببینید. برای محاسبه این ویژگی تعداد تراکنش‌های صادره هر بانک از تعداد تراکنش‌های پذیرش شده همان بانک کسر می‌شود. طبق محاسبه شاپرک بانک ملت جایگاه نخست بیشترین اختلاف مثبت در تعداد تراکنش‌های پذیرش شده را کسب کرده است.

عملکرد بانک ملت در جذب منابع مالی

مجموع تعداد تراکنش‌های صادر شده و پذیرش شده بانک ملت

در راستای بررسی سهم هر بانک از کل تعداد تراکنش‌ها برای رسیدن به دید کاملی از عملکرد هر یک از بانک‌ها در هر دو نقش صادرکنندگی و پذیرندگی در نظام پرداخت الکترونیکی کشور مجموع تعداد تراکنش‌های صادره هر بانک با تعداد تراکنش‌های پذیرش شده همان بانک محاسبه شده است.  بر این اساس بانک ملت دومین بانکی است که بیشترین سهم تعدادی از کل تراکنش‌های شاپرکی در شبکه پرداخت را از آن خود کرده است.

عملکرد بانک ملت در جذب منابع مالی

 مجموع مبالغ صادرکنندگی و پذیرندگی بانک ملت

همچنین بررسی گردش مالی شاپرکی (مجموع مبالغ صادرکنندگی و پذیرندگی هر بانک) نشان می‌دهد بانک ملت بیشترین گردش مالی شاپرکی را در اختیار دارند.

عملکرد بانک ملت در جذب منابع مالی

اختلاف در مبلغ تراکنش‌های صادر شده از پذیرش شده بانک ملت

محاسبه تفاضل ارزش ریالی صادرکنندگی بانک‌ها از مبلغ پذیرندگی آنها نشان می‌دهد که جریان مبلغی تراکنش‌های هر بانک در کدام جهت بوده و به دنبال آن می‌توان تعیین کرد که آیا نقش بانک به عنوان بانک پذیرنده برای آن بانک مقرون به صرفه بوده یا نبوده است.

در تصویر پایین اختلاف ارزش ریالی بین تراکنش‌های پذیرش شده و تراکنش‌های صادر شده بانک آورده شده است. بر این اساس بانک ملت بیشترین اختلاف مثبت در مبلغ تراکنش‌های صادرشده و پذیرش شده را داراست.

عملکرد بانک ملت در جذب منابع مالی

این به معنی عملکرد مطلوب بانک ملت در جذب منابع مالی است؛ چراکه بیشتر از آنکه منابع مالی از حساب‌ها این بانک خارج شود پول به حساب‌های آن وارد شده است.

جمع‌بندی

در کل نتایج شاخص بازار در بخش بانک‌های پذیرنده حاکی از آن است که در اردیبهشت 99 همچنان بانک ملت به لحاظ تعدادی و مبلغی بیشترین سهم از بازار تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است. همچنین در بررسی بازار تراکنش‌ها به تفکیک ابزارهای پذیرش برای هر بانک همچنان بانک ملت در جایگاه نخست قرار دارد.

می‌توانید گزارش اقتصادی اردیبهشت 99 شاپرک را از اینجا دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.