وضعیت رشد ATMها بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ تعداد خودپردازها درحالی در چین رو به کاهش است که شاهد افزایش این ماشین‌های بانکی در دیگر کشورهای دنیا از جمله ایران هستیم.

به گزارش RBR در مجله بازار جهانی ATM و پیش‌بینی‌ آن تا سال 2025، در سال 2019 شاهد کاهش تعداد خودپردازها در سراسر جهان بودیم که در ابتدا از چین شروع شد و دلیل آن رواج روش‌های پرداخت غیر نقدی بود.

افزایش تعداد خودپرداز در سال 2019

طبق یافته‌های این تحقیق، همچنان در کشورها و مناطق مختلف دنیا پول نقد به‌صورت گسترده استفاده می‌شود به استثناء چین. به این ترتیب در اواخر سال 2019 در مقایسه با سال قبل خودپردازهای فعال بیشتری در دنیا وجود داشتند. تقریباً نیمی از موارد بررسی شده نشان دهنده افزایش تعداد خودپرداز بود. بالاترین آمار متعلق به هند است که حدود هفت هزار عدد خودپرداز به آمار افزوده است.

در هندوستان توسعه‌دهندگان خودپرداز مستقل سه برابر بانک‌ها در سال 2019 خودپرداز راه‌اندازی کرده‌اند. مصر کشور دیگری است که 11 درصد افزایش در تعداد خودپرداز را به نام خود ثبت کرد.

غرب اروپا رکورددار کاهش تقاضای پول نقد 

کاهش تقاضای پول نقد در پی رواج بانکداری دیجیتال و پرداخت‌های غیر نقدی در مناطقی مثل غرب اروپا نشان‌دهنده کاهش استفاده از خودپردازهاست. در برخی از مناطق نیز بانک‌ها شروع به ادغام خودپردازها و یا واگذاری مدیریت برخی از آنها به IADها یا همان توسعه‌دهندگان خودپرداز مستقل کرده‌اند. سه بانک بزرگ هلند نیز خودپردازهای خود را ادغام کرده‌اند و خودپردازهایی که در فاصله کمی از هم قرار گرفته بودند را حذف کردند که این کار منجر به کاهش شدید تعداد خودپردازهای این منطقه شده است.

وضعیت رشد ATMها بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

طبق پیش‌بینی‌های RBR، آمار تعداد خودپردازها در سال 2020 به دلیل شیوع بیماری کووید 19 نوسان خواهد داشت. اگرچه پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش تعداد خودپردازها به دلیل همه‌گیری بیماری در مناطق بزرگتر است؛ اما روند کاهش بسیار آهسته خواهد بود و در بازه زمانی امسال تا سال 2025 بسیاری از کشورها شاهد افزایش تعداد خودپردازها خواهند بود.

در ایران نیز تعداد خودپردازها بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی تا آخر اردیبشت ماه سال 99 عدد 60400 را نشان می‌دهد، در حالیکه این تعداد، در مدت مشابه سال قبل 57900 عدد بود.

به گفته رووان بریج، سرپرست بخش تحقیقات و پیش‌بینی خودپردازها در RBR، برای درصد بالایی از جمعیت جهان به دلیل ناتوانی در پرداخت از کانال‌های دیگر و یا عادات و تمایلات شخصی، پول نقد همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است و در پی کاهش تمایل بانک‌ها در راه‌اندازی شعب بزرگ، خودپردازها عامل مهمی در ارائه پول نقد و سرویس‌های متنوع بانکی به مشتریان خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.