قابلیت معامله

راضیه صباغیان رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جزئیات عرضه صندوق واسطه‌گری مالی یکم‌ اعلام کرد: این صندوق با هدف واگذاری دارایی‌های دولت طراحی شده است. بر این اساس با استناد به قانون بودجه سال 1399 اجازه داده شد تا دولت دارایی‌های خود را در قالب این صندوق‌ها واگذار کند، بنابراین نخستین صندوقی که تاسیس و پذیره‌نویسی آن انجام شد صندوق واسطه‌گری مالی یکم بود.  او گفت:‌ بر اساس اساسنامه‌ای که به تصویب هیات وزیران رسیده پس از آنکه اطلاعات تمام سرمایه‌گذاران در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار (سمات) به ثبت رسید، قابلیت معامله نیز فراهم خواهد شد.

به گفته او، با توجه به اینکه فرآیند پذیره‌نویسی صندوق پیش‌تر انجام گرفته؛ به استناد مصوبات شورای بورس یک ماه پس از پایان پذیره‌نویسی، واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم می‌تواند در بازار اوراق بهادار قابل معامله شود. برهمین مبنا وزارت اقتصاد، سازمان بورس و شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به‌عنوان مدیر صندوق پیگیر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این موضوع هستند.

او با اشاره به روند پذیره‌نویسی دارا یکم تاکید کرد: در زمان پذیره‌نویسی 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی در این صندوق جذب شد. راضیه صباغیان درباره شیوه عرضه یونیت‌های این صندوق در بورس توضیح داد: افرادی که در فرآیند پذیره‌نویسی شرکت کرده‌اند پس از 30 روز کاری و همزمان با درج اطلاعات سرمایه‌گذاران در سپرده‌گذاری مرکزی به‌طور خودکار از قابلیت معامله دارایی‌های خود برخوردار خواهند شد.

به گفته او ارزش دارایی‌های صندوق واسطه‌گری مالی یکم در حال حاضر بیشتر از میزانی است که قرار بود به صندوق منتقل شود. بنابراین، انتظار می‌رود هر چه زودتر سرمایه‌گذاران بتوانند از سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود منتفع شوند. او تعداد سرمایه‌گذاران در یونیت‌های این صندوق را 3 میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد.

امکان عرضه مجدد از طریق صندوق

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صندوق دارا یکم از قابلیت عرضه 17 هزار میلیارد تومان برخوردار بود اما 5 هزار میلیارد تومان آن مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت. راضیه صباغیان درباره 12 هزار میلیارد تومان باقی‌مانده در این صندوق در دست دولت تاکید کرد: امکان عرضه دوباره یونیت‌های باقی‌مانده در دست دولت، با ارکان صندوق که متشکل از دولت و زیر‌مجموعه آن اعم از وزارت اقتصاد، سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی، مدیر صندوق و سازمان حسابرسی است، وجود خواهد داشت.

چگونگی معامله صندوق سرمایه‏‌گذاری واسطه‌گری یکم

این مقام مسوول با اشاره به چگونگی معامله و فروش یونیت‌های صندوق واسطه‌گری مالی یکم اعلام کرد: با توجه به اینکه پذیره‌نویسی از طریق بانک‌ها صورت گرفته بنابراین در صورتی که سرمایه‌گذاران به فروش یونیت‌های صندوق تمایل داشته باشند باید پس از احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی درخواست خرید و فروش خود را از طریق کارگزاران بورس در سیستم معاملات به ثبت برسانند. صباغیان درباره چگونگی کشف قیمت یونیت‌های صندوق دارایکم در بورس اعلام کرد: به‌طور کلی کشف قیمت این صندوق هم مانند سایر صندوق‌های قابل معامله در بازار سهام بر اساس NAV و میزان عرضه و تقاضا در بازار خواهد بود.

سرانجام ETF خودرویی و پتروشیمی

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره زمان عرضه ETF خودرویی‌ها و پتروشیمی‌ها تاکید کرد: به‌طور کلی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز‌های لازم برای تاسیس یا فعالیت را به نهاد مالی مربوط ارائه می‌کند. در همین حال، ‌تا زمانی که دولت و سازمان خصوصی‌سازی درخواستی مطرح نکنند و مجوز‌های لازم اخذ نشود قاعدتا امکان تشکیل صندوق وجود نخواهد داشت. او گفت: تاکنون درخواستی برای سازمان بورس ارسال نشده هر چند طبق قانون و مصوبات هیات دولت این اجازه را سازمان بورس دارد که به محض دریافت درخواست سریعا اقدام به بررسی و اعلام نتیجه کند.

معامله واحدهای صندوق

همزمان عباس معمارنژاد در پاسخ به این پرسش که چه زمانی واحدهای خریداری‌شده صندوق واسطه‌گری مالی یکم قابل معامله می‌شوند، گفت: امروز وضعیت ETF‌های واگذار شده مشخص می‌شود و از اول تیر ماه این واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق بورس قابل معامله و خرید و فروش می‌شوند.

به گفته معاون وزیر اقتصاد باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات به علاوه باقی‌مانده سهام دولت در بیمه البرز و بیمه اتکایی امین جمعا به ارزش 23 هزار میلیارد تومان برآورد و این سهام در قالب صندوق واسطه‌گری مالی یکم و با تخفیف 20 تا 30 درصدی واگذار شد. به گفته او هنوز کار تسویه و اختصاص واحدها به خریداران به‌طور کامل انجام نشده و قرار است از اول تیرماه 99 این واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی در سبد دارایی‌های افراد قرار گیرد و افراد بتوانند دارایی‌های خود را در بورس خرید و فروش کنند.

/ دنیای اقتصاد