رشد بورس پس از استراحت یک روزه

بورس تهران در آخرین روز معاملاتی این هفته پس از استراحت یک روزه با رشد 35 هزار و 561 واحدی (معادل 2/ 3 درصد) همراه شد و به ارتفاع جدید یک میلیون و 153 هزار واحدی صعود کرد. در این روز قیمت سهام بیش از نیمی از بنگاه‌های بورسی با رشد همراه شدند و شاهد صفوف طولانی خرید در سه‌چهارم نمادهای سبزپوش بورس تهران به ارزش 2 هزار و 251 میلیارد تومان بودیم. در این میان قرار است از روز شنبه 24 خردادماه شاهد اجرایی شدن فاز جدیدی از مقررات در تالار شیشه‌ای باشیم. مقرراتی که در راستای حرکت به سمت معیارهای جهانی و کاهش محدودیت‌ها گام برمی‌‌دارد و باید دید واکنش معامله‌گران به این مقررات جدید چیست.

هفته جدید با دستورالعمل جدید

شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون با رشد نزدیک به 125 درصدی همراه شده است که در نیم قرن تاریخ فعالیت این بازار بی‌سابقه بوده است. موضوعی که سبب نگرانی برخی از تحلیلگران درخصوص حبابی شدن قیمت‌ها شده است. هر چند نظرات در این خصوص متفاوت است و برخی دیگر به متغیرهای کلان اقتصادی اشاره می‌کنند و معتقدند قیمت سهام همچنان جای رشد دارد. در این فضا از روز شنبه قوانین جدید پا به بازار می‌گذارد.

دستورالعمل‌های جدیدی که حداکثر حجم سفارش مجاز در هر معامله (Maximum Order Volume)، حداقل اندازه هر سفارش (Lot Size)، حداقل گام مجاز افزایش قیمت (Tick Size)، وجود دامنه مجاز نوسان و نحوه محاسبه آن و حجم مبنا را هدف قرار داده است. روز گذشته نیز «دنیای اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «درمان موقت» در گفت‌وگو با کارشناسان بازار سهام به موشکافی درخصوص تاثیر اصلاحات جدید بر سامانه معاملاتی بورس پرداخت. این فعالان معتقد بودند این تغییرات می‌تواند عاملی مهم در جهت کاستن حجم سفارش‌ها و بالطبع کاهش فشارهای محاسباتی باشد و در مجموع کمی از فشار بر هسته معاملات را کاهش خواهد داد، اما این درمانی موقت است و سیستم معاملات نیاز به بازنگری و به‌روز‌رسانی‌های جدی دارد که باید تدابیر لازم برای آن درنظر گرفته شود.

انتظار برای ادامه اصلاحات

پشوتن مشهوری‌نژاد یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در خصوص رشد بورس گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بورس تهران با توجه به رشدهای اخیر، در حال حاضر با آن مواجه است؛ نبود کشش کافی بازار سهام برای چنین حجم بالایی از خرید و فروش‌هاست. بورس تهران چه به لحاظ ساختاری، چه فنی و چه قانونی کشش چنین حجم بالایی از معاملات و ورود پول‌های جدید را ندارد.

او در ادامه به اصلاحات اخیر صورت گرفته در زمینه ریزساختارهای بازار سهام اشاره کرد و گفت: این موارد بسیار خوب و مثبت است. مباحث مربوط به تیک سایز معاملات از لحاظ فنی بسیار مفید خواهد بود و همچنین حذف کردن سفارش‌های مخفی نیز به شفافیت بازار کمک شایانی می‌کند.

مشهوری‌نژاد در ادامه از تداوم این اصلاحات ابراز امیدواری کرد و گفت: انتظار داریم این قبیل اصلاحات و کاهش محدودیت‌ها، با حذف یا کاهش حجم مبنا ادامه پیدا کند. دامنه نوسان روزانه معاملات برداشته شود. در واقع هرچقدر این اصلاحات زیادتر شود، بازار سهام به سمت بازار کارآ نزدیک‌تر خواهد شد. در نهایت نیز شاهد برچیده شدن صف‌های سنگین خرید و فروش و قفل نشدن نقدینگی در این موارد خواهیم بود.

تعجیل در اصلاحات

فردین آقابزرگی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اظهار این مطلب که چنین تغییرات و اصلاحاتی از قدیم‌الایام در بورس تهران بوده است، گفت: هر چند این مسائل از همان سال‌های ابتدایی آغاز به کار بورس تهران مرسوم بوده، ولی به نظر می‌رسد کندی سیستم معاملات و مشکلات خرابی هسته معاملات، سبب شده تا تعجیلی در اصلاحات صورت گیرد. او ادامه داد: به این ترتیب همان‌گونه که بورس‌های دنیا و بازارهای بین‌المللی از چنین مواردی و ریزساختارهایی برای بهبود روند معاملاتی استفاده می‌کنند، بورس تهران نیز به سمت این مسیر حرکت کرده است.

آقابزرگی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نتایج این اصلاحات را ایجاد سهولت بیشتر در روان‌سازی مکانیزم معاملات عنوان کرد و افزود: هر چند این موضوع تاثیر خاصی بر روند تغییرات قیمتی سهام ایجاد نخواهد کرد ولی خود این سهولت، ممکن است ریسک‌هایی از جمله کندی سیستم و عدم دسترسی کابران به فضای معاملاتی که موجب از بین رفتن تعادل میان بازیگران بازار می‌شود را کاهش دهد.

تغییر فضا با بازگشت شاخص

روز گذشته همزمان با رشد بورس (2/ 3 درصدی شاخص کل) شاهد تغییر زمین بازی معامله‌گران بودیم. به‌طوری که صاحبان نقدینگی که روز سه‌شنبه غالبا فروشنده بودند، دیروز در مقام خریدار ظاهر شدند و صف‌های تقاضا را طولانی کردند. این مهم سبب شد تا پس از غیبت دو‌روزه معامله‌گران حقیقی، روز گذشته شاهد ثبت خالص خرید مثبتی از سوی این دسته از بازیگران سهام باشیم. در این مسیر طی معاملات روز چهارشنبه در مجموع افزون بر 609 میلیون سهم به ارزش 536 میلیارد و 600 میلیون تومان به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در این میان بیشترین خالص خرید حقیقی در سهام زیرمجموعه سرمایه‌گذاری رقم خورد. در این گروه دیروز شاهد جابه‌جایی 140‌میلیارد و 200 میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم.

پس از آن نیز فلزی‌ها شاهد خالص تغییر مالکیت 139 میلیارد و 300 میلیون تومانی به سمت معامله‌گران خرد بودند. سیمانی‌ها نیز دیروز مورد توجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و خالص خرید حدود 121 میلیارد و 300 میلیون تومانی را تجربه کردند.   در میان شرکت‌های فعال بورسی اما دیروز نماد معاملاتی بانک ملت با بیشترین خالص خرید حقیقی به میزان 75 میلیارد و 600 میلیون تومان همراه شد.

سهام شرکت ملی مس ایران دیگر بنگاه بورسی بود که در پایان معاملات روز چهارشنبه شاهد جابه‌جایی 62 میلیارد و 660 میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در آن ‌سوی بازار نیز زیرمجموعه‌های گروه فرآورده‌های نفتی در صدر لیست فروش سهامداران خرد ایستادند. به‌طوری‌که در این گروه شاهد جابه‌جایی حدود 117 میلیارد و 800 میلیون تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران عمده بودیم.

در گروه سایر مالی نیز دیروز شاهد جابه‌جایی5/ 14 میلیارد تومانی به سمت حقوقی بودیم. در میان شرکت‌ها نماد «شستا» با بیشترین خالص فروش حقیقی مواجه شد. در این نماد روز گذشته شاهد انتقال 78 میلیون و 700 هزار سهم به ارزش 142 میلیارد و 880 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. «شستا» روز گذشته در محدوده صفر تابلو نوسان کرد و معامله‌گرانی که عمدتا از عرضه اولیه با این شرکت همراه بودند، ترجیح دادند شناسایی سود انجام داده و این سهم را که در این مدت با بازدهی بیش از 100درصدی همراه شده است را نقد کنند. «ومعادن» دیگر نمادی بود که دیروز با بیشترین خالص فروش حقیقی به میزان 44 میلیارد تومان مواجه شد.

در روزی که شاخص سهام قله‌ای جدید را فتح کرد، از 39 صنعت فعال بورسی، میانگین قیمت در 35 گروه با رشد همراه شد و تنها دو گروه با کاهش شاخص صنعت خود مواجه شد. در این میان بیشترین رشد قیمت از آن گروه خودرو و ساخت قطعات با افزایش 4/ 10درصدی شد. این گروه بیشترین رشد شاخص خود را مرهون رشد قیمت نماد شرکت ایران خودرو بود. «خودرو» روز دوشنبه به دلیل انتشار اطلاعات مربوط به شناسایی سود از دو زیرمجموعه متوقف شد و پس از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و انتشار اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی دیروز بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد.

براساس اطلاعیه شفاف‌سازی «خودرو» در روز یکشنبه، ایران خودرو از انتقال تعداد یک میلیارد و 555 میلیون و 700 هزار سهم با نام شرکت نگارنصرسهم (سهامی خاص) متعلق به شرکت ایران خودرو خراسان به شرکت تام ایران خودرو به مبلغ 903.374 میلیارد تومان خبر داد. «خودرو» در شفاف‌سازی دیگری (قابل تامل) نوشته بود: انواع قالب و تجهیزات لجستیک را به شرکت ساپکو و شرکت ایسیکو منتقل کرده است و در حالی که حوالی 50 میلیارد تومان بهای تمام شده دارد، مبلغ واگذاری بیش از 1885.8 میلیارد تومان است.

در توضیح این شرکت آمده، انتقال قالب‌ها به شرکت ساپکو با رویکرد ارتقای سیستم کنترل داخلی و ایجاد شفافیت در دارایی‌ها و انتقال تجهیزات لجستیک به شرکت ایسیکو با رویکرد تبدیل شرکت ایسیکو به هاب لجستیک گروه و ایجاد شفافیت در دارایی‌ها. از این رو دیروز «خودرو» با رشد 31 درصدی قیمت بازگشایی شد. در این میان بیشترین حجم و ارزش دادوستدها نیز با جابه‌جایی 3 میلیارد و 500 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 270 میلیارد تومان از آن زیرمجموعه‌های خودرویی بورس تهران شد.

پس از آن گروه تک نماد وسایل ارتباطی رشدی به میزان 5 درصد را تجربه کردند. گروه کاشی و سرامیک نیز روز چهارشنبه توانست با رشد 8/ 4 درصدی عنوان سوم صنایع پربازده را به خود اختصاص دهد. در میان گروه‌های کامودیتی‌محور نیز پالایشی‌ها با میانگین رشد قیمت سهام زیرمجموعه خود به میزان 6/ 4 درصد همراه شدند.

/ دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.