چرا بانک‌ها منابع حاصل از فروش سهام عدالت را به حساب سهام‌دار واریز نکردند؟

درحالی که امکان فروش 30 درصد از سهام عدالت از طریق بانک‌ها از ششم خردادماه فراهم شده است، شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی بانک‌ها یا هنوز وجهی به حساب مشمول واریز نکرده‌اند یا وجهی که واریز کرده‌اند کم‌تر از ارزشی بوده که باید واریز می‌کردند. به گفته سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت علت تاخیر در واریز مبلغ فروش سهام عدالت یا فروش نرفتن سهام و یا زمان بر بودن پروسه واریز است.

 اوایل خردادماه بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند و قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از ششم خرداد به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش 30 درصد از سهام عدالت خود و تعهدنامه مربوطه، اقدام کنند.

پس از اتمام مهلت اعلام شده در سامانه سهام عدالت برای تعیین تکلیف مدیریت سهام، از 10 خرداد بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد.

تاخیر در واریز مبلغ فروش سهام عدالت

در این راستا، مخاطبان در تماس‌هایی اعلام کردند یا بانک هنوز مبلغ حاصل از فروش سهام عدالت را برای آن‌ها واریز نکرده است و یا اینکه مبلغی که واریز شده، کم‌تر از ارزش واقعی سهامی بوده که فروخته شده است. در این راستا، حسین فهیمی-سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت- توضیحاتی را ارائه کرد.

چرا بانک‌ها سهام عدالت را ارزان می‌خرند؟

فهیمی درمورد اینکه چرا بانک‌ها کم‌تر از مبلغی که باید برای سهام‌دار واریز می‌کردند، واریز کرده‌اند توضیح داد: از جمع سفارش‌های دریافتی 750 هزار نفر که ارزش آن تقریبا 900 میلیارد تومان می‌شود، حدود 650 میلیارد تومان به فروش رفته و مابقی هنوز فروش نرفته است. بنابراین بانک نیز مبلغ آن میزان از سهام که به فروش رفته است را برای سهام‌دار واریز می‌کند و مابقی آن را زمانی که بقیه سهم به فروش رفت واریز خواهد کرد. درواقع ممکن است بانکی بخشی از دارایی را فروخته باشد و بخشی را نفروخته باشد. بنابراین به میزانی که فروخته است پول را توزیع می‌کند و مابقی را بعد از دریافت توزیع خواهد کرد.

دلیل تاخیر در واریز مبلغ فروش سهام عدالت

وی درمورد تاخیر در واریزی مبلغ فروش سهام عدالت نیز گفت: زمانی که سهم فروش می‌رود، اگر سه‌شنبه فروش رفته باشد، بانک مبلغ را شنبه هفته بعد و اگر چهارشنبه فروش رفته باشد، بانک مبلغ را یکشنبه هفته بعد دریافت می‌کند. یعنی زمانی فروشی را انجام می‌دهد دو روز بعد به پول می‌رسد. از این رو درخواستم این است افرادی که سفارش گذاشته‌اند چند روزی صبوری کنند.

به گفته سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت بانک‌ها کارمزد و مالیات دریافت نمی کنند.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.