دارندگان وام‌های قرض‌الحسنه منتظرند!

مسئولان بانک مرکزی می‌گویند “اطلاعات دریافتی‌شان نشان می‌دهد که بانک‌ها اقساط کسر شده از حساب صاحبان وام‌های قرض‌الحسنه را برگردانده‌اند، مگر مورد خاصی وجود داشته باشد که رسیدگی خواهند کرد. ” با این حال کم نیستند مشتریانی که اقساط به حسابشان برنگشته و یا هر بار با تماس بانک‌ برای واریز اقساط معوق و جریمه مواجه‌اند؛ دارندگان وام‌های قرض الحسنه منتظر حل مشکل و رسیدگی بانک مرکزی هستند.

بعد از حواشی که در رابطه با طرح مصوب شورای پول و اعتبار و دستورالعمل بانک مرکزی برای تعویق سه‌ماهه اقساط وام صاحبان کسب‌وکار و همچنین وام‌های قرض‌الحسنه اشخاص ایجاد شد، بانک مرکزی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود به گونه‌ای اعلام کرده که دستورالعمل آن برای برگشت اقساط کسر شده و سایر مسایل اجرایی شده است.

برداشت بیشتر از یک قسط از حساب دارندگان وام قرض الحسنه خطای بانکی است؟

این در حالی است که حمیدرضا غنی‌آبادی – مدیرکل مقررات بانک مرکزی – در رابطه با اقساطی که از حساب دارندگان‌ وام‌های قرض‌الحسنه و یا حتی ضامنین آنها کسر شده، توضیح داده است که با توجه به این‌که نرم‌افزارها و سامانه‌های اطلاعاتی بانک‌ها بر مبنای ضوابط و مقررات بانک مرکزی تهیه شده است تغییر در آن نیاز به زمان و اقدامات اجرایی از سوی بانک‌ها دارد. بر این اساس در اجرای دستورالعمل بانک مرکزی برای تعویق اقساط، بانک‌ها با مشکلاتی مواجه شدند و برخی به صورت اتوماتیک از حساب اشخاص و یا حتی ضامنین آنها اقساط سررسید شده را برداشت کردند.

وی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی در اوایل فروردین‌ماه گفت که تاکید کردیم که اقساطی که از حساب‌ها برداشت شده، برگردد و با اطلاعاتی که در اختیار داریم به نظر می‌رسد که این دستورالعمل اجرایی شده است، اما اگر مورد خاصی در بانک‌ها وجود داشته باشد رسیدگی خواهیم کرد.

این مقام مسئول بانک مرکزی البته با اعلام این‌که شکایات در سامانه‌ای در سایت بانک مرکزی ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد گفته که اگر بانکی این موضوع را رعایت نکند با آن برخورد نظارتی و انتظامی خواهد شد.

ماجرا به این بر می‌گردد که با شیوع ویروس کرونا که با کاهش درآمد و افزایش هزینه در بخش‌های مختلف همراه بود، بانک مرکزی در راستای کمک به مشتریان شبکه بانکی تصمیم گرفت که اقساط وام‌ها را در چند بخش به مدت سه ماه به تعویق بیندازد، که قرار شد اقساط تسهیلات صاحبان کسب و کار که به ویژه فعالیت‌های خرد آنها طی ماه‌های اسفند تا اردیبهشت به تعویق افتاده بود به پایان دوره منتقل شود، همچنین اقساط تسهیلات قرض الحسنه کلیه اشخاص در دوره مشخص شده معوق شود و مشمول جریمه دیرکرد نیز نباشد. اما در عمل برخی بانک‌ها طبق بخشنامه بانک مرکزی عمل کرده و مشتریان با مشکلی مواجه نبودند، ولی برخی بانک‌ها دست به کسر از حساب زدند و یا اینکه بعد از دوره سه ماهه مشتریان را تحت فشار قرار داده تا اقساط معوق را به همراه جریمه پرداخت کنند.

اما اکنون در حالی مسئولان بانک مرکزی معتقدند که دستورالعمل آنها برای برگشت اقساط کسر شده به حساب مشتری اجرایی شده که این روزها با گزارش‌های مختلفی از سوی دارندگان وام‌های قرض‌الحسنه در بانک‌های بزرگ مواجه هستیم و اعلام می‌کنند که با پیگیری‌های مستمری که از شعب بانک و حتی بخش‌های اداری بانک‌ها داشته‌اند به جواب نرسیده و مبالغ کسر شده به حساب‌شان برنگشته است.

در کنار کسر از حساب مسئله دیگر به درخواست بانک‌ها برای برگرداندن هر سه قسط معوق بر می‌گردد که همراه با جریمه خواهد بود، که چندی پیش بانک مرکزی با تذکر به بانک‌ها از مشتریان خواسته بود اقساط معوق را نپرداخته و تنها قسط خردادماه را واریز کنند اما بازهم گزارش ها نشان داد که بانک مشتری را مجبور به پرداخت کرده است.

غنی آبادی،  توضیحی در رابطه با وضعیت این قبیل مشتریان ارائه نکرده است، آن هم در شرایطی که مردم با اعتماد به دستورالعمل بانک مرکزی سه ماه قسط خود را نپرداختند و اکنون با اجبار برای پرداخت چهار قسط به صورت یکجا هستند.

دارندگان وام‌های قرض‌الحسنه از سرگردانی خود به دلیل ناهماهنگی بین بانک مرکزی و بانک‌ها گله‌مند بوده و خواهان تعیین تکلیف وضعیت موجود هستند و اغلب تاکنون با تضمین اعلام بانک مرکزی مبنی بر اینکه فقط قسط خرداد را بپردازند عمل کرده و انتظار ندارند که در نهایت مجبور به پرداخت اقساط معوق و جریمه آن شوند که هزینه سنگینی برایشان به همراه خواهد داشت.

در این بین عدم پاسخگویی بانک‌های خاطی به اذهان عمومی و مشتریان قابل تامل است و مایل به توضیح در این رابطه نیستند.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.