صاحبان مشاغل فاقد بیمه هم می‌توانند وام کرونا بگیرند؟

در حالی که تا پیش از این پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا که دارای کد بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی هستند آغاز شده بود، معاونت اشتغال وزارت کار از آغاز ثبت نام و پرداخت تسهیلات به متقاضیان و کسب و کارهای فاقد بیمه و آسیب دیده از جریان کرونا خبر می‌دهد.

پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا یکی از سیاست‌های مهم وزارت کار در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار است و بر همین اساس 14 رسته شغلی شناسایی شده که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بوده‌اند برای ثبت‌نام در سامانه کارا اقدام و از تسهیلات مذکور بهره‌مند شدند. در این راستا وزارت کار بیش از یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا که سه میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول کار بودند را شناسایی کرده و با ارسال پیامک، آنها را مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اعلام کرده است.

در حال حاضر 14 رسته اصلی و 550 زیر رسته در پرداخت وام و تسهیلات بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا وجود دارد که بیش از یک میلیون و 200 هزار بنگاه را شامل می‌شود و اسامی کسب و کارهای مشمول دریافت تسهیلات دوره کرونا در گروه‌های مختلف با میزان تسهیلاتی که می‌توانند دریافت کنند از سوی وزارت کار منتشر شده است.

بر این اساس بنگاههایی که کد کارگاهی و شاغل بیمه شده داشته، از سال گذشته تاکنون فعال بوده و نیروهای کار خود را تعدیل نکرده باشند مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا قرار گرفتند. این بنگاهها پس از تایید اطلاعات از سوی داده‌های تامین اجتماعی، از سوی ستاد ملی کرونا برای پرداخت تسهیلات حمایتی انتخاب و معرفی می‌شوند.

بنگاههایی که شرایط پیش‌گفته را دارا بودند و تمایل به استفاده از وام و تسهیلات حمایتی کرونا داشتند با دریافت پیامک تایید و ثبت‌نام در سامانه کارا توانستند مراحل دریافت وام خود را از روز شنبه 24 خرداد دنبال کنند. این عده باید به شعبی که هنگام ثبت‌نام در سامانه اعلام کرده بودند مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند.

در حالی که شرط پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا داشتن کد کارگاهی و شاغل بیمه شده اعلام شده آن دسته کسب وکارهایی که فاقد کد بیمه پردازی بودند همچنان دربلاتکلیفی به سر برده و منتظر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بودند تا در صورت نهایی شدن تصمیمات با همکاری دستگاههای تخصصی مربوطه برای آنها هم ارسال پیامک صورت بگیرد و امکان ثبت‌نام در سامانه کارا فراهم شود.

معاونت اشتغال وزارت کار پیش از این در نشست تشریح جزییات پرداخت تسهیلات کرونا، تعداد بنگاههای آسیب دیده از کرونا را دو میلیون و 200 هزار بنگاه ذکر کرده و گفته بود این بنگاهها دربردارنده حدود 6 میلیون اشتغال هستند که از این تعداد، 2 میلیون و 800 هزار نفر فاقد بیمه و 3 میلیون و 200 هزار نفر بیمه شده هستند. این عده یا خویش فرما هستند، یا رابطه کارکنی ـ کارفرمایی بین آنها وجود دارد که قابل اثبات نیست یا رابطه کارکنی ـ کارفرمایی وجود داد که قابل اثبات است و وزارت کار برای حمایت از این افراد دستورالعملی را تهیه و به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده که در صورت تصویب نهایی در حمایت از بنگاهای فاقد کد بیمه و نیروی کار بیمه شده اثرگذار است.

آنطور که وی گفته بود دو میلیون و 200 هزار بنگاه آسیب دیده از کرونا یک میلیون و 200 هزار بنگاه دارای کد بیمه هستند که از طریق اطلاعات موجود در سازمان تامین اجتماعی شناسایی و تحت پوشش قرار گرفتند ولی بخشی از بنگاهها کد بیمه نداشتند و نیروهای کار شاغل در آنها تحت پوشش بیمه‌ای نبودند که به طور جداگانه مورد پیگیری قرار گرفتند تا نحوه حمایت از این دسته مشاغل و کسب و کارها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شود.

معاونت اشتغال وزارت کار به تازگی از ثبت‌نام مشاغل و کسب‌وکارهای فاقد بیمه از هفته جاری و پرداخت تسهیلات به آنها از هفته آینده خبر داده و اعلام کرده است که طی مذاکرت صورت گرفته با دستگاههای مختلف، اطلاعات افراد شاغل و بنگاههای فاقد بیمه مورد بررسی و احصا قرار گرفته و مقرر شده لیست افرادی که هویت آنها احراز شده و در حال حاضر فعال هستند هرچه سریع‌تر ارائه شود.

به گفته منصوری، داشتن اطلاعات صرفا در حد کدملی و یک جواز فعالیت نمی‌تواند ملاک پرداخت تسهیلات کرونا باشد و پرداخت تسهیلات به متقاضیانی صورت می‌گیرد که صرفنظر از داشتن جواز کسب و کار، فعال هم باشند یعنی اطلاعات مربوط به فعال یا فعال نبودن صاحب کسب و کار در اختیار باشد تا موجب تضییع حقوق کسب و کارهای فعال نشود.

پیش از این معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار درباره پیش‌بینی حمایت از صاحبان مشاغل آزاد که دارای بیمه اختیاری هستند و از بحران کرونا آسیب دیده‌اندگفته بود” از قبل در مورد این دسته مشاغل تصمیماتی گرفته بودیم و با توجه به اینکه خود این افراد اطلاعاتشان را در سامانه‌های مربوطه به طور دقیق ثبت نکرده و شغل خود را آزاد اعلام کرده بودند درصدد احصای اطلاعات آنها هستیم که رشته فعالیتشان را به طور دقیق مشخص می‌کند و طبعا پس از احصای دقیق اطلاعات و بر مبنای رشته فعالیتها می‌توانیم به این افراد تسهیلات پرداخت کنیم.

به گفته وی، پس از شناسایی صاحبان این دسته کسب و کارها و مشاغل آزاد،  پیامک مشمول شدن به آنها ارسال می‌شود تا بتوانند فرایند ثبت نام خود را دنبال کنند.

با توجه به اعلام معاونت اشتغال وزارت کار مبنی بر آغاز ثبت‌نام متقاضیان و کسب و کارهای فاقد بیمه از هفته جاری به نظر می‌رسد که امکان ثبت‌نام صاحبان مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا که دارای کد بیمه‌پردازی نیستند هم اکنون فراهم شده است و پرداخت تسهیلات به این دسته کسب و کارها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.