مهاجرت به کُربنکینگ جدید، سرآغاز تحول دیجیتال بانک سپه

امروزه پنج‌شنبه 19 تیرماه تمامی سامانه‌های بانک سپه به یکباره به سامانه‌ جامع بانکی امید مهاجرت می‌کند. بر طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، حجم بسیار بالایی از داده‌های بانک در بازه زمانی 18 الی 24 ساعت به سامانه جدید منتقل خواهند شد و در پایان این فرایند، خدمات غیرحضوری بانک روی سامانه‌های جدید در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت و مشتریان بانک سپه می‌توانند از ابتدای روز شنبه 21 تیرماه از تمامی خدمات بانکی استفاده کنند.

این مهاجرت پس از موفقیت در چندین مانور که در سال گذشته و جاری به منظور حصول اطمینان از آمادگی صورت گرفته، انجام می‌شود و طبق برنامه مصوب تا آخر تیرماه به‌طور کامل اجرایی خواهد شد. امروز در روز اجرای این مهاجرت بزرگ، فرصتی پیش آمد تا با احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید سپه درباره مراحل اجرای این پروژه گفت‌‌وگوی کوتاهی کنیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

آرانی که از سال گذشته به عنوان مدیرعامل شرکت امید سپه مشغول به فعالیت است در ابتدا با بیان اینکه شرکت امید یک شرکت صددرصدی بانک است، گفت: «این شرکت در اجرای پروژه کُربنکینگ نقش مجری اختصاصی را ایفا می‌کند. موسسه گارتنر پس از اینکه متوجه نارسایی‌هایی در اجرای پروژه‌های کُربنکینگ شد پیشنهاد ایجاد شرکتی به عنوان مجری اختصاصی را داد تا مترجمی برای انتظارات ذی‌نفعان، مشتریان و کاربران بانک باشد و با پیمان‌کاران تعامل داشته باشد. شرکت امید نیز به عنوان اولین شرکت مجری اختصاصی در ایران تاسیس شد و با موفقیت توانست تیم‌های مختلفی (بانک، کسب‌وکارها، فناوری اطلاعات، مالی و خزانه و غیره) را برای انجام این پروژه بزرگ هماهنگ کند.»

امروز؛ آغاز مهاجرت سامانه‌های بانک سپه به سامانه‌ جامع بانکی امید

مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید سپه ادامه داد: «دانش فنی پیمانکاران باید در طول زمان به شرکت امید منتقل می‌شد و همچنین این شرکت باید مسئولیت پشتیبانی‌های لایه اول، دوم و توسعه سامانه بانکداری متمرکز را بر عهده می‌گرفت. بنابراین 13 تیم تخصصی در حوزه‌هایی همچون فنی، کسب‌وکاری و کارت که تعداد اعضای آنها به 200 نفر می‌رسید تشکیل شد‌ تا پروژه مهاجرت سامانه‌های بانک سپه به سامانه‌ جامع بانکی امید که از فروردین سال 97 شروع شد را به ثمر برسانند. پس از طی کردن فاز‌های مختلف این پروژه شامل شناخت، آموزش، بومی‌سازی و انجام تست‌های مختلف همچون امنیت نفوذ و گاما مرحله استقرار و بهره‌برداری آن آغاز شد و امروز مهاجرت دیتا بعد از ساعت 2 بعدازظهر شروع خواهد شد. در این مرحله اطلاعات مربوط به منابع یعنی سپرده و کارت منتقل می‌شود و انتقال اطلاعات مربوط به تسهیلات و ارز به دوماه آینده موکول خواهد شد.»

به گفته آرانی قدمت بانک سپه حدودا به 100 سال می‌رسد و همه اطلاعات این یک قرن در 80 سامانه مختلف پراکنده است اما با اجرای کامل این پروژه اطلاعات مربوط به 39 میلیون مشتری و 36 میلیون حساب در یک سامانه واحد تجمیع می‌شوند.

پایان پروژه مهاجرت به سامانه‌ جامع بانکی امید

او با بیان اینکه تا پایان شهریورماه پروژه مهاجرت سامانه‌های بانک سپه به سامانه‌ جامع بانکی امید به طور کامل اجرا خواهد شد افزود: «از مهرماه پشتیبانی لایه اول و دوم این سامانه را آغاز خواهیم کرد. شرکت داتین نیز همچنان در اجرای این پروژه (تا 18 ماهه دوم) همراه ما خواهد بود و بعد از آن شرکت امید به عنوان مجری اختصاصی مسئولیت راهبری و توسعه این سامانه را بر عهده خواهد گرفت.»

مهاجرت سامانه‌های بانک سپه

عملکرد داتین در اجرای پروژه سامانه‌ جامع بانکی امید

مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید سپه با اشاره به رضایتمندی از عملکرد شرکت داتین در اجرای پروژه سامانه‌ جامع بانکی امید، افزود: «داتین از میان 10 شرکت متقاضی انتخاب شد که دلیل اصلی این انتخاب پیشرو بودن داتین در تکنولوژی‌های مربوط به سامانه‌های بانکی بود چرا که این شرکت پیوند میان فناوری اطلاعات و سامانه‌های بانکی را به خوبی درک کرده است. این پروژه که با همکاری داتین و بانک به ثمر رسیده می‌تواند الگوی مناسبی برای بانک‌های بزرگ کشور که تاکنون از کُربنکینگ با  تکنولوژی روز استفاده نمی‌کنند باشد.»

مهاجرت به کُر جدید، حرکت به سمت بانکداری دیجیتال

آرانی در رابطه با تغییراتی که قرار است پس از مهاجرت سامانه‌های بانک سپه به سامانه‌ جامع بانکی امید رخ دهد، توضیح داد: «دوران کُر به اتمام رسیده است و کُربنکینگ مطالبه معوق بانکداری بود و دلیل این امر نیز به تحریم‌ها بر می‌گردد. در هر صورت این پروژه سرآغاز حرکت به سمت بانکداری دیجیتال است.»

او تعامل با استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها را یکی از برنامه‌های آتی بانک سپه دانست و ادامه داد: «در راستای اجرای طرح ملی ادغام بانک‌های نظامی به زودی با همکاری حدودا هشت شرکت‌ زیرمجموعه بانک‌های ادغام شونده هلدینگ بزرگی را (با 10 برابر سرمایه فعلی) تشکیل خواهیم داد که بزرگترین هدلینگ فناوری اطلاعات کشور خواهد بود. بنابراین حدود 400 نیروی آی‌تی به شرکت امید اضافه خواهد شد و در حوزه پشتیبانی، سخت‌افزاری و مرکز نوآوری با سایر بازیگران نظام بانکی تعامل خواهیم داشت.»

بزرگترین چالش‌ پروژه سامانه‌ جامع بانکی امید

به گفته آرانی بزرگترین چالش‌ پروژه مهاجرت سامانه‌های بانک سپه به سامانه‌ جامع بانکی امید، تامین تجهیزات زیرساختی بود که در حال حاضر هم در این رابطه مشکلاتی وجود دارد.

او با بیان اینکه بعد از به پایان رساندن مهاجرت سامانه‌های بانک سپه به سامانه‌ امید نوبت به مهاجرت سامانه‌های بانک‌های ادغامی خواهد رسید، گفت: «این بانک‌ها دارای کُربنکینگ‌های متنوع داخلی و خارجی هستند. بنابراین یکبار پالایش شده‌اند و اطلاعات آنها آماده است. ادغام کر آنها نیز در بانک سپه در شش ماه دوم یعنی بعد از شهریورماه انجام خواهد شد.»

گفتنی است طبق آخرین اخبار بانک سپه با توجه به استقرار سامانه جدید بانکداری الکترونیک بانک سپه تمام درگاه‌های غیرحضوری این بانک از ساعت 12 روز پنجشنبه 19 تیرماه به مدت 24 ساعت قطع و تا یک هفته با اختلال احتمالی مواجه خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.