آیا زمان ریزش قیمت‌ها در بازار ارز فرا رسیده است؟

افزایش شتابان قیمت ارز، از یکسو موجب خرسندی دلالان و سوداگران بازار ارز شده، اما از سوی دیگر ریسک معاملات این بازار را بالا برده و نزدیک شدن به پایان مهلت بازگشت ارزهای صادراتی، گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش عرضه و احتمال جمع شدن بساط دلال بازی در این بازار را تقویت کرده است.

نرخ دلار در حالی دیروز رکورد تاریخی 23 هزار تومانی را شکست که پیش بینی تحلیلگران این بازار از احتمال کاهش نرخ ارزهای بین‌المللی در هفته جاری حکایت دارد.

زمان ریزش قیمت‌ها در بازار ارز

طی دو هفته گذشته نرخ دلار از 18 هزار و 950 تومان به بالای 23 هزار تومان رسیده است، روندی که برای یورو هم تکرار شده و از 21 هزار و 102 تومان به رکورد 25 هزار و 393 تومان رسیده است. اما این صعود قیمتی که همگام و موازی با صعود در بازار سکه و طلا رخ داده است، تا چه زمانی می تواند به راه خود ادامه دهد؟

افزایش بها در بازار ارز و طلا پس از چندین ماه نظاره گری رشد بی سابقه بازار بورس، رخ داد و برخی تحلیلگران افزایش تقاضا در این بازارها را به رشد نقدینگی در بازار بورس نسبت می دادند. اما طی 10 روز گذشته، شاخص های بازار بورس هم وضعیت مناسبی نداشته و شاخص کل و شاخص هم وزن یکی در میان با رنگ قرمز نشانه ای از اصلاح سهام ها و فاصله گرفتن این بازار از رشد های بی سابقه دارند.

دولت نیز طی چند هفته گذشته با تاکید بر جلوگیری از افزایش بی‌مهابای نقدینگی با روش های علمی و همچنین افزایش نرخ بهره بانکی تلاش خود را برای کنترل تحریک تقاضای رخ داده در بازار های مالی مانند طلا و ارز، نشان داده است. اما اتفاقی که باعث شده پیش‌بینی‌ها از هفته جاری برای زمان آغاز کاهش نرخ ارز حکایت داشته باشد، به پایان ضرب الاجل تعیین شده دولت به صادرکنندگانی بر می گردد که ارز های حاصل از صادرات خود را طی دو سال گذشته به بازارهای داخلی بر نگردانده اند.

این مهلت در تاریخ 30 تیرماه به پایان می رسد و طبق آمارهای اعلام شده، در هفته های منتهی به این تاریخ، میزان حواله های ارزی ارائه شده در سامانه نیما رشد قابل توجهی داشته است.

علاوه بر تاثیراتی که ورود ارز نیمایی در بازارهای داخلی و افزایش عرضه و کاهش فشار تقاضا خواهد داشت، برخی از معامله‌گران این بازار نیز معتقدند در حال حاضر، ارز به قله قیمتی خود رسیده است در صورت فشار عرضه از سوی بازارساز، شاهد نزول قیمت خواهیم بود. پیش‌بینی که که با مرور رفتار سه روز اخیر صرافی‌های بانکی مبنی بر توقف رشد قیمت خرید ارز و افزایش قیمت فروش آن، می تواند نشان دهنده آماده شدن این صرافی‌ها برای اقداماتی طی روزهای آتی باشد.

به نظر می‌رسد بازارساز به دنبال این است تا برای مدتی نوسان‌گیران را در معرض ضرر قرار دهد تا توان آن ها برای نوسان گیری در آینده بازار کاهش پیدا کند. البته ادامه این روند می‌تواند امیدواری بانک مرکزی برای جذب نقدینگی ریالی سرگردان در بازارهای ارز و طلا به سمت سودهای امن حساب های سپرده بلند مدت بانک‌ها را به واقعیت تبدیل کند. سپرده هایی که طی دستورالعمل هفته گذشته بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره مواجه بودند.

از سوی دیگر طی چند روز گذشته اقدامات متعددی هم رخ داده است که می‌تواند زمینه را برای ریزش تقاضا در بازار ارزهای بین‌المللی فراهم سازده و زمان ریزش قیمت‌ها در بازار ارز را نزدیک‌تر کند. ارسال پیامک وزارت صنعت و بانک مرکزی به واردکنندگان در خصوص تایید تخصیص ارز ثبت سفارش شده آنان، اعلام فراهم شدن زمینه‌های پس گرفتن ارز بلوکه شده در بانک‌های کره‌جنوبی از سوی سخنگوی وزارت خارجه و همچنین تاکید مجدد رئیس جمهوری در گفت‌وگو با رئیس بانک مرکزی در زمینه ضرورت اجرای دقیق و جدی دستورالعمل نحوه برگشت ارزهای صادرگنندگان، از جمله این اتفاقات مهم و تاثیرگذار هستند.

اتفاقاتی که به سوداگران و همچنین شهروندانی که به دنبال محلی برای سرمایه گذاری امن دارایی های خود هستند، این پیام را می رساند که بازار ارز برخلاف هفته های گذشته، دیگر حاشیه سود امن نخواهد داشت.

البته همه این احتمالات مبنی بر افزایش و یا کاهش قیمت ها در بازار ارز به نحوه بازگشت ارز صادراتی و میزان موفقیت در اجبار صادرکنندگان به بازگرداندن ارز صادراتی بستگی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.