به رویه‌های جدید پرداخت خوش آمدید!

رویه جدید پرداخت چیست و چگونه بر نحوه استفاده مشتریان از دستگاه‌های ATM در آینده تاثیر خواهد گذاشت؟ اخیراً مطالعه‌ای توسط RBR لندن انجام شده که بیانگر مسیر تحول تکنولوژی‌های جدید پرداخت است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ حقیقت این است که رویه جدید پرداخت بر صنعت بانکی اثر خواهد گذاشت. این هفته، RBR لندن، مطالعه‌ای تحت عنوان «بازار جهانی ATM و پیش‌بینی‌ها تا 2025» منتشر کرد. آنچه در این مقاله بارز است، این است که کووید-19 اثر قابل ملاحظه‌ای بر نحوه پرداخت داشته اما از طرف دیگر باعث نوآوری در صنعت ATM نیز گردیده است.

دستگاه‌های ATM بدون نیاز به کارت

این مطالعه، نشان داد که تعداد دستگاه‌های ATM بدون نیاز به کارت، افزایش یافته است. اما چرا؟ به رویه جدید پرداخت خوش آمدید. امروزه مردم در جستجوی فناوری‌های بدون تماس هستند‌ زیرا محدودیت‌های ناشی از شیوع همگانی بیماری کرونا افزایش یافته است. همچنین در جوامعی که به مدت سه ماه یا بیشتر قرنطینه بوده‌اند، اگر بتوانند به شکل بدون تماس، فعالیت‌های بانکی و پرداخت خود را انجام دهند، به هدف مدنظر این فناوری‌ها نزدیک خواهیم شد.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تعداد دستگاه‌های ATM مجهز به سیستم بدون نیاز به کارت برای برداشت وجه، در سال 2019 به میزان 26% رشد داشته و این افزایش عمدتاً در ایالات متحده رخ داده است که تعداد این ماشین‌ها در این کشور سه برابر شده است.

بنا به این گزارش، بانک‌ها این خدمت را با هدف ارائه به کاربران تلفن همراه معرفی نموده‌اند تا برای هر امری از پرداخت قبوض گرفته تا برداشت وجه از موبایل استفاده کنند. اما حتی با در نظر نگرفتن ایالات متحده نیز تعداد جهانی دستگاه‌های ATM مجهز به سیستم برداشت بدون کارت، 10% افزایش داشته است. بنا به گزارش مذکور، علت این افزایش، ترکیبی از راحتی مشتری و مسائل امنیتی است.

اما ایده دریافت وجه بدون نیاز به فیزیک کارت، همچنان یک طرح جدید است. این ایده چگونه کار می‌کند؟ آیا تاثیرگذار است؟ روش‌های متعدد و متنوعی وجود دارد که به افراد اجازه می‌دهد بدون وارد کردن کارت، از دستگاه ATM وجه دریافت کنند.

پرداخت از طریق QR کد و NFC

بر اساس این گزارش این روزها دستگاه‌های ATM مجهز به NFC و QR علاقه‌مندان بیشتری پیدا کردند. نوعی از دستگاه‌های ATM وجود دارند که رمز یک بار مصرف تولید می‌کنند و یا کد QR را روی صفحه خود نمایش می‌دهند و کاربران با اسکن آن کد از طریق موبایل، وجه خود را از دستگاه دریافت می‌کنند.

مطالعه RBR گزارش می‌دهد که تعداد دستگاه‌های ATM مجهز به NFC در سال 2019، 83% رشد داشته است، و لهستان و اوکراین به ایالات متحده در به کارگیری این فناوری جدید ملحق شده‌اند و بیشترین تعداد این ATMها در این سه کشور است.

رویه‌های جدید پرداخت

در کانادا، دو بانک اصلی، دستگاه‌های ATM مجهز به NFC را عرضه کرده‌اند. این بانک‌ها دریافت وجه بدون نیاز به کارت را هنوز ارائه ننموده‌اند اما به نظر می‌رسد هدف، افزایش استفاده از فناوری بدون تماس در دستگاه‌های ATM در آینده می‌باشد.

اگرچه دستگاه‌های ATM مجهز به NFC، رایج‌تر به نظر می‌رسند اما بنا به گفته RBR، دستگاه‌های ATM مجهز به کد QR در سال 2019 رشد داشته‌اند که این رشد مربوط به چین، تایلند و تایوان بوده است.

در تایلند، 43% از دستگاه‌های ATM، مجهز به کد QR و تنها 4% دارای NFC می‌باشند. شواهد زیادی وجود دارد که استفاده از کد QR در ATMها در حال رشد است و بانک‌های استفاده از کد QR را به عنوان جزئی از استراتژی خود برای پرداخت بدون وجه نقد قرار داده‌اند.

احراز هویت بیومتریک

همچنین راه‌های زیادی نیز برای دریافت وجه نقد با استفاده از احراز هویت بیومتریک وجود دارد. این مطالعه، تعدادی از روش‌های مذکور از قبیل اثر انگشت و شناسایی چهره را گزارش نموده است.

در اسپانیا، کایکسابانک، ارائه خدمات بیومتریک با استفاده از شناسایی چهره را در دستگاه‌های ATM افزایش داده است. در هند، شرکت AGS، که حدود 72000 دستگاه ATM را از طرف بانک‌ها مدیریت می‌کند، اخیراً یک راهکار بدون تماس را در این دستگاه‌ها معرفی و تست نموده است که از کد QR برای پرداخت وجه بدون هیچ تماسی بهره می‌گیرد.

 

همانقدر که چند ماه اخیر برای همه ما غیرعادی بوده است، به نظر می‌رسد روش‌های پرداخت جدید با نوآوری خود منجر به رویه‌های جدید پرداخت می‌شوند.

رون بریج، مدیر تحقیقات RBR، در خصوص این مطالعه می‌گوید: «از آنجا که نگرانی‌ها راجع به کووید-19 در حال افزایش است، علاقه‌مندی به دریافت وجه بدون نیاز به کارت نیز در حال افزایش است. ارائه دهندگان دستگاه ATM، در حال یافتن روش‌هایی برای پرداخت وجه و ارائه سایر خدمات بانکی ضمن کاهش ریسک هستند. حتی بعد از پاندمی کنونی، انتظار می‌رود که صنعت به نوآوری در این زمینه ادامه دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.