بازدهی 2000 درصدی بورس در 7 سال اخیر / روند بلندمدت صعودی است؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص از سال 92 تاکنون 2 هزار درصد رشد داشته است، گفت: بازار سرمایه شبیه سال 92 که ریزش و رکود داشت نخواهد شد و مردم نباید بترسند.

روند بلند مدت بازار سرمایه صعودی است

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه دیشب در برنامه پایش که با موضوع «وضعیت نوسانات بازار بورس» پخش شد، با اشاره به روند رشد بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار سرمایه همانند سایر بازارها گزینه‌های خوب و بد دارد؛ بازار سرمایه شبیه سال 92 که ریزش و رکود داشت، نخواهد شد و مردم نباید بترسند.

وی ادامه داد: روند بلند مدت بازار سرمایه صعودی است و نباید به نوسانات مقطعی توجه کرد. در روند کلی بازار افت سال 92 تا 94 جزئی است؛ شاخص از سال 92 تاکنون 2 هزار درصد رشد داشته و اگر کسی 2 سال 92 تا 94 را صبر می‌کرد، دارایی آنها 20 برابر می‌شد.

سوری افزود: هیچکدام از بازارهای موازی در 7 سال اخیر بازدهی بازار بورس را نداشته است، باید در بازار سرمایه گزینه‌های درست را انتخاب کرد. ما شاخص را نمی خریم بلکه سهم‌ها را می خریم.

این کارشناس اقتصادی گفت: در خرید سهام باید به سوددهی، دارایی، قیمت و پتانسیل رشد آن توجه کرد، کسی که در بازار تخصص ندارد باید ابتدا سراغ یادگیری بروند و پس از آن کار خود را شروع کند، بنابراین مردم در ابتدا باید به سراغ صندوق‌های سرمایه گذاری بروند و پس از آن خود شخصاً معامله کنند.

وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه گذاری زیر نظر سازمان بورس اداره می‌شوند و هیچ گونه سواستقاده ای از آنها نمی‌توان کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اطلاعات شرکت‌ها به صورت شفاف در سامانه کدال وجود دارد، گفت: در این سامانه گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها وجود دارد و مردم می‌توانند با بررسی آنها، بهترین سهم را انتخاب کنند.

سوری بیان کرد: صورت‌های مالی شرکت‌ها چندین بار حسابرسی می‌شود، بنابراین می‌توان به آنها از جهت راستی آزمایی اعتماد کرد.

شفاف شدن حقوق ملت و دولت در اراضی کشور، با اجرای قانون کاداستر

در بخش دوم برنامه سید صادق سعادتیان، معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در خصوص مشکلات اسناد مالکیت گفت: مردم زیاد به قولنامه‌های عادی برای خرید زمین اعتماد نکنند و املاک و زمین‌ها را با سند رسمی معامله کنند.

سعادتیان گفت: فرآیند صدور سند در نقل و انتقلات رسمی کم است، اگر معامله‌ای با اسناد عادی انجام شود، این مسئله در شورایی بررسی می‌شود و اگر این شورا رأی دهد می‌توان برای اراضی که سند عادی دارد، سند رسمی مالکیت صادر کرد.

وی ادامه داد: یکی از آرزوهای ماست که در اجرای قانون حد نگار کاداستر، تمام زمین‌های کشور سند داشته باشد، ولی در برخی مشکلات در مورد زمین‌های کشاورزی و ملی، مرجع سازمان جنگل‌ها جهاد کشاورزی است، اگر هم برای این اراضی هم سند صادر شود سازمان جنگل‌ها می‌تواند تکلیف را روشن کند که آیا این اراضی ملی است یا خیر.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان جنگل‌ها توانایی ابطال سندهای رسمی را دارد، البته فرآیندی دارد که سازمان جنگل‌ها بر اساس آن عمل می‌کند، باید برای شفاف شدن حقوق مردم و دولت در اراضی کشور، قانون حد نگار کاداستر اجرا شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.