شرکت‌های زیان‌دهی که در بورس سود می‌دهند!

شاید برای بسیاری از مردم و سهام داران بورسی سوال به وجود آید که چطور سهام یک شرکت بورسی که دائم از ورشکستگی سخن می‌گوید رشد داشته و صف خرید آن طولانی است.

وقتی به بازار سرمایه برای خرید سهام مراجعه می‌کنید گاهی به سهام هایی بر می‌خورید که علی رغم اینکه مدت طولانی است زیان‌ده هستند اما صف های طولانی خرید دارند به همین دلیل ما برای بررسی بیشتر این موضوع به کارشناسان ذی صلاح و مسئولان ذی ربط مراجعه کرده ایم.

بازدهی مثبت شرکت‌های زیان‌ده بورسی

وحید شقاقی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص صف‌های طولانی در بخش سهام‌های زیان‌ده اظهار کرد: مجموع این سهام ها علی رغم وجود حجم زیادی از بدهی  در ماه گذشته حدود سیصد درصد بازدهی داشته اند در این بخش مسئله حائز اهمیت این است که وظیفه مسئولان نظارتی بورس است که به این موضوع ورود کنند و علت آن را پیگیر شوند.

او افزود: قطع به یقین مجموع این بازدهی هایی که در حال حاضر از شرکت‌های زیان‌ده بورسی مشاهده می کنیم غیر متعارف است, هم اکنون وظیفه سازمان بورس است که یک نشستی برگزار کند و این مسئله را به طور کامل شفاف سازی کند و علت اینکه چرا تا به امروز این نماد متوقف نشده است را بازگو کند.

کارشناس مسائل اقتصادی بازگو کرد: با توجه به این مسئله که در حال حاضر حجم عظیمی از نقدینگی طی چند ماه گذشته وارد بورس شده است، سازمان بورس نیز مسولیتش در قبال سرمایه های مردم نیز بیشتر از پیش شده است.

شقاقی تصریح کرد: بازدهی مثبت زمانی در بازار سرمایه رخ می دهد که یک شرکت بنیادین و سود آور باشد.

او گفت: بعضی از سهام های زیان ده مانند صنایع خودرویی قرار است بخشی از سهامشان در دارایی سوم عرضه شود اما نکته ای  که در اینجا اهمیت دارد این است که اکثر کارشناسان ذی صلاح واهمه دارند که علی رغم قیمت پایین این سهام ها در بورس قیمتشان در عرضه دارایکم افزایش یابد.

صف‌های طولانی نماد‌های زیان‌ده بورسی

محسن خدا بخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص صف‌های طولانی نماد‌های شرکت‌های زیان‌ده بورسی گفت: وقتی قیمت یک سهمی در بازار  حدود 20 درصد رشد می‌کند نماد‌ها یک ساعت متوقف می‌شوند تا کارشناسان تحلیلی روی آن انجام دهند تا مشخص کنند که آیا این افزایش منطقی بوده است یا خیر، اما وقتی در عرض 15 روز کاری حدود 50 درصد رشد می‌کند بازهم جلو این نماد را می‌گیرند و دلیل آن را از آن شرکت حاضر در بورس جویا می‌شوند.

او افزود: بعد از پرسش سوال ها از آن شرکت مربوطه و  تجزیه و تحلیل کردن پاسخ آن ها اگر به برداشت درستی دست پیدا نکنیم قطع به یقین در آن موقعیت، تازه می شود به سازمان ایراد وارد کرد که شما به دنبال شفافیت نبوده اید.

چرایی افزایش قیمت نمادهای شرکت‌های زیان‌ده بورسی

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: اما وقتی که ما می آییم و شرکت ها را ملزم به پاسخگویی در خصوص اطلاعاتشان می کنیم پس قاعدتا تصمیم گیر نهایی در انجام یک امر خود سرمایه گذار است. پس سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه نمی تواند ورود پیدا کند به نحوی سازمان بورس نقش داور را  در بازار سرمایه دارد.

خدابخش در خصوص علت افزایش قیمت هر سهم از نمادهای زیان‌ده افزود: خود سهام داران با توجه به تقاضایی که ایجاد کرده اند عامل اصلی این قضیه شده اند ولی اینکه آیا این سهام قیمتش دارای این ارزش هست یا خیر در دست سازمان بورس نیست.

در انتهای این مسئله باید اشاره کرد که سهام داران باید در خرید سهام با دقت عمل کنند به علت آنکه گاهی بعضی از  این سهام ها ماننده سرابی می مانند که از دور زیبا هستند.

/ باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.