چرا شاخص بورس نزولی شد؟

با ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون و 900 هزار واحد، سمت و سوی بازار تغییر کرد و در مسیر نزولی قرار گرفت. کارشناسان علت اصلاح چند روز اخیر معاملات بازار را ناشی از مقاومت شاخص بورس در کانال دو میلیون واحد، کاهش نرخ ارز، برگزاری مجامع شرکت‌ها و کندی هسته معاملات می‌دانند.

رشد پرشتاب بورس تا چند روز گذشته و قرار گرفتن آن در صدر جدول بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله مسایلی است که به نقل محافل این روزهای کشور تبدیل شده است.

در کنار نظر مثبت دولت و مسوولان اجرایی کشور نسبت به بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار، حجم گسترده ورود نقدینگی به این بازار باعث شده تا هر روز شاهد برملا شدن چهره جدیدی از این بازار و افزایش اقبال سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌های خود به بورس باشیم.

تا چند وقت گذشته در بازار، به دنبال هر رشد پرشتاب و نزدیک شدن شاخص بورس به کانال مقاومتی، شاهد اصلاحی موقتی در بازار بودیم که می‌توانست تا حدودی از رشد بی‌مهابای بازار کاسته و فرصت خرید سهم‌هایی که برای مدت‌ها با صف‌های خرید طولانی همراه بودند را فراهم کند.

از همین رو، کارشناسان بورس از ابتدای اردیبهشت ماه کانال یک میلیون واحد را به عنوان مقاومتی جدی برای بازار می‌دانستند و معتقد بودند که این کانال می‌تواند برای مدتی بازار را تحت تاثیر و در مسیر نزولی قرار دهد.

شاخص بورس با نزدیک شدن به کانال یک میلیون واحد طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت و با مقاومتی جدی همراه شد، بعد از شکسته شدن کانال یک میلیون واحد و پیش‌روی شاخص تا عدد حدود یک میلیون و 50 هزار واحد بازار وارد فاز اصلاحی شدید شد و چندین بار تا کانال 900 هزار واحد عقب‌نشینی کرد.

کارشناسان بعد از تثبیت شاخص بورس در کانال یک میلیون واحد و بازگشت رشدهای متوالی معتقد بر مقاومت بعدی شاخص بورس بر کانال یک میلیون و 500 هزار واحد بودند و اعلام کردند که شاخص بورس در این عدد مانند کانال یک میلیون واحد وارد فاز اصلاحی شدید خواهد شد و اغلب سهم‌های شاخص‌ساز در بازار در کنار سهم‌های کوچک قرمزپوش می‌شوند.

اما بازار با نزدیک شدن به این عدد نه تنها هیچ گونه مقاومتی را از خود نشان نداد بلکه با رشدی بیش از 64 هزار واحد به صورت یک ضرب وارد کانال یک میلیون و 500 هزار واحد شد.

این موضوع باعث ترس و حیرت سرمایه‌گذاران از احتمال ریزش یا اصلاح بسیار شدید شاخص بورس شد و براساس تجربیات گذشته که در این زمان‌ها با ضرر و زیان‌های هنگفتی همراه می‌شدند به دنبال عرضه سهام خود در این بازار بودند اما روز بعد از ورود 1.5 میلیونی شدن شاخص بورس بازار همچنان با رشدی پرشتاب معاملات خود را آغاز کرد و در کانال بیش از یک میلیون و 9٠٠ هزار واحد خود را تثبیت کرد.

با ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون و 900 هزار واحد ، سمت و سوی بازار تغییر کرد و در مسیر نزولی قرار گرفت که کارشناسان علت چنین اصلاح سنگینی در معاملات بازار را ناشی از از مقاومت شاخص بورس در کانال دو میلیون واحد، کاهش نرخ ارز، برگزاری مجامع شرکت‌ها و کندی هسته معاملات می‌دانند.

حمایت‌های مکرر دولت از بورس و افزایش مداوم ورود نقدینگی به این بازار ذهنیت فعالان بازار را به ورود هر چه زودتر شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد برده است، کانالی که از نظر کارشناسان مقاومت جدی و اصلاحی سنگینی را می‌طلبد تا بتواند به این سقف تاریخی ورود کند.

بورس، نخستین بازار سرمایه‌گذاری در کشور

«هومن عمیدی» با تاکید بر اینکه در وضعیت کنونی بازار سرمایه به عنوان نخستین بازار در کشور برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، افزود: بازارهای موازی با بازار سرمایه با روند صعودی کمتری نسبت به این بازار روبرو هستند.

وی با بیان اینکه رشدی که اکنون در همه بازارها شاهد هستیم ناشی از نرخ ارز است، گفت: در صورت توقف رشد نرخ ارز و ورود آن به سمت فاز اصلاحی و روند نزولی به طور حتم رشد در همه بازارها از جمله بورس متوقف خواهد شد.

عمیدی با بیان اینکه افت نرخ ارز در بازار باعث تحلیل صنایع و تفکیک راه آنها از یکدیگر خواهد شد، گفت: برخی از صنایع تاثیرپذیر یا وابسته به نرخ ارز هستند، با کاهش نرخ ارز مسیر خود را تغییر خواهند داد در حالی که برخی دیگر از صنایع متاثر از نرخ ارز نیستند و به روند عادی خود ادامه می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه روند کنونی بازار سهام را متاثر از چند عامل دانست و افزود: در ابتدا این موضوع ناشی از بحث نرخ ارز است که فعالان بازار سرمایه در حال ارزش‌گذاری قیمت سهام با نرخ‌های جدید ارز نیمایی هستند، در این میان برخی از شرکت‌ها در حاشیه خرید قرار دارند به همین دلیل نقدینگی از بازار خارج نمی‌شود.

هسته معاملات، اصلی‌ترین عامل افت بورس

وی کندی هسته معاملات را به عنوان اصلی‌ترین عامل در افت این روزهای بازار عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه هسته معاملات نمی‌تواند جوابگوی حجم کنونی تقاضا و عرضه در بازار باشد؛ بنابراین معاملات بازار به دو بازده زمانی صبح و بعدازظهر تقسیم شده است که این موضوع تاحدودی کار را برای فعالین بازار سخت کرده است.

عمیدی اظهار داشت: سفارش معاملات به سیستم ارسال می‌شود اما شاهد ثبت آن به صورت لحظه‌ای در سیستم نیستیم بلکه ثبت آن ممکن است با تاخیر زمانی 20 دقیقه‌ای انجام شود حتی بارها به دلیل خرابی هسته معاملات شاهد حذف سفارش در سیستم بوده‌ایم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون هسته معاملات پاسخگوی این حجم از عرضه، تقاضا و معاملات در بازار نیست که این موضوع را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیر در روند نزولی بازار دانست، گفت: ایجاد چنین فضایی در بازار باعث شده تا تعدادی از فعالان بازار ریسک هسته معاملات را قبول نکنند و با خروج از این بازار روند معاملات را به سمت مسیر اصلاحی پیش ببرند.

وی اظهار داشت: از بعد تکنیکالی و فنی به طور معمول اصلاحاتی که قبل از اعداد رند در شاخص رخ می‌دهد، زمینه ایجاد فضا و فرصت‌سازی‌های لازم را برای رشد و عبور از مقاومت شاخص رند مانند کانال دو میلیون واحد را فراهم می‌کند.

عمیدی معتقد است، روندی را که اکنون بازار در آستانه ورود به شاخص دو میلیون واحد را پیش گرفته است را در شاخص یک میلیونی نیز شاهد بودیم.

تاثیر برگزاری مجامع و انتشار گزارش شرکت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه به برگزاری مجامع و انتشار گزارش شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: گزارشات شرکت‌ها با افزایش نرخ‌هایی که در صنایع رخ داده است مسایلی مانند کاهش تولید را جبران کرده است، به همین دلیل با توجه به پایین بودن نرخ سود سپرده بانکی، بازار سرمایه می‌تواند همچنان صعودی و رشد در این بازار را با خود به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه با مشخص کردن مشکل هسته معاملات و رفع مشکلات موجود اعتماد به سرمایه‌گذاران بازگردانده خواهد شد، اظهار داشت: این موضوع می تواند عامل تعیین‌کننده در ادامه روند صعودی بازار باشد اما در صورتی که مشکل هسته معاملات به همین صورت باقی بماند افراد به دلیل بی‌اعتمادی به این بازار، سرمایه‌های خود را از بورس خارج و وارد دیگر بازارها خواهند کرد.

عمیدی با بیان اینکه بازار از بعد تکنیکالی آماده عبور از مقاومت روانی کانال دو میلیون واحد است و به نظر می‌رسد رشد بازار کماکان ادامه‌دار باشد، گفت: صندوق دارا دوم و سوم هنوز در بازار عرضه نشده است و سهام داخل این صندوق‌ها همچنان جا برای رشد دارند؛ بنابراین روند بازار می‌تواند همچنان صعودی باشد و نقدینگی از بازار خارج نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در وضعیت فعلی بازار موازی جذابی برای جذب نقدینگی مردم وجود ندارد تا نقدینگی از این بازار خارج و به سمت دیگر بازارها ورود کند، افزود: نقدینگی از این به بعد به سمت سهامی خواهد رفت که از ارزش ذاتی خود فاصله دارند و از رشد بازار جا مانده‌اند و براساس نکاتی که در صورت‌های مالی آنها وجود دارد پیش خواهد رفت.

دولت به دنبال حمایت از بورس

وی با بیان اینکه دولت کماکان به دنبال حمایت از بورس نسبت به دیگر بازارها است، گفت: صندوق دارا دوم و سوم به دلیل رشدی که در دارا یکم صورت گرفت با استقبال همراه خواهد شد و به سمت رشد پیش خواهد رفت.

عمیدی با اشاره به اینکه روند اصلاحی موجود در بازار موقتی است و فقط در راستای آمادگی شاخص بورس برای ورود به کانال دو میلیون واحد است، خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان با قاطعیت گفت که در صورت رفع مشکل هسته معاملات بازار همچنان از جذابیت برای سرمایه‌گذاری برخوردار است که اگر در این میان دلار با روند صعودی همراه شود بر سرعت رشد بورس افزوده خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روندی که اکنون در بازار ایجاد شده طبیعی است و سهامداران به هیچ عنوان نباید نگران چنین وضعی در بازار باشند، افزود: اکنون همه سهم‌ها در بازار همراه با خریدار هستند اما برخی از سهام به دلیل رشد پرشتابی که داشتند وارد فاز اصلاح زمانی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از صنایع مانند فلزی‌ها بسیار سریع‌تر از دیگر صنایع با رشد همراه شدند و در مدت زمانی کوتاه به بازدهی کلانی دست پیدا کردند، گفت: صنایع بزرگ در بازار نیاز به اصلاح داشتند تا دوباره به مدار رشد خود بازگردند، بازار به زودی از مقاومت کانال دو میلیون واحد عبور می‌کند و رشد شتابانی را در پیش خواهد گرفت.

/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.