پاسخ به چند سوال بازنشستگان درباره خرید سهام “ETF مالی یکم” و “صندوق مدیریت ثروت”

مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری در ارتباطی با بازنشستگان و مخاطبان از طریق صفحه صندوق بازنشستگی کشوری در اینستاگرام، به سوالات مطرح شده پیرامون تسهیلات خرید سهام “ETF مالی یکم” و “صندوق مدیریت ثروت” پاسخ داد.

محمود طهماسبی پور در ابتدا با بیان اینکه در سهام ETF که به بازنشستگان دادیم دو صندوق داریم گفت: نخست، صندوق دارایی یکم است که متعلق به دولت است و دولت در اردیبهشت ماه  پذیره نویسی کرده و صندوق بانک ها و بیمه ها بوده است.

وی افزود: قبلا هم صندوق بازنشستگی کشوری وام یک میلیون تومانی برای خرید سهام این صندوق به بازنشستگان ارائه کرد. پذیره نویسی این صندوق تمام شده و از طریق دولت هم انجام شده است. اکنون نماد این صندوق باز است و می توانند خرید و فروش آن را در بورس انجام دهند. اکنون قیمت روز آن 24 هزار و 300 تومان است.

مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه صندوق دیگری هم هست که بازنشستگان دو سه هفته قبل ثبت نام کردند و صندوق مدیریت ثروت نامیده می شود اظهار کرد: این صندوق متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است و تفاوت آن با صندوق دارایی یکم در این است که در صندوق دارایی یکم یک سری سهام از قبل مشخص بود، یعنی دولت سهام بیمه ای و بانکی را گذاشته و آن را پذیره نویسی کرده اما صندوق مدیریت ثروت که صندوق بازنشستگی کشوری از طریق هلدینگ مالی پذیره نویسی می کند صندوقی باز است و بر اساس شرایط روز سهام در آن خرید و فروش می شود و سود و زیان آن مشخص می شود.

آغاز پذیره نویسی صندوق مدیریت ثروت از دو سه روز آینده

طهماسبی پور ادامه داد: مجوز صندوق مدیریت ثروت را هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی گرفته و در یکی دو روز آینده پذیره نویسی خواهد کرد. فهرست بازنشستگان مشخص و نهایی شده است. بازنشستگانی که کد بورسی دارند، تخصیص آن از طریق خود صندوق انجام می شود. فرایند مربوطه طی دو سه روز آینده نهایی می شود و به پرتفوی بازنشستگان اضافه خواهد شد.

وی افزود: در واقع هنوز چیزی به نام بازنشستگان نشده و قرار است طی چند روز آینده انجام شود.

آزاد سازی سهام بیمه ملت بازنشستگان کشوری از آبان و آذر

مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری درباره سهام بیمه ملت نیز توضیح داد و گفت: نزدیک به 124 هزار نفر از بازنشستگان داوطلب در اواخر سال 95 سهام بیمه ملت دریافت کردند، آن زمان قیمت هر سهام 200 تومان بود و به نام خود بازنشستگان بود و در پرتفو به نامشان است اما چون اقساطی بود تا پایان بازپرداخت اقساط، سهم در وثیقه صندوق باقی خواهد ماند و قابلیت فروش ندارد اما در دو سال اخیر سود سهام هرسال به حساب بازنشستگان واریز می شد.

طهماسبی پور ادامه داد: آبان یا آذر اقساط به اتمام می رسد و سهام باز می شود. برخی بازنشستگان تقاضا داشتند سهامشان زودتر از آبان و آذر باز شود اما امکان وجود ندارد و در همان زمان یک جا سهام همه بازنشستگان آزاد می شود. بیمه ملت یک افزایش سرمایه تجدید ارزیابی خوبی دارد و اطلاعاتش روی کدال موجود است و سودخوبی برای بازنشستگان خواهد داشت و سهمشان چند برابر می شود. در تجدید ارزیابی، دارایی ها به روز می شود و سود خوبی نصیب آنها می شود و نگران باز نشدن سهام شان نباشند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ثبت نام سهام ETF در مرداد گفت: احتمالا ETF دوم  دولت است. ویژگی ETF های دولت این است که سهامی که در آن عرضه می شود ثابت است.  ETF اول مربوط به سهام بیمه ای و بانکی بود،  ETF دوم قرار است سهام پالایشگاهی باشد و ETF سوم و چهارم موارد دیگر. چون دولت ETF ها را با تخفیف می دهد می تواند سود خوبی داشته باشد. در ETF اول سود خوبی نصیب سرمایه گذاران شده اما باز هم وضعیت آینده بازار بسیار مهم است. اگر بازار خوب باشند، ETF ها خوب هستند.

مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه با بیان اینکه صندوق وام یک میلیون تومانی بابت خرید سهام از صندوق ETF مالی یکم به بازنشستگان داد و یک میلیون تومان دیگر نیز بابت خرید سهام صندوق مدیریت ثروت ارائه کرده که طی چند روز آینده پذیره نویسی آن انجام و یونیت های آن به بازنشستگان اختصاص می یابد گفت: روزی که نماد صندوق مدیریت ثروت باز شود، بازنشستگان می توانند حتی بیش از یک میلیون تومان هم سهام خریداری کنند و بر خلاف ETF مالی یکم، محدودیتی ندارد.

مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه « اقساط تسهیلات یک میلیون تومانی از حقوقم کسر می شود ولی معلوم نیست سهام کجاست؟» گفت: اگر منظورشان سهام “ETF مالی یکم دولت است و کدبورسی دارند باید از کارگزارشان بخواهند برایشان ناظر بزند تا در پرتفویشان قابل مشاهد بشود. فرایند ناظر زدن بسیار ساده است و خود کارگزاری آن را انجام می دهد. البته باید حتما کدبورسی داشته باشید. البته اکنون سیستم های معاملاتی کمی مشکل پیدا کرده و ممکن است این کار چند روز  بیشتر به طول بینجامد.

وی در پاسخ به اینکه «چرا سهام بیمه ملت در پرتفوی من نمی آید؟» نیز گفت: اگر سال 95 اقدام کرده باشید و اقساط مربوط هرماه از حقوقتان کسر می شود، کرگزار ناظر بزنید در پرتفویتان می آید. حتما سود  سهام را هم در دو سال اخیر دریافت کرده اید.

طهماسبی پور درباره اینکه بهتر است بازنشستگان کدام کارگزاری ثبت نام کنند؟ پاسخ داد: حدود 110 کارگزاری در کشور داریم که در همه استان ها دفتر و شعباتی دارند و از طریق وبسایت بورس قابل مشاهده است. صندوق بازنشستگی کشوری هم کارگزاری صباجهاد را دارد و بازنشستگانی که تهران هستند می توانند اقدام کنند. البته آنلاین هم قابل انجام است.

مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی کشوری در پایان مجددا تاکید کرد که صندوق مدریت ثروت طی چند روز آینده به نام بازنشستگان خواهد شد گفت: تفاوت آن با صندوق مالی یکم در این است که این صندوق باز است و محدودیتی در خرید و فروش سهام ندارد. سهام بیمه ملت هم طی سه چهار ماه آینده به صورت یکجا برای همه بازنشستگان بعد از تجدید ارزیابی، آزاد خواهد شد.

/  ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.