کارگزاری‌ها چه خدماتی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند؟

کارگزاری‌ها شرکت‌های واسطی هستند تا سرمایه‌گذاران بتوانند به‌راحتی معاملات خود را در بازار سرمایه انجام دهند.

شما برای ورود به بورس باید حتما از طریق کارگزاری‌ها اقدام کنید. کارگزاری‌ها شرکت‌های واسطی هستند تا شما بتوانید به‌راحتی معاملات خود را در بازار سرمایه انجام دهید. در حقیقت  شرکت های کارگزاری خریدار و فروشنده را در بازار سهام به هم وصل کرده اند و در ازای این کار دستمزد یا همان کارمزد دریافت می‌کنند. کارگزاری‌ها برای فعالیت در بازار سرمایه باید مجوز تاسیس و فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کنند و به عضویت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه درآیند.

چرا حضور کارگزاران الزامی است؟

برای درک بهتر نقش کارگزاری فرض کنید که اگر شرکت‌های کارگزاری‌ نبودند؛ در این صورت شما جهت انجام معاملات در بازار سهام مجبور بودید در ساعات فعالیت بازار سرمایه، همیشه حضور داشته باشید. این مسئله در حالی است ‌که با وجود کارگزاری‌ها شما به راحتی می توانید  قیمت  و تعدادسهام مدنظر خود را سفارش داده و ثبت کنید.بنابراین نقش کارگزاری‌ها لازمه فعالیت، حیات و گسترش بازار سرمایه است و این موضوع برای تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی صادق است.

نظارت سازمان بورس بر کارگزاری‌ها

انجام فعالیت کارگزاری‌ها نیازمند کسب مجوز تأسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است. افرادی که در شرکت‌های کارگزاری مشغول به فعالیت‌اند، افرادی خبره، با تجربه و آشنا به مسائل مالی هستند که نسبت به شرایط اقتصادی، بازار اوراق بهادار و بازار کالاهای مختلفی که معامله می‌شود، شناخت کافی دارند و با تسلط خود بر قوانین و مقررات می‌توانند بهترین اقدامات را به‌منظور خریدوفروش اوراق بهادار و کالا در تالار معاملات بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس برای مشتریان انجام دهند.

از آنجایی‌که فعالیت کارگزاری‌ها در طول ساعات معاملات از حساسیت بالایی برخوردار است و تمامی سرمایه‌گذاران از طریق شرکت‌های کارگزاری اقدام به خریدوفروش می‌کنند؛ به همین علت نیز شرایط و مقررات متعددی از سوی سازمان بورس بر مدیران و کارکنان شرکت‌های کارگزاری حکم‌فرما است.

  معاملات الگوریتمی در بورس چیست؟

مهم‌ترین معیار‌ها برای انتخاب کارگزاری معتبر چیست؟

  • داشتن سیستم‌های داخلی مناسب
  • ارائه پشتیبانی مناسب
  • قابلیت انجام سریع سفارش مشتری
  • داشتن اطلاعات مربوط و کافی
  • حجم سرمایه سرمایه‌گذار

تفاوت کارگزاری‌های بورسی با یکدیگر

اصلی‌ترین خدمتی که کارگزاری‌ها ارائه می‌دهند، معاملات آنلاین است که تقریبا توسط  همه کارگزاری‌ها ارائه می شود و سایر خدمات کارگزاری‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. برای مثال برخی کارگزاری‌ها خدمات عرضه و پذیرش، بورس کالا و بورس انرژی دارند، برخی دیگر با مشتریان خود قرارداد خرید اعتباری امضا می‌کنند یا فقط مجوز مشاوره دارند. اطلاعات کارگزاری‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند باید در دسترس همه قرار بگیرد.

کارگزاری‌های بزرگ مراجعه کنندگان زیادی دارند اما ممکن است سامانه معاملاتی آن‌ها نسبت به کارگزاری‌های کوچک‌تر بیشتر دچار اختلال شود، همچنین در ادامه باید به این مبحث اشاره کرد که با اینکه کارگزاری‌های بزرگ نیروهای پاسخ دهنده بیشتری دارند اما اگر قرار باشد به هر علتی سهام داران با کارگزاری‌ها تماس گیرند، ممکن است ما بقی مراجعه‌کنندگان با مشکل مواجه شوند.

با کلیک بر روی این لینک می‌توانید با تعریف اصطلاحات و مفاهیم پرکاربرد بورس آشنا شوید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید