شرکت‌های بزرگ پرداخت در دوران کرونا

PayPal هفته گذشته اعلام کرد که تعداد مشتریان تازه این شرکت در بازارهای اصلی که در طول 10 روز از خدمات آن به‌صورت چهار بار یا بیشتر استفاده کرده‌اند، رشد 30 درصدی داشته است. «دان شولمن» مدیر اجرایی این شرکت در این مورد گفته است: «مردم با اشتیاق زیاد وارد بازارهای آنلاین شده‌اند و در نتیجه این بازارها به سرعت در حال رشد هستند. با این اوصاف پیش‌بینی رشد تا سه یا پنج سال آینده، چندان عجیب و دور از ذهن نیست؛ فقط محاسبه اعداد به کمک علم ریاضی است.»

در نهایت این روند باعث شده است که سهام شرکت PayPal در سال‌جاری میلادی بیش از 80 درصد رشد کند و به این ترتیب در میان 71 شرکت حاضر در شاخص سهام S&P 500، جزو بهترین‌ها از نظر عملکرد قرار بگیرد. سهام شرکت کانادایی Shopify که در زمینه تجارت الکترونیک و فروش آنلاین فعالیت می‌کند و همچنین شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی و پرداخت موبایلی Square هم امسال به ترتیب رشد 170 و 113 درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

وضعیت شرکت‌های بزرگ پرداخت در دوران کرونا

این درحالی است که با افزایش تعداد خریداران آنلاین، درآمد شرکت Global Payments از پردازش خریدهای آنلاین تا 25 درصد رشد کرده است. «جف اسلوان» مدیرعامل این شرکت در این مورد می‌گوید: «ما همیشه این هدف را در برنامه‌های خودمان داشته‌ایم، اما در دو سال گذشته از رسیدن به این هدف باز مانده بودیم. واقعا معتقدم که این روند باعث رشد کسب‌وکار ما تا چند سال آینده خواهد شد.»

  تغییر شیوه‌های پرداخت

شرکت معروف آمریکایی ارائه‌دهنده خدمات مالی Visa از نیمه ماه آوریل گذشته تا حالا و در هر هفته شاهد رشد 25 درصدی میزان خریدهای آنلاین- به جز بخش سفر و گردشگری- بوده که این رقم تا دو برابر بیشتر از روند رشد این شرکت تا پیش از دوران بحران کرونا و خانه‌نشینی مردم است.

این درحالی است که طبق گزارش شرکت Visa، میزان خرید از داخل فروشگاه‌ها در اوایل ماه آوریل چیزی در حدود 50 درصد از درآمد این شرکت را در اختیار داشته است. این رقم در ماه‌های اخیر و با بازگشایی فروشگاه‌ها در بعضی شهرها در سراسر دنیا افزایش هم پیدا کرده است. با این حال همچنان این رقم تا پایان ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

این تغییر گسترده و تمایل به خرید آنلاین برای بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت، فرصتی برای کمک به افزایش نسبی استفاده از کارت‌های نقدی و اعتباری بوده است، چون خریدهای آنلاین باعث می‌شوند رقابت این کارت‌ها با خریدهای نقدی یا با استفاده از انواع چک- که همچنان تا حد زیادی برای تراکنش‌ها و انتقال‌های شخصی در آمریکا استفاده می‌شوند- تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

صاحبان کسب‌وکارها اما هزینه بیشتری برای خریدهای آنلاین می‌کنند. از آنجا که در تراکنش‌های آنلاین احتمال کلاهبرداری و سوءاستفاده بیشتر است، آنها ناچارند هزینه‌ای را برای تامین امنیت این تراکنش‌ها اختصاص بدهند. صرف‌نظر از این موارد، اما به‌طور کلی صاحبان کسب‌وکارها در فصل دوم سال‌جاری میلادی و با افزایش میزان خریدهای آنلاین در سرویس‌های ارائه‌دهنده‌های خدمات مالی مانند PayPal ثبت نام کرده‌اند.

به این ترتیب است که آمار منتشر شده از سوی PayPal نشان می‌دهد در فصل دوم امسال 7/ 1 میلیون نفر از صاحبان کسب‌وکارها در این سایت ثبت‌نام کرده‌اند که این رقم حدود سه برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی بوده است. Shopify هم اعلام کرده است که روند راه‌اندازی فروشگاه‌های جدید روی پلت‌فرم این شرکت در طول فصل دوم امسال نسبت به فصل اول تا 71درصد افزایش داشته است.

دان شولمن مدیر اجرایی PayPal در این زمینه می‌گوید: «ورود به دنیای آنلاین برای صاحبان کسب‌وکارها ضروری و حیاتی است و تنها از این طریق است که می‌توانند تجارت خودشان را حفظ کنند.» برای بانک‌ها اما واکنش به این روند، تغییر کامل و تمرکز بر اعتبارات مجازی بوده که به خصوص در خدمات پرطرفدار بیشتر اجرا شده است. «ساچین مهرا» مدیر ارشد مالی شرکت معروف Mastercard در این زمینه گفته است: «اساس و پایه این روند مهم به مشتریان و مصرف‌کنندگان مربوط است که به‌خاطر شرایط موجود به این نتیجه رسیده‌اند که خریدهای آنلاین بهترین و امن‌ترین گزینه هستند.»

/ دنیای اقتصاد