درخواست پرداخت از طریق پیامرسان‌ها: انقلابی در پرداخت‌های دیجیتال

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ سیر تکاملی زیرساخت‌های پرداخت اکنون ما را به عصری رسانده است که در آن راهکارهای متنوع پرداخت راحت، ایمن و سریع باعث تغییر و تحول در نحوه تبادل پول و انجام کار شده است. این تکامل تا قبل از شیوع کرونا در یک مسیر قابل پیش‌بینی در حال پیشرفت بود. اما با توجه به واقعیت‌های جدید بحران کرونا و چالش‌های مربوط به نقدینگی و مدیریت ریسک  آن، ارزش پرداخت‌های آنلاین و سرعت آن در حال افزایش است.

کسانی که در حوزه پرداخت مشغول به کار هستند، با شروع سال 2020 بطور روز افزون بر عملکرد بانک‌ها، کسب‌‍وکارها و مشتریان در پرداخت‌های آنلاین و دیجیتالی به جای پرداخت نقدی تمرکز کردند.

یکی از راهکار‌های مهم صنعت پرداخت، “درخواست پرداخت” است. درخواست برای پرداخت (R2P) در اروپا، درخواست برای پرداخت (RfP) در ایالات متحده و پرداخت‌های UPI در هند نمونه‌هایی از این دست هستند. در این راهکار جدید پرداخت، دلیل درخواست مالی درخواست کننده تراکنش وجود دارد و ارتباط بین گیرنده و پرداخت کننده نیز مشخص است.

پیامرسان و پرداخت در کنارهم

در دهه 90، هنگامی‌که پیام کوتاه معرفی شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که یک روز سرویس پیام کوتاه بتواند به شیوه مورد علاقه جهان برای ارتباط تبدیل شود. محبوبیت فعلی پلتفرم‌هایی مانند Slack ،Facebook Messenger و WhatsApp نشانه ای از تغییر در رفتارهای اجتماعی است و نباید تعجب کرد که اکنون تراکنش‌ها و پرداخت‌ها نیز با استفاده از این پیام‌رسان‌ها صورت گیرد.

ادغام خدمات پرداخت فردبه‌فرد با پلتفرم‌های پیام رسان‌، مانند Venmo در ایالات متحده یا Tikkie در اروپا، در حال رشد است. اما در این موارد از دو پلتفرم جداگانه استفاده می‌شود، یکی با ایجاد لینک پرداخت یا فاکتور و دیگری با به اشتراک گذاشتن لینک با استفاده از یک پلتفرم پیام‌رسان. درخواست پرداخت یک پیشرفت بزرگ در زمینه پرداخت است.

پتانسیل موجود برای یک اکوسیستم پرداخت پر رونق

“درخواست پرداخت” روشی جدید و انعطاف پذیر برای مدیریت قبض‌ها و نقل‌وانتقال مالی بین افراد، سازمان‌ها و مشاغل خواهد بود. این خدمت برای تکمیل سرویس‌های پرداخت موجود با خدمات پیام‌رسانی ایجاد شده است و به تقاضاکنندگان امکان ارسال پیام “درخواست” برای پرداخت صورتحساب را می‌دهد. برای هر درخواست، کاربران معمولاً قادر به پرداخت کامل، پرداخت مبلغ جزئی و یا تماس با گیرنده خواهند بود.

“درخواست پرداخت”  تجربه‌ای عالی به مشتریان ارائه می‌دهد. این فرآیند می‌تواند درخواست پرداخت را ساده‌تر و امکان پذیرش گسترده آن را فراهم نماید.

شفاف سازی و گردش پول برای مشاغل

درخواست پرداخت یک راه حل جامع برای کمک به مشاغل برای غلبه بر چالش‌های مختلف ارائه می‌دهد. اول و مهمتر از همه، با درخواست پرداخت، مشاغل می‌توانند سرعت پرداخت‌ها را بهبود بخشند و در کل مسیر حسابرسی  از ارسال قبض و صورتحساب و به حداقل رساندن خطاها در مدیریت پرداخت‌ها  گرفته تا درک جریان وجوه نقد با پرداخت جزیی یا با تاخیر را بدون دردسر انجام دهند. با تجزیه و تحلیل داده‌های موجود در این مسیر حسابرسی، مشاغل می‌توانند درک بیشتری از نقدینگی خود بدست آورند و به آنها فرصت داده می‌شود در صورت لزوم عملیات را بهینه‌سازی کرده یا اصلاح نمایند.

 

براساس گزارشی از Pay.uk، حسابداران در ایالات متحده تنها 1.3 میلیارد پوند در سال را صرف هزینه های صورتحساب می کنند. تلاش‌های اضافی در مورد رصد پرداخت های دیرهنگام، پیگیری، در انتظار پاسخ بودن و سایر تأخیرهای زمانی، هزینه‌های مبهم اضافی است که هدر می رود. راهکار درخواست پرداخت می تواند این هزینه ها را با ردیابی دقیق حسابرسی کاهش دهد، و مصالحه نیز به همین دلیل آسان تر می‌شود. سرانجام این خدمت مشاغل را قادر می سازد تا اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهند و برنامه ها یا خدماتی را ایجاد کنند که تجربه بهتری را به مشتری ارائه می دهد، که این ممکن است به وفاداری به برند نیز کمک کند.

فرصت‌های جدید برای بانک‌ها

درخواست پرداخت امکاناتی را برای شرکت‌های فین‌تکی و سایر بانکها نیز فراهم می کند تا خدمات بیشتری به مشتریان ارائه دهند. بانک‌ها می‌توانند برای مشتریانی که با داشتن سررسید بدهی، کمبود پول نقد دارند، وام خرد ایجاد کنند و ارائه دهندگان شخص ثالث نیز می‌توانند با استفاده از APIهای بانکی  و با در نظر گرفتن کلیه پرداخت‌های در انتظار مربوط به حساب های مرتبط خود، خدمات پرداخت را به کاربران ارائه دهند. چنین ویژگی‌ای فرصت‌هایی را برای پیش‌بینی بهتر پول نقد و سایر خدمات ارزش افزوده مانند توصیه‌های مالی (به عنوان مثال لغو اشتراک های بلااستفاده) و همچنین ارائه نکات (به عنوان مثال پیش‌بینی در دسترس بودن پول براساس تاریخ های پرداخت صورتحساب) ایجاد کند.

درخواست پرداخت همچنین می‌تواند داده‌های غنی در مورد مشتری مانند عادت‌های مربوط به خرج کردن و ترجیحات آنها را ارائه دهد. این داده‌ها پس از آن می‌توانند برای فروش محصولات یا خدمات جدید یا ترجیح داده شده، که پتانسیل ایجاد جریان جدید در درآمد را ایجاد می کند، مورد استفاده قرار گیرند.

تاثیر کرونا

تأثیر آنی و مستقیم کرونا در پرداخت، کاهش پول نقد، پرداخت چک و حتی تراکنش‌های کارتی در حالی که مردم فاصله اجتماعی را رعایت می کنند مشهود است. پیامدهای این رویداد ماندگار خواهد بود و ممکن است چشم انداز اقتصادی با توجه به رکود پیش‌بینی شده پیش رو تغییر کند. با توجه به این واقعیت جدید، به نظر می‌رسد که درخواست پرداخت، ارزش افزوده بیشتری را ارائه می‌دهد.

عامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد تغییر ماهیت کار است. بسیاری از افراد حالا خود اشتغالی و دورکاری را تجربه می‌کنند. اینها همه به جریان‌های نقدی متناقض منجر می‌شود که احتمالاً در آینده نزدیک شاهد موارد بیشتری از آن خواهیم بود. برای نیمه دوم سال 2020، تلاش کسب‌وکارها برای ماندگاری بیشتر، نقدینگی و پرداخت بدهی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

ترجمه از:  paymentsjournal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.