ارائه سرویس‌های بانکی در تلفن همراه مشتریان با نشان بانک

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی در تاریخ 25 تیرماه 99 تغییر کرد و محمد علی محمودزاده، طی حکمی از سوی هیات مدیره به سمت مدیرعاملی این شرکت منصوب شد.

او که دارای دکتری حرفه‌ای مدیریت کسب وکار (DBA) است، از سال 1372 فعالیت خود در صنعت بانکی را آغاز کرده و پیش از دریافت حکم مدیرعاملی شرکت پرداخت الکترونیک سداد، عضو هیات مدیره این شرکت و رییس اداره کل مدیریت اطلاعات بانکی بانک ملی ایران بوده است. در واقع باید گفت که محمودزاده با سابقه فعالیت بیست وهفت ساله در حوزه فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مدیران باتجربه بانک ملی ایران شناخته می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی عصربانک را می‌خوانید:

برنامه ارتقای جایگاه پرداخت الکترونیک سداد

محمودزاده در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به جایگاه پرداخت الکترونیک سداد درگزارش‌های اقتصادی شاپرک بین شرکت‌های PSP، گفت: «تمام شرکت‌های PSP که پشتوانه بانکی دارند از ظرفیت‌های بانک خود استفاده می‌کنند اما از آنجا که پرداخت الکترونیک سداد، مستقل از بانک ملی دیده شده بود، بستری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بانک فراهم نشد. طیف وسیعی از مشتریان بانکی در اختیار بانک ملی قرار دارد به صورتی که این بانک با ورود به هر بازاری حداقل 25 درصد بازار را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین پرداخت الکترونیک سداد در گزارش‌های اقتصادی شاپرک باید در رتبه‌های نخست قرار گیرد و امیدوار هستیم با توجه به برنامه‌هایی که داریم جایگاه این شرکت‌ را ارتقا دهیم.»

او توسعه شبکه و افزایش تعداد تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان‌، گسترش پرداخت‌های موبایلی و توسعه زیرساخت‌هایی همانند IPG را از جمله‌ برنامه‌های پرداخت الکترونیک سداد برای ارتقای جایگاه خود بین شرکت‌های PSP دانست.

ارائه سرویس‌های بانکی در تلفن همراه مشتریان با نشان بانک

محمودزاده در ادامه با اشاره به رونمایی از سرویس نشان بانک، توضیح داد: «نشان بانک با توجه به برنامه‌های دولت و وزارت اقتصاد در راستای گسترش دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال راه‌اندازی شد. در واقع یک بانک تمام الکترونیک تحت عنوان «نشان بانک» طراحی شده تا کاربران بدون مراجعه به شعب، تمام سرویس‎‌های بانکی را به صورت غیرحضوری دریافت کنند. پس از راه‌اندازی سرویس نشان بانک، اپلیکیشن ایوا نقش شعبه مجازی بانک ملی را ایفا می‌کند. البته این سرویس به طور انحصاری متعلق به پرداخت الکترونیک سداد نیست و هر اپلیکیشنی که بتواند بسترهای استفاده از این سرویس را فراهم کند، می‌تواند از نشان بانک استفاده کند.»

افتتاح غیرحضوری حساب از طریق نشان بانک

محمودزاده با اشاره به تلاش شبکه بانکی برای غیرحضوری کردن فرایندهای دریافت سرویس‌های بانکی و پرداخت، بیان کرد: «اپلیکیشن‌های بسیاری سرویس‌هایی را برای افتتاح غیرحضوری حساب، راه‌اندازی کردند اما با توجه به مساله احراز هویت، فعالیت این سرویس‌ها متوقف شد. «نشان بانک» امکان احراز هویت الکترونیکی از طریق استعلام از سامانه شاهکار و ثبت احوال و سرویس پردازش تصویر به صورت زنده را فراهم کرده است. بنابراین کاربران می‌توانند به صورت آنلاین افتتاح حساب خود را انجام دهند و تمام مراجع نظارتی هم فرایندهای آن را تایید می‌کنند. پس از افتتاح حساب نیز کاربران می‌توانند درخواست خود را برای صدور دسته چک و کارت بانکی ثبت کنند و تمام مقدمات دریافت سرویس‌های بانکی را به صورت الکترونیکی انجام دهند.»

ارائه تسهیلات غیرحضوری با نشان اعتباری

او همچنین با اشاره به سرویس «نشان اعتباری»که محصولی مبتنی بر تلفن همراه بر روی بستر اپلیکیشن «ایوا» است، افزود: «یکی از مشکلات اصلی شبکه بانکی که دردسرهای بسیاری نیز برای مشتریان دارد مربوط به تشکیل پروندهای تسهیلاتی است. نشان اعتباری فرایند تشکیل این پرونده‌ها را به طور کامل الکترونیکی می‌کند و این سرویس هم‌اکنون مورد تایید تمام مراجع نظارتی است و برای ارائه تسهیلات غیرحضوری، سفته، تمبر و برات الکترونیکی صادر می‌کند. همچنین نشان اعتباری بستری را فراهم می‌کند تا قراردادهای لازم‌الاجرا به صورت الکترونیکی امضا شوند. این امضای الکترونیکی غیرقابل انکار است چرا که اسناد و مدارک لازم همانند پرونده معاملاتی گردآوری و سپس ثبت و بایگانی می‌شوند.»

 

عرضه کارت اعتباری با توثیق سهام عدالت

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، ادامه داد: «برای اولین بار در کشور بستری را فراهم کردیم تا کارت اعتباری به صورت الکترونیکی صادر شود. کارت‌های اعتباری در مرحله اول، برای دارندگان سهام عدالت که متقاضی دریافت وام هستند صادر خواهد شد تا به جای دریافت پول نقد از اعتبار این کارت‌ها استفاده کنند. در حال حاضر زیرساخت‌های 4 هزار پایانه فروشگاهی پرداخت الکترونیک سداد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه و افق کوروش آماده پذیرش کارت‌های اعتباری سهام عدالت هستند و به زودی امکان استفاده از این قابلیت را در مجموعه 700 هزار دستگاه‌های کارتخوان سداد نیز فراهم خواهیم کرد. اعتبار این کارت‌ها بین دو میلیون تا پنج میلیون تومان است و اگر در بازه زمانی 30 خریدهای صورت گرفته تسویه شود، هیچ سودی به آن تعلق نمی‌گیرد.»

ارائه تسهیلات خرد بانکی در قالب کارت اعتباری

محمودزاده با اشاره به اینکه تمامی بانک‌ها باید زیرساخت‌های پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری را فراهم کنند، گفت: «بانک ملی وظیفه ارائه کارت اعتباری به بیش از5 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت را بر عهده دارد که اینکار از طریق نشان اعتباری انجام خواهد شد. بنابراین در آینده، سازوکاهایی را با هماهنگی بانک ملی تعریف خواهیم کرد تا تسهیلات خُرد بانکی نیز از طریق کارت اعتباری ارائه شود.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، با اشاره به اینکه نشان اعتباری امکان ارائه تسهیلات کرونایی به واجدین شرایطی که در سامانه کارا ثبت نام کرد‌ه‌اند را فراهم کرده است، افزود: «به عنوان ضمانت از این افراد سفته الکترونیکی اخذ خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.