چند نکته کلیدی در استفاده از کارتخوان‌ها برای مشتریان

اگر شما به راحتی و بدون توجه به نکات امنیتی از پایانه های فروش و دستگاه های pos استفاده می کنید، چند دقیقه ای را برای یادآوری توصیه های ما اختصاص دهید.

اگر شما هم فردی هستید که به راحتی و بدون توجه به نکات امنیتی از پایانه‌های فروش و دستگاه‌های pos استفاده می کنید، چند دقیقه ای را برای یادآوری توصیه‌های ما اختصاص دهید.

استفاده از کارتخوان‌

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، در اغلب موارد زمانی که برای خرید به فروشگاه‌ها مراجعه می کنیم، در مرحله پرداخت صورت حساب، به راحتی کارت را در اختیار فروشنده قرار داده و رمز کارت را نیز اعلام می کنیم. این اتفاق بعضا به علت اصرار فروشنده برای واردن کردن رمز از سوی خود و یا شاید بی توجهی و کم دقتی خریدار به نکات امنیتی نگهداری از اطلاعات محرمانه اتفاق می افتد اما می توان گفت در روزمره بسیار شاهد این اشتباه پرتکرار هستیم و حتی گاها فرد با دقت و به اصطلاح حواس جمع نیز مرتکب آن می شود.

اما توصیه ما برای مشتریان این است که تا حد امکان از رمز پویا و یکبار مصرف در فروشگاه ها استفاده کنند تا در صورت کپی شدن اطلاعات کارت از طریق اسکیمر، احتمال کلاهبرداری و سوء استفاده از حساب فرد به حداقل کاهش پیدا کند.

ضمن اینکه بانک ملی ایران علاوه بر امکان دریافت رمز اول یکبار مصرف، راهکار دیگری برای دارندگان کارت بانکی اندیشیده و آن ارائه ابزار «نشان پرداخت» است که می توانند آن را با کارت کشیدن بر روی دستگاه های کارتخوان جایگرین کنند.

در این روش، یک QR CODE اختصاصی به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان ارائه می‌شود و مشتریان بانک ملی ایران می توانند با اسکن کردن این کد توسط اپلیکیشن آپ، عملیات پرداخت وجه را انجام دهند.

چند نکته کلیدی در استفاده از کارتخوان‌ها برای مشتریان

با این اقدام، همه مراحل تراکنش بانکی از جمله ورود رمز توسط کاربر دارنده کارت بانکی انجام می شود، بنابراین رمز کارت بانکی نه روی دستگاه کارتخوان وارد می شود و نه مشتری آن را به فروشنده اعلام می کند.

در صورتی که امکان استفاده از نشان پرداخت را ندارید، ترجیحا از رمز اول یکبار مصرف استفاده کنید؛ در غیر اینصورت رمز اول ثابت کارت را خودتان وارد کرده و به هیچ وجه آن را در اختیار فروشنده قرار ندهید.

همچنین هنگام وارد کردن رمز در پایانه فروش، دست دیگر را به عنوان محافظ انگشتان واردکننده رمز قرار دهید تا امکان مشاهده رمز عبور برای دیگران وجود نداشته باشد.

درصورت اجبار به ارائه رمز به مسئول فروشگاه‌، رمز را از طریق صفحه نمایشگر موبایل خود به فروشنده نشان دهید و بلافاصله آن را پاک کنید. با این حال درصورتی که در فروشگاهی مجبور به اعلام رمز کارت خود شدید، در اولین فرصت، رمز را تغییر دهید.

همچنین قبل از خرید از طریق پایانه فروش موجود در فروشگاه‌ها، برای مانده‌گیری کارت خود از طریق همان‌ کارت‌خوان فروشگاه اقدام کنید تا درصورت تراکنش خرید ناموفق در فروشگاه امکان اثبات مانده به فروشنده باشد. رسید تراکنش‌های ناموفق خود را هم تا اطمینان از کسر نشدن وجه از حسابتان نگهداری کنید.

و در آخر، از پایانه فروش فقط برای خرید، مانده‌ گیری و پرداخت قبض استفاده کرده و هرگز برای پرکردن حساب جاری یا انتقال وجه به سایر حساب‌های خود یا دیگران استفاده نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.