از علی بابای چین تا اپل‎‌پی آمریکا با پرداخت‌های بدون تماس کیوآر کد

تقاضای گسترده برای پرداخت‌های ایمن و بدون تماس منجر به افزایش علاقه به کیوآر کدها به عنوان یک فناوری پرداخت ارجح در بازارهای دنیا مخصوصاً آسیا شده است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، از زمانی که رستوران‌ها، خرده‌فروشان و کسب‌وکارهای کوچک، برای فرار از شیوع جهانی کووید-19 تلاش‌های خود را آغاز کردند، تعداد رو به رشدی از پذیرندگان به استفاده از فناوری کیوآر کد به عنوان راه‌حلی ساده و ارزان و البته ایمن روی آورده‌اند.

کیوآرکدها که در چین و سایر بازارهای خارجی گسترش و محبوبیت فراوانی یافته‌اند، در امریکا نسبت به NFC به عنوان روش ارجح پرداخت دیجیتال عقب‌تر هستند. با این حال، تعداد رو به رشدی از کسب‌وکارهای کوچک و فروشندگان بوتیک، در حال بررسی دقیق کیوآر کدها به عنوان ایمن‌ترین، سریع‌ترین و کارآمدترین مسیر و تشویق مشتریان به انجام تراکنش‌های شخصی از این طریق می‌باشند.

به گفته تاد پیترسون، تحلیلگر ارشد در گروه Aite، «کیوآر کدها یقیناً با اضافه شدن به قابلیت NFC محبوبیت بیشتری خواهند یافت که بخش اعظم آن ناشی از نیل به سمت پرداخت بدون تماس به دلیل شیوع جهانی ویروس می‌باشد.»

به طور کلی، کیوآرکدها به مشتری اجازه می‌دهند تا با دوربین گوشی موبایل خود، یک بارکد را اسکن نمایند و بدین ترتیب لینک مستقیمی بین مشتری و فروشنده برقرار می‌شود. کیوآر کدها در طیف وسیعی از شرایط، از خرید قهوه در کافه‌های محلی گرفته تا اخذ اطلاعات خرید در خواربارفروشی‌ها یا خرده‌فروشان کاربرد دارند و در روندی نسبتاً جدید، امکان خواندن منوهای به روز شده رستوران‌ها را نیز فراهم می‌کنند.

توسعه فناوری دوربین تلفن همراه طی سال‌های اخیر این امکان را برای مشتریان میسر ساخته است که از فاصله‌ای ایمن به اسکن بارکد بپردازند، بنابراین مشتریان می‌توانند به فاصله چند فوت از ویترین مغازه، توزیع‌کننده غذا یا فروشنده خیابانی بایستند و بدون نیاز به پرداخت پول نقد یا لمس مستقیم سطح کارتخوان، خرید خود را تکمیل کند.

نیت هرشبرگ، معاون بازاریابی شرکت Shift4Payments، به عنوان یک شرکت ارائه‌کننده خدمات پرداخت در پنسیلوانیا، دراین باره گفت: «اخیراً پرداخت با کیوآر کدها به طور خاص توجه زیادی را به خود جلب کرده است چراکه از این طریق، فرایند بدون تماس کم‌هزینه‌ای برای فروشندگان فراهم می‌شود و همچنین قابلیت‌های بیشتری نظیر برنامه وفاداری داخلی و اخد ایمیل برای مقاصد بازاریابی میسر می‌گردد. به علاوه، در مواردی که کاربرد NFC با دشواری همراه است، کیوآر کدها به کار می‌آیند، مانند رستوران‌ها و کافه‌ها که ابزار پرداخت نزد مشتری ارائه نمی‌شود.»

برای فروشندگان کوچک‌تر، یک سیستم پرداخت کیوآر کد، امکانات جدیدی را ایجاد می‌کند زیرا تلفن همراه، خود برای پردازش یک تراکنش بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف زیرساختی و فناوری قابل استفاده بوده و بدین ترتیب به آنها اجازه می‌دهد با استفاده از دستگاه موبایل خود وجه خود را دریافت کنند.

به گفته نیک مینارد، تحلیلگر  “تحقیقات Juniper”، «جذابیت پرداخت کیوآر کد به این دلیل است که نسبت به پرداخت‌های کارتی به زیرساخت کمتری نیاز دارد. همچنین فروشندگان برای دریافت وجه به پایانه POS احتیاج ندارند که این برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب است».

کیوآر کدها بسیار ساده بوده و در طیف وسیعی از دستگاه‌ها در دسترس مشتریان هستند که این می‌تواند برای استقرار آن به ویژه در بازارهای در حال توسعه مفید باشد.

در یک مطالعه انجام شده در سال 2018 توسط “تحقیقات Juniper”، پیش‌بینی شده که کیوآر کد تا 2022 به حدود 3/5 بیلیون تراکنش دست یابد که این رقم، 4 برابر مقدار 3/1 بیلیون تراکنش در سال 2017 است.

با این حال، شیوع جهانی کووید-19 و رشد سریع تقاضا برای پرداخت از طریق کیوآر کد در امریکا و سایر بازارهای غربی ممکن است آن تخمین‌های اولیه را بهم بزند.

هلدینگ PayPal در ماه می، برنامه‌ای برای راه‌اندازی کیوآر کد در 28 بازار در سراسر جهان ترتیب داد. شرکت‌های پرداخت‌ در این باره اعلام کردند که کیوآر کدها با افزایش رو به رشد دامنه کاربردها نظیر بازار مربوط به کشاورزان، فروش اجناس دست دوم و سایر بازارها، پرداخت‌های دیجیتالی ایمنی را میسر می‌سازند.

در اواخر ماه گذشته، شرکت اپل، از ویژگی جدیدی در iOS 14 به نام App Clips رونمایی کرد که به فروشندگان اجازه می‌دهد از تگ‌های NFC یا کیوآرکدها برای انواع محصولات، خدمات یا تراکنش‌ها نظیر اجاره یک اسکوتر یا پرداخت هزینه پارک خودرو بهره گیرند.

همچنین گزارشی جدید نشان می‌دهد که شرکت اپل اکنون بر روی یک ویژگی در  iOS جدید کار می‌کند که به مشتریان اجازه می‌دهد با استفاده از Apple Pay به پرداخت از طریق کیوآر کد بپردازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.