‌بهای جهانی بیت‌کوین در این هفته دوباره با افزایش روبه‌رو شد و به بیش از 12 هزار دلار صعود کرده است. بهای بیت‌کوین از ماه مارس (اسفند 98-فروردین99) سال جاری میلادی با افزایش 200 درصدی روبه‌رو شده که این مساله سبب شده است هر روز به شمار طرفدارانش افزوده شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر بهای بیت‌کوین به 12‌هزار و 467 دلار و 70 سنت رسیده است که بیشترین افزایش از جولای ( تیر-مرداد) 2019 میلادی به شمار می‌آید.

دو هفته پیش، بیت‌کوین با رکوردشکنی تاریخی با ورود به سطح 12 هزار دلاری از میانگین قیمت چند ماه گذشته خود فراتر رفت و مسیر را برای حرکت به سوی مرز معامله هر بیت‌کوین به ارزش 13 هزار دلار هموارتر کرد.

این ارز دیجیتالی محبوب در ماه گذشته میلادی نیز 24‌درصد افزایش بها را تجربه کرده بود.

با شیوع بیماری مرگبار کرونا و رکود اقتصاد جهانی، به‌نظر می‌رسید تشدید نگرانی‌ها که سایر فعالیت‌های اقتصادی را به حال تعلیق درآورده بود، سبب بروز رکود در معاملات روزمره ارزهای دیجیتال شود، ولی بالعکس این نگرانی‌ها سبب شد بازار این ارزها هر روز داغ‌تر شود.

به گفته کارشناسان وجود ابهام درخصوص چشم‌انداز اقتصاد جهانی سبب شده است سرمایه‌گذاران بازار بیت‌کوین و طلا را به‌عنوان بازارهای قابل اطمینان انتخاب کنند.

جذابیت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در نیمه نخست سال جاری میلادی تحت تاثیر شیوع کرونا، گوی سبقت را از فلزات گرانبهایی چون طلا، نقره و پلاتین ربوده است.

به گزارش ارز دیجیتال، بسیاری از معامله‌‌گران بازار از جمله اندرو تو (Andrew Tu)، از شرکت افیشنت فرانتیر  (Efficient Frontier)، معتقدند که 12 هزار دلار یک مقاومت سرسخت برای بیت‌کوین است و شکستن آن کار آسانی نیست و در صورت شکست باید در ابتدا به انتظار تثبیت آن نشست. به گفته این کارشناس «بیت‌کوین بالاخره در روز دوشنبه موفق شد تا مقاومت 12 هزار دلاری را بشکند. با فرض اینکه این سطح قیمت حفظ شود، نوبت رسیدن به 13 و 14 هزار دلار است.»

مایکل رابکین (Michael Rabkin)، از شرکت معاملاتی دی‌وی چین (DV Chain)، در مصاحبه خود اعلام کرد هم سرمایه‌گذاران دانه‌درشت و هم سرمایه‌گذاران خرد به بیت‌کوین علاقه نشان می‌دهند و این مساله جانی تازه به بازار بیت‌کوین تزریق می‌کند و سبب می‌شود تا قیمت بیت‌کوین رکوردهای تازه‌ای ثبت کند. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:

همزمان با افزایش برنامه‌های حمایتی دولت آمریکا، محبوبیت بیت‌کوین در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری و رسانه‌های بزرگ بیشتر می‌شود. درست است که برنامه‌های حمایتی نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد، اما نمی‌توان گفت که پایان آن چه زمانی است؛ به همین دلیل، مردم به‌دنبال جایگزینی برای دلار هستند. حتی در برخی کشورهای آسیایی نیز چنین روندی در جریان است.

علاقه شدید مردم ترکیه به بیت‌کوین

با کاهش 20 درصدی ارزش لیر ترکیه در سال جاری میلادی، پایه‌های اعتماد شهروندان ترکیه به پول ملی خود، روز‌به‌روز سست‌تر می‌شود.

به گزارش ارز دیجیتال به نقل از کوین تلگراف، روند شتابان افزایش تورم در ترکیه، باعث شده است اعتماد شهروندان این کشور به پول ملی خود کمرنگ شود. بنابر گزارش‌های منتشرشده از سوی خبرگزاری رویترز شهروندان ترک در حال تبدیل لیرهای خود به دلار و خریداری طلا هستند.

با وجود مداخلات آشکار دولت در بازار و تلاش آن برای اطمینان‌بخشی به شهروندان ترکیه در مورد ثبات سیاست‌های پولی، اما همچنان اعتماد عمومی ترک‌ها به پول ملی‌شان، سیری کاهنده را تجربه می‌کند. هم‌اکنون، نرخ تورم در ترکیه با پیشی گرفتن از سود سپرده‌های بانکی به 8/ 11 درصد رسیده است. یکی از شهروندان ترکیه‌ای در گفت‌وگو با رویترز با اعلام اینکه برای درامان ماندن از گزند تورم، اقدام به خرید طلا کرده، گفته است:

من گمان می‌کنم که درحال‌حاضر، خرید طلا، بهترین سرمایه‌گذاری است و به‌همین دلیل، همه دلارهایم را صرف خرید طلا کردم. حتی ممکن است موجودی حسابم را برداشت کنم و آن را نیز به خرید طلا اختصاص بدهم، اما فعلا به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا می‌ترسم به بانک بروم.

اگر دولت ترکیه نتواند اعتماد عمومی به لیر را احیا کند، انتظار می‌رود شهروندان این کشور، دست به فروش سراسیمه لیرهای خود بزنند. اقتصاد ترکیه، وابستگی زیادی به واردات دارد. همه‌گیری ویروس کرونا منجر به تشدید تورم در این کشور شده و ممکن است با بروز بحران در تراز پرداخت‌های (Balance of payments) این کشور، همچنان شاهد تضعیف پول ملی آن باشیم. گفتنی است تراز پرداخت‌ها یا به اختصار BOP مفهومی در علم اقتصاد است که رابطه میان مطالبات و تعهدات یک کشور را با بقیه جهان نشان می‌دهد.

با ادامه روند نزولی ارزش ارزهای فیات به‌دلیل تورم‌های فراگیر، ارزش بازار بیت‌کوین توانسته از ارزش بازار بنک آو آمریکا (Bank of America) و پول ملی نیوزیلند فراتر برود. اگرچه صحت گزارش‌هایی که از پذیرش گسترده بیت‌کوین در ترکیه خبر می‌دادند با تردید مواجه شده، اما داده‌های نظرسنجی انجام‌شده از سوی صرافی بی‌تی‌سی‌تورک (BtcTurk) با همکاری یکی از مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه دانشگاه استانبول نشان می‌دهد در میانه همه‌گیری بیماری کووید-19، اعتماد به بیت‌کوین در میان شهروندان ترک، 23 درصد افزایش یافته است. همچنین بیش از 58 درصد از پرسش‌شوندگان در این نظرسنجی از احساس خوشایند خود نسبت به بیت‌کوین گفته‌اند. از فوریه 2019 (بهمن 97) تاکنون، میزان استفاده شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از بیت‌کوین دوبرابر شده است.

داستان اتریوم و کارمزدهای بالا

اتر، دومین ارز دیجیتال بازار، روز سه‌شنبه را با سقوطی 7/ 2 درصدی آغاز کرد و به 424 دلار رسید. کارمزدهای بالای شبکه اتریوم این روزها به معضل بدل شده است. کارمزدهای گران قیمت این شبکه، تأیید تراکنش‌ها را نیز با مشکل مواجه کرده است.

صرافی غیرمتمرکز یونی‌سوآپ (UniSwap)، در طول یک ماه گذشته چیزی بیش از 7 میلیون دلار کارمزد دریافت کرده است و در رده اول فهرست صرافی‌های غیرمتمرکز قرار دارد. بازار معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز نیز بسیار داغ است و در 24 ساعت گذشته حجم معاملات یونی سواپ بالغ بر 233 میلیون دلار بوده است. یونی‌سوآپ سهمی بیش از 60‌درصدی از معاملات این پلت‌فرم‌ها را در اختیار دارد. جورج کلایتون (George Clayton)، از مدیران ارشد شرکت کریپت‌آنلسیس کپیتال (Cryptanalysis Capital)، در اظهارنظری گفت که رشد اتریوم «دیوانه‌وار» است.

/ ایرنا