پیشنهاد پرداخت کارمزد خریدهای اینترنتی توسط شرکت‌‌‌های فین‌تکی

 پیشنهاد پرداخت‌ کارمزد خریدهای اینترنتی از طریق شرکت‌های فین‌تکی توسط انجمن فین‌تک به کارگروه کارمزد بانک‌مرکزی ارائه شد.

در‌جلسه کارگروه ویژه کارمزدکه با حضور نمایندگان بانک‌ها از جمله بانک‌مرکزی، شرکت شاپرک، انجمن فین‌تک‌ها در تاریخ 27 مرداد 1399 برگزار شد، انجمن فین‌تک در این پیشنهاد حذف الزام پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید اینترنتی از بانک‌ها و الزام شرکت‌های فین‌تکی به پرداخت کارمزد به شبکه زیرساخت پرداخت کشور را مطرح کرده است.

درحال‌حاضر، بانک‌های کشور مسوولیت پرداخت کارمزد را برعهده دارند. براساس آنچه از سوی انجمن فین‌تک پیشنهاد شده به ازای هر تراکنش آنلاین که توسط فین‌تک‎ها انجام می‎شود این شرکت‌های فین‌تکی موظف هستند کارمزد به زیرساخت شاپرک پرداخت کنند.

 کاهش 16 درصد از هزینه‌های بانکی با تصویب پرداخت کارمزد خریدهای اینترنتی

به گفته میلاد جهاندار،عضو انجمن فین‌تک، آمار بانک‌مرکزی نشان می‎دهد کل کارمزد پرداخت شده از سوی شبکه بانکی به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت یا PSPها برای پرداخت آنلاین ماهانه حدود 25 میلیارد تومان بوده، این رقم معادل درآمد ماهانه شرکت‎های فین‌تکی است. سهم فین‌تک‌ها از تراکنش‌های آنلاین تنها 6 درصد است و عمدتا در اختیار PSPها قرار دارد.

درصورتی‌که پیشنهاد انجمن فین‎تک‎ها اجرا شود و پرداخت ‌کارمزد خریدهای اینترنتی به فین‌تک‎ها واگذار شود، این طرح 16 درصد از هزینه‌های بانکی را کاهش می‎کاهد. وی در ادامه افزود: این آمار حاکی از آن است که چه ظرفیت زیادی در بازار وجود دارد و در صورت حذف درآمد دستوری، یک بازار رقابتی ایجاد می‌شود که فرصت خوبی برای توسعه کل بخش پرداخت کشور خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.