چرا اپلیکیشن آپ و 724 از احراز هویت غیرحضوری یوآیدی استفاده می‌کنند؟

با اعلام قانونی بودن احراز هویت غیرحضوری توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، و در چهارچوب ارائه این راهکار در سامانه سجام، یوآیدی با همکاری دو فعال بزرگ حوزه فین‌تک بر روی اپلیکیشن‌های آپ (آسان پرداخت) و 724 (بانک سامان) راه‌اندازی شده است.

نحوه احراز هویت متقاضی در فرآیند یوآیدی

سرویس یوآیدی برای احراز هویت غیرحضوری کاربر از دو الگوریتم هوش مصنوعی تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection)  و تطابق چهره (Face Matching) استفاده می‌کند به این صورت که در این فرآیند ابتدا یک ویدیوی سلفی از کاربر اخذ می‌شود و با الگوریتم تشخیص زنده بودن تصویر بررسی می‌کند که کاربر به صورت زنده ویدیوی سلفی را ضبط کرده باشد و شخص دیگری از عکس یا ویدیوی کاربر، ویدیو ضبط نکرده باشد.

بعد از تایید زنده بودن تصویر، در مرحله بعد نوبت به تطابق تصاویر می‌رسد در این گام، تصویر چهره استخراجی کاربر از ویدیوی سلفی با تصویر چهره آن در نزد سازمان ثبت احوال با الگوریتم تطابق چهره مقایسه می‌شود و اگر هر دو چهره متعلق به خود کاربر باشد، فرآیند احراز هویت کاربر به صورت خودکار به اتمام می‌رسد و در آخر نتیجه تایید یا عدم تایید کاربر به سامانه و کاربر ارسال می‌شود.

مزیت‌های سرویس احراز هویت دیجیتال غیرحضوری یوآیدی

سرویس احراز هویت غیرحضوری سجام در کشور به دو گونه مختلف توسط شرکت‌ها اجرا شده است. یکی اتکاء به اپراتورانسانی است به این صورت که ویدیوی سلفی هر متقاضی دریافت کد بورسی، به اپراتور انسانی در مرکز تماس ارسال می‌شود و ویدیوهای تک تک متقاضیان توسط نیروی انسانی بررسی می‌شود. دومی احراز هویت با اتکاء به فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. در این روش ویدیوی سلفی و تطابق تصاویر با الگوریتم‌های هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام می‌شود و نیاز به بررسی تک تک ویدیوها توسط اپراتور انسانی نیست.

سرویس یوآیدی با بهره‌گیری از الگوریتم پیشرفته هوش مصنوعی تشخیص زنده بودن تصویر ( Liveness Detection ) دارای مزایای رقابتی زیر است.

دقت بالای الگوریتم‌ها مطابق با استانداردهای جهانی

الگوریتم Liveness Detection نسبت به تصمیمات انسانی و در مقیاس بزرگ‌تر بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند. بافت صورت به وسیله هوش مصنوعی قابل شناسایی است. درحالی‌که در قضاوت انسانی اگر جعل هویت با کیفیت بالا انجام شود، اپراتور انسانی قادر به تشخیص آن نخواهد بود.

احراز هویت در لحظه (Real time Authentication)

کارکرد اصلی احراز هویت دیجیتال  غیرحضوری زمانی حاصل می‌شود که بتوان با استفاده از آن، کاربر را در لحظه احراز هویت کرد. به این معنی که نتیجه احراز هویت کاربر، بلافاصله بعد از اتمام فرآیند احراز هویت کاربر به آن و سامانه اعلام شود و نیاز نباشد که بعد از چند روز یا حتی چند ساعت نتیجه اعلام شود. این ویژگی از آن جهت اهمیت دارد که غیرحضوری کردن بسیاری از فرآیند‌ها به احراز هویت در لحظه کاربر متکی است به ویژه در نظام بانکی این ویژگی الزامی است.

در سرویس یوآیدی به دلیل دقت و سرعت عملکردی بالای الگوریتم Liveness Detection حتی در تعداد تراکنش‌های بالا، این امکان را ایجاد می‌کند که نتیجه احراز هویت کاربر را در لحظه به کاربر و سامانه اعلام کند.

اولین راهکار احراز هویت دیجیتال در ایران

احراز هویت دیجیتال غیرحضوری راهکاری است که یوآیدی به عنوان اولین شرکت در کشور همزمان با روندهای جهانی، از چند سال گذشته بر روی آن تمرکز کرده و بر اساس فناوری هوش مصنوعی آن را توسعه داده است. یوآیدی همزمان با توسعه این سرویس، در تلاش بود که آن را در نظام مالی و بانکی کشور مانند سایر کشورها راه‌اندازی کند. با شیوع ویروس کرونا همانطور که کل فضای کسب و کاری کشورها عوض شد رویکرد استفاده از این فناوری نیز از حالت تدافعی خارج شد و برای جلوگیری از شیوع کرونا در نتیجه ازدحام بیش از حد مردم در پیشخوان‌ها، سازمان بورس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از این راهکار استقبال کرده و استفاده از آن را قانونی اعلام کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.