ردپای انتخابات آمریکا در بورس ایران؟

بازار سهام روز گذشته وضعیت تقریبا آشفته‌ای از خود به نمایش گذاشت و این پیام را ارسال کرد که اطمینانی به مثبت های شاخص نیست.

معاملات روز دوشنبه در بورس تهران نشان داد که به رغم حمایت حقوقی‌ها همچنان تمایل به خروج از بازار قدرت تعیین‌کننده‌ای دارد. به طوری که به محض نیم‌خیز شدن قیمتها سهامداران شروع به عرضه‌های پرحجم کردند و مانع رشد قیمت در اغلب سهم ها شدند.

عدم اطمینان اهالی بورس به سیاست های پولی و ارزی دولت

با وجود حمایتهای سیاستگذار به نظر می رسد  اهالی بازار سرمایه هنوز اطمینان کافی نسبت به مواضع پولی و ارزی دولت ندارند و در نتیجه، افق سرمایه گذاری خود را به بازه های کوتاه مدت تنظیم میکنند و غالبا مغلوب روندهای روزانه می شوند.

پیام روز آشفته بازار سهام

بازار سهام روز گذشته وضعیت تقریبا آشفته‌ای از خود به نمایش گذاشت و این پیام را ارسال کرد که اطمینانی به مثبت های شاخص نیست و نمی‌توان بر اساس تعداد افراد در صف به روند آتی قیمتها دل بست. واگرایی نسبتا شدید دو نماگر اصلی بازار، افزایش مجدد حجم خریدهای خرد، عرضه صف های خرید و سرانجام عقب نشینی زودهنگام تقاضا را می توان نشانه ای از نگرانی سرمایه‌گذاران از تکرار دوباره عرضه های آبشاری و ناامنی حضور در بازار دانست.

اگرچه معامله‌گران خرد مشارکت موثری در روز گذشته داشتند و خریدهای نسبتا پرحجم تری را رقم زدند اما نحوه کلی آرایش بازیگران حاکی از این امر بود که بازار سهام موقعیت خود در روزهای پسااصلاح تثبیت نکرده و همچنان در حال قلق‌گیری و سبک و سنگین کردن وضعیت آتی قیمتهاست.

به نظر می‌رسد دورنما چندان مشخص و اطمینان‌بخش نیست و نظرات کارشناسان بسیار واگرا و تا اندازه زیادی محتاطانه، غیر جهت‌دار و با اما و شاید بیشتری همراه است. در روزهای اخیر کمتر کسی از بین تحلیلگران تصویری نسبتا مشخص از وضع آتی سهام در بلندمدت ارائه می‌دهد.

ردپای انتخابات آمریکا در بورس ایران؟

در واقع، ناتوانی در توجیه قیمت های کنونی با متغیرهای مهمی مثل سود سبب شده تا گروهی از بنیادکارهای محافظه‌کار بورسی از بیان مواضع خود پرهیز کنند و فقط به تماشای روند بازار بنگرند. در نقطه مقابل، گروهی هم افق تحلیلی خود را به روندهای روزانه و هفتگی گره زده اند و حداکثر تا تعیین سرنوشت انتخابات در آمریکا عامل مهمی برای تغییرات بزرگ در بورس نمی‌بینند.

در کل، مجموعه آرای فعالان بورسی و نحوه آرایش بازیگران حقیقی و حقوقی در معاملات نشان می دهد که اتفاق نظری در خصوص وضعیت کنونی قیمتها وجود ندارد و تعیین چشم‌انداز بورس بیشتر به رویه‌های تصمیم‌گیری دولت گره خورده است.

تصمیمات ضد و نقیض اخیر سیاستگذار در قبال بازار سرمایه، نااطمینانی نسبت به مواضع پولی و بودجه ای دولت و نیز عدم ثبات سیاستهای تعیین نرخ بهره که نوسان زیاد آن را طی یکی دو سال گذشته مشاهده کرده‌ایم، تصمیم‌گیری اهالی بورس را بیش از پیش به حالت تعلیق در آورده و افق سرمایه‌ گذاری در سهام را محدود ساخته است. در چنین شرایطی محدودیتهای داخلی بازار از جمله دامنه نوسان قیمتها هم مزید بر علت شده تا اغلب فعالان بازار چشم به روندهای کوتاه مدت بدوزند.

/ اقتصاد نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.