پاک‌سازی 80 میلیون از حساب‌های بانکی فاقد کد شهاب در سیستم بانکی

 تاکنون حدود 70 تا 80 میلیون حساب بانکی پاک سازی و برای آن‌ها کد شهاب صادر شده است.

سید رضا انواری رئیس اداره کل تطبیق، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بانک ملی ایران در خصوص مسدود شدن حساب های فاقد کدشهاب اظهار کرد: مبحث کد‌های شهاب داستان درازی دارد. این طرح حدود 3 تا 4 سال است که توسط شبکه‌های بانکی پیگیری می شود. شهاب خلاصه شده عبارت «شناسه هویت الکترونیکی بانکی» است.

وی ادامه داد: همانطور که یک فرد ایرانی دارای کد ملی و شناسایی است، تراکنش‌های مالی در شبکه‌های بانکی هم باید کد شناسایی مختص به خود را داشته باشند. در واقع این کد برای اشخاص حقوقی شناسه ملی محسوب می شود. افراد می توانند از طریق کد شهاب در شبکه بانکی فعالیت داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: حدود 4 سال که پیگیر پاکسازی اطلاعات هستیم به طوری که بزرگترین عملیات پاکسازی و تکمیل اطلاعات حساب مشتریان در تاریخ شبکه بانکداری ایران در بانک ملی انجام شده است. تاکنون حدود 70 تا 80 میلیون حساب بانکی پاکسازی و برای انها کد شهاب صادر شده است و فقط تعداد کمی از این حساب‌ها پاکسازی نشده است.

انواری بیان کرد: ما طی 20 تا 30 مرحله در شبکه‌های اجتماعی، دستگاه‌های خود پرداز و پیام کوتاه به مشتریان خود اعلام کردیم که اطلاعات حساب خود را تکمیل کنند، اما با وجود حساب‌های فعال اقدام  به تکمیل اطلاعات خود نکردند.

رئیس اداره کل تطبیق، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بانک ملی ادامه داد: طبق دستور بانک مرکزی جهت شفاف سازی حساب‌ها و جلوگیری از فساد، تمام مشتریان حقیقی باید دارای این شناسه باشند تا بتوانند فعالیت بانکی داشته باشند. زمانی که تصمیم به مسدود سازی حساب‌های فاقد کدشهاب گرفتیم، در هر شعبه برای مشتریان باجه خاصی را تخصیص دادیم. برای انجام این عملیات مدت زمان محدودی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: مشتریان کافیست به هر شعبی از بانک ملی که تمایل دارند مراجعه کرده و اطلاعات خود را تکمیل کنند.  در دوره کرونا علی‌رغم دستورات بانک مرکزی 2 بار  تصمیم بر مسدود کردن حساب های فاقد کد شهاب گرفته شد اما دست نگه داشتیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که ” برای تکمیل اطلاعات فقط مراجعه حضوری لازم است؟ ” گفت: درحال حاضر نیاز است مشتریان برای دریافت کدشهاب به صورت حضوری با بانک ها مراجعه کنند.همچنین در آینده احتمال دارد  این تکمیل اطلاعات از طریق اسکن مدارک در دفتر خدمات الکترونیک قابلیت الکترونیکی شدن پیدا کند.

رئیس اداره کل تطبیق، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بانک ملی ایران در پایان اظهار کرد: در صورتی که یک حساب مسدود شود, نیاز است دارنده حساب به  بانک مراجعه کرده و مدارک خود را که شامل کارت ملی و شناسنامه است,ارائه دهد. پس از شناسه حساب این فرد با بانک مرکزی حساب باز می شود.

/ باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.