کانون سهامداران حقیقی بورس تشکیل می‌شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه متاسفانه اظهارنظرهای برخی مسئولان طی هفته‌های قبل موجب آسیب به بورس شده است، گفت: ما اکنون در حال جمع‌بندی گزارش نظارتی بورس برای قرائت در مجلس هستیم.

 مهدی طغیانی با اشاره به اینکه کمیته بورس کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته (دوشنبه) با حضور جمعی از فعالان بورس به بررسی وضعیت بازار و پیشنهادات پرداخت،‌ گفت:‌ مهمترین جمع‌بندی جلسه و تاکید اعضا بر فعالیت بورس به دور از هرگونه نگاه سیاسی و غیر علمی بود.

وجود توامان تهدید و فرصت در بازار سرمایه

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: متاسفانه برخی اظهارنظرها طی هفته‌های قبل درباره بورس بیانگر نبود یک نگاه دقیق نسبت به این حوزه بوده که این موضوع موجب آسیب شده است.

طغیانی ضمن تاکید براینکه تهدید و فرصت در بازار سرمایه به صورت توامان وجود دارد، اظهار کرد:‌ شرایط کنونی بازار سرمایه یک فرصت مناسب برای عرضه دارایی‌های دولت است که می‌توان با استفاده از منابع حاصله سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌ها انجام داد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد:‌ از سوی دیگر بازار سرمایه به دلیل ناآشنایی سرمایه گذاران با فضای این بازار می‌تواند یک تهدید به حساب بیاید زیرا این یک بازار ریسکی بوده و نوسان جزو ذات بازار است. بعضا شاهد برخی اتفاقات غیرطبیعی در این حوزه هستیم و براین اساس نمایندگان طی هفته‌های گذشته تذکرات جدی را به مسئولان بازار بورس داده‌‌اند.

بازنگری در قانون بازار سرمایه

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی جلسات خود را با تشکل‌های حقیقی و فعالان جدی بازار سرمایه ادامه خواهد داد، تصریح کرد: در این راستا قرار شده، قانون بازار سرمایه مصوب سال 84 و اصلاح شده سال 88 مجددا بررسی و مورد بازنگری قرار گیرد.

طغیانی با اشاره به اینکه نگاه کمیسیون اقتصادی حمایت از بازار سرمایه به وسیله ظرفیت تقنین و ابزارهای نظارتی است، گفت: گزارش نظارتی ما در حوزه بورس در حال جمع‌بندی است و اکنون آن را برای صاحبنظران این عرصه، کارشناسان و فعالان بازار سرمایه برای کسب نقطه نظرات آنها ارسال کرده‌ایم و بعد از دریافت اطلاعات، گزارش نهایی را در صحن علنی قرائت خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد:‌ اکنون مجموعه‌ای از داده‌ها در مورد بازار بورس وجود دارد که می‌توان براساس تحلیل آنها راهبری و عملکرد بازار را رصد، جمع‌بندی و اقدام کرد. همچنین اگر عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار بورس در روند بررسی داده‌ها بیانگر تضییع حقوق سهامداران خرد باشد، مجلس حتما برای احقاق حقوق این سهامداران اقدامات حمایتی خود را انجام خواهد داد.

پیگیری تاسیس کانون سهامداران حقیقی

وی ادامه داد: ما همچنین بحث تاسیس کانون سهامداران حقیقی را دنبال می‌کنیم زیرا مطالبه اشخاص حقیقی باید در جلسات و محافل پیگیری شود و در کنار آن نهادهای منجر به تثبیت بازار باید تقویت شوند.

طغیانی با بیان اینکه دیروز کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس هم طرح دریافت مالیات از عایدی سرمایه را بررسی کرد، گفت:‌ مواردی از طرح بررسی شد اما به دلیل گستردگی ابعاد آن، ادامه بحث به جلسات دیگر کمیته موکول شد. همچنین تمامی گزارشات کمیته‌ها بعد از بررسی و تصویب در کمیسیون اقتصادی به صحن علنی ارائه می‌شود.

/ تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.