تغییرات فروش ارز در صرافی‌ها/مصارف 23 گانه همچنان ارز می‌گیرند

فروش ارز به ازای هر کارت ملی و «بدون» ارایه مدارک مثبته مورد نظر بانک مرکزی اگرچه از صبح امروز چهارشنبه 19شهریورماه متوقف شده، اما فروش ارز برای مصارف 23گانه مصوب، همچنان ادامه دارد.

 طی روزهای گذشته برخی مردم با مراجعه به صرافی‌ها تلاش داشتند تا به خاطر آربیتراژ به وجود آمده بر اثر نرخ ارز در صرافی‌های بانکی با بازار آزاد، از مزیت ارائه کارت ملی برای دریافت 2200 دلار با نرخ بانکی استفاده کرده و سودی هر چند ناچیز را به جیب بزنند؛ اما سیاست گذار با ورود به بازار و ساماندهی این موضوع، به صرافی‌ها دستور داده تا از صبح امروز، روند فروش ارز به ازای کارت ملی را متوقف کرده و صرفاً بر اساس دستورالعمل‌های مشخص بانک مرکزی، اقدام به تأمین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی نمایند.

بر این اساس، پرداخت ارز در صرافی‌های بانکی و غیربانکی با نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی، تنها بر اساس جدول 23 گانه‌ای است که بانک مرکزی از گذشته به صرافی‌ها به عنوان مبنایی در فروش ارز ابلاغ کرده بود، همچنان در حال انجام است و فقط سرفصل «سایر» که براساس آن متقاضی صرفاً با ارائه کارت ملی بدون ارائه اسناد مثبته اقدام به خرید 2200 دلار می‌کرد، متوقف شده است.

گزارش میدانی از صفوف ایجاد شده مقابل صرافی‌ها حاکی از است که بیش از 90 درصد افراد حاضر در صفوف، تلاش دارند براساس سرفصل «سایر» صرفاً با ارائه کارت ملی و بدون ارائه اسناد مثبته سایر سرفصل‌ها، اقدام به خرید ارز کرده و از آربیتراژ بوجود آمده، سود ببرند.

فروشندگان ارز در صرافی‌ها می‌گویند که سرفصل سایر صرفاً به منظور پوشش بیشتر تقاضاهای واقعی ارز در نظر گرفته شده بود که هم اکنون به دلیل عملیات سفته‌بازی و سوداگرانه‌ای که دلالان بر مبنای آن در بازار آزاد انجام داده و بازار را ملتهب کرده بودند، حذف شده است.

آنها می‌گویند که بنا به سیاست‌های بانک مرکزی، این سرفصل حذف شده و سایر مصارف تعیین شده در جدول ابلاغی گذشته، ملاک عمل و فروش ارز در صرافی‌ها خواهد بود.

معاملات ارز اشخاص توسط صرافی‌ها در سیستم‌ها و سامانه‌های مربوطه ثبت و به نهادهای نظارتی و سایر دستگاه‌های تصمیم گیر از جمله سازمان امور مالیاتی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود.

فهرست مصارف ارزی خدماتی

ردیف

سرفصل

1

مسافرتی

2

درمانی

3

دانشجویی و دانش‌آموزی

4

فرصت مطالعاتی

5

حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌الملی و محافل علمی وهزینه چاپ مقالات علمی

6

هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور

7

حق الوکاله دعاوی خارجی

8

هزینه اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی (اینترنت، رویترز و …)

9

هزینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی و اعطای جوایز جشنواره‌ها و مسابقات

10

هزینه انجام آزمایش‌های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی بین‌المللی (استاندارد، کیفیت و …)

11

هزینه خرید امتیاز پخش فیلم

12

هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اعم از دولتی و غیر دولتی، از جمله هندلینگ، لندینگ، حقوق خدمه خارجی و حق بیمه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و سایر هزینه‌های ارزی شرکت‌های مذکور

13

هزینه‌های شرکت‌های بیمه ایرانی

14

هزینه‌های شرکت‌های اعزام‌کننده زائرین به عتبات عالیات و عمره مفرده

15

ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌المللی(GRE,IELTS,TOEFL، …)

16

هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران

17

بابت رانندگان حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت

18

شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور

19

ثبت‌نام و شرکت در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور

20

هزینه خدمات کنسولی سفارت‌خانه‌های خارجی، از جمله خدمات اخذ روادید و کنسولی

21

هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری

22

هزینه‌های حمل، ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی بین‌المللی برای شرکت‌های پستی

23

بابت تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی (جهانگردان)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.