از ارائه تسهیلات خُرد در قالب کارت اعتباری تا درخواست وام بدون نیاز به حضور در شعب

به گزارش عصربانک؛ بانک ملی اخیراً از سرویس نشان اعتباری برای درخواست وام بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعبه رونمایی کرد. همچنین از اول مهرماه، طبق دستورالعملی بانک مرکزی و هیات دولت به بانک‌ها، تمامی تسهیلات خرد باید در قالب کارت اعتباری ارائه شود و دارندگان سهام عدالت نیز می‌توانند، سهام‌شان را برای دریافت این تسهیلات به وثیقه بگذارند. ما برای آشنایی بیشتر با شرکت پیشگامان پویا به عنوان متولی کارت اعتباری بانک ملی که از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شرکت داتین نیز بهره می‌برد با مدیر عامل این شرکت، امیر طیبی به گفت‌وگو نشستیم.

سابقه فعالیت طیبی در حوزه بانکی و پرداخت به 28 سال می‌رسد. او مدتی به عنوان رییس اداره کل عملیات بانک ملی مشغول به فعالیت بوده است و حدودا سه سالی است که به عنوان مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا منصوب شده است. این شرکت در سال 1394 و به‌عنوان متولی خدمات و توسعه کارت اعتباری بانک ملی ایران شروع به فعالیت کرد. ماموریت اصلی این شرکت صدور و پشتیبانی از کارت اعتباری بانک ملی ایران در چارچوب قوانین و مقررات تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی با هدف ایجاد تحول در صنعت کارت اعتباری تعیین شد.

ارائه تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری

طیبی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به سهم شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا از کل بازار کارت اعتباری کشورمان گفت: «سال 94 دستورالعمل‌ مربوط به کارت اعتباری از سوی بانک مرکزی ارائه و یک سال بعد تکمیل شد. بانک ملی اولین بانکی بود که به این حوزه ورود پیدا کرد و سهم آن از بازار کارت اعتباری در اواخر سال 95 به حدودا 71 درصد رسید. اما بعد از آن به دلیل مشکلاتی فعالیت بانک در این بازار متوقف شد و در اواخر سال 96 مجددا شروع به صدور کارت کرد.»

او با بیان اینکه بانک ملی در سال 98 توانست سهم خوبی از بازار تسهیلات خرد بانکی به دست آورد، ادامه داد: «طبق دستورالعملی که بانک مرکزی و هیات دولت به بانک‌ها ابلاغ کردند از اول مهرماه سال جاری تمامی تسهیلات خرد باید در قالب کارت اعتباری ارائه شود. در این راستا بانک ملی نیز تلاش می‌کند با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از پیشگامان این طرح باشد.»

صدور 100 هزار کارت اعتباری

طیبی با اشاره به اینکه شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا تمامی دستورالعمل‌ها و قوانین بانک مرکزی در رابطه با کارت اعتباری را رعایت کرده است، گفت: «از ابتدای امسال تا کنون حدودا 100 هزار کارت اعتباری توسط این شرکت صادر شده است. خوشبختانه مشکلاتی که در سیستم ‌بانک‌ها در گذشته وجود داشت برطرف شده است و در حال حاضر شرکت پیشگامان پویای کامل‌ترین سیستم را در زمینه کارت اعتباری دارد.»

فرایند دریافت کارت اعتباری

او در پاسخ به این سوال که بانک‌ها و مشتریان چه فرایندهایی را برای دریافت تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری طی خواهند کرد، توضیح داد: «مشتریان می‌توانند به شعب بانک مراجعه و درخواست خود در این زمینه را ارائه کنند و در آینده نزدیک یا از طریق «نشان اعتباری» که خدمتی مبتنی بر تلفن همراه بر روی بستر اپلیکیشن «ایوا» است، درخواست خود برای دریافت کارت اعتباری ثبت کنند. همچنین  قصد داریم زیرساختی را فراهم کنیم تا فرایندهای دریافت تسهیلات خرد بیشتری از طریق نشان اعتباری طی شود و مشتریان تنها برای احراز هویت و دریافت کارت اعتباری به شعب مراجعه کنند. همچنین زیرساخت‌هایی را مهیا خواهیم کرد تا دیگر نیاز به گرفتن کارت فیزیکی نیز نباشد.»

طیبی ادامه داد: «کارت اعتباری در قالب عقد مرابحه ارائه می‌شود و این موضوع مسائل شرعی را حل کرده است. بنابراین دیگر مانند عقد فروش اقساطی مشتریان مجبور نیستند که از تسهیلات صرفا برای خرید کالایی که از قبل تعیین شده بود استفاده کنند. همچنین  دیگر نیاز به واریز 20 درصد از مبلغ کل تسهیلات به عنوان پیش پرداخت برای دریافت آن نیست. نرخ سود نیز به صورت واقعی و بر اساس میزان مبلغی که مشتری از اعتبار خود خرج کرده است محاسبه می‌شود که این موضوع به نفع مشتری و بانک است.»

سقف کارت‌های اعتباری

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا با اشاره به اینکه کارت‌های اعتباری  ه سه دسته طلایی، نقره‌ای و برنزی تقسیم‌بندی شده‌اندٍ، افزود: «سقف این کارت‌ها در این سه دسته به ترتیب 30،50 و 10 میلیون تومان و سود آنها 18 درصد است و جریمه دیرکرد نیز مانند تسهیلات خرد محاسبه می‌شود.

افزایش سهم بازار شرکت پیشگامان پویای بانک ملی

او در پاسخ به این سوال که شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا چه برنامه‌ای برای افزایش سهم بازار دارد، گفت: «ما شرکت 100 درصدی بانک ملی هستیم اما هدف این شرکت تنها تامین نیازهای این بانک نیست و آمادگی خود برای ارائه سرویس و خدمات به بانک‌های دیگر را اعلام کرده‌ایم. همچنین بانک ملی با کمک زیرساخت‌هایی همانند سککوک و ملی بازار به دنبال بازارهای جدید است تا بتوانیم در زمینه تامین سرمایه نیز فعالیت کنیم. همچنین قصد داریم همانند مستر و ویزا در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم که تحقق این امر به شرایط کشور بستگی دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.