براساس مطالعات گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی، تاثیرگذاری صنعت اینترنت اشیا در چند سال گذشته شگفت‌انگیز بوده است و تحولی که این فناوری در بازار خدمات مالی و خرده‌فروشی ایجاد خواهد کرد نیز به همان اندازه تاثیرگذار خواهد بود. طبق یافته‌های مطالعه‌ای از مارکتز‌ اند مارکتز پیش‌بینی می‌شود تا سال 2023 بازار جهانی اینترنت اشیای بانکداری و خدمات مالی از 5/ 249 میلیون دلار به 03/ 2 میلیارد دلار برسد. این رقم نشان‌دهنده رشدی هشت برابری فقط در پنج سال یا نرخ رشد مرکب سالانه 52 درصدی است. همچنین انتظار می‌رود بازار فناوری اینترنت اشیا در صنعت خرده‌فروشی نیز تا پایان امسال به 35 میلیارد دلار برسد. گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی در گزارشی 6 روند مهم را که محرک رشد اینترنت اشیا و کلان‌داده در خدمات مالی و خرده‌فروشی هستند معرفی کرده است.

1- اینترنت اشیا ارزیابی ریسک را یکپارچه و آسان می‌کند

ارزیابی ریسک یکی از حوزه‌هایی است که در آینده نزدیک فناوری اینترنت اشیا در آن تحول ایجاد خواهد کرد. سازوکار فعلی ارزیابی ریسک در بخش خدمات مالی را در نظر بگیرید. فرآیندی بسیار سلیقه‌ای مشابه آن فرآیندی که به رکود بزرگ سال 2008 منجر شد. حال آینده‌ای را در نظر بگیرید که در آن ارزیابی ریسک هوشمند با استفاده از فناوری‌های کلان‌داده و اینترنت اشیا ممکن شده است. اینترنت اشیا و کلان‌داده جمع‌آوری مقادیر زیاد داده‌هایی را آسان می‌کنند که برای تعیین وضعیت ریسک مشتریان استفاده می‌شوند. این داده‌ها را می‌توان هوشمندانه و به‌نحوی تحلیل کرد که به‌دست آوردن پروفایل ریسک هر شرکت یا فردی راحت و آسان شود. از این داده‌ها همچنین می‌توان به‌منظور پیش‌بینی ریسک‌های آینده افراد و سازمان‌ها استفاده کرد.

2- اینترنت اشیا مقوله امنیت نهادهای مالی را بهبود می‌بخشد

فناوری اینترنت اشیا به ایجاد آینده‌ای امن‌تر به‌ویژه در صنایع خرده‌فروشی و خدمات مالی کمک خواهد کرد. دوربین‌های هوشمند و حسگرهای حرکت متصل به اینترنت فقط دو نمونه از فناوری‌های هوشمندی هستند که نهادهای مالی و خرده‌فروش‌ها می‌توانند برای داشتن امنیت بهتر از آنها استفاده کنند. این فناوری‌ها علاوه بر اینکه به‌صورت خودکار به ورود بدون اجازه سارقان و اشخاص ثالث تاییدنشده واکنش نشان می‌دهند (این فناوری‌ها دسترسی به برخی سیستم‌ها را مسدود می‌کنند، راه‌های خروج از محوطه را برای فرد متجاوز مسدود می‌کنند، بلافاصله شما را خبر می‌کنند و اطلاعات زیادی به شما می‌دهند که می‌توانید با توجه به آنها دست به اقدام بزنید)، به محافظت در برابر مخاطرات محیطی می‌پردازند که می‌توانند تهدیدهای امنیتی ایجاد کنند یا به آسیب منتهی شوند.

3- اینترنت اشیا انقلابی در پرداخت‌های مبتنی بر پایانه فروش ایجاد خواهد کرد

پیش‌بینی می‌شود ارزش صنعت پایانه فروش تا سال 2025 به 109 میلیارد دلار برسد و فناوری اینترنت اشیا نقش پررنگی در این اتفاق ایفا خواهد کرد. اگرچه سیستم‌های پایانه فروش برتر موجود همین حالا هم تعدادی قابلیت بسیار جذاب دارند، رشد و تکامل فناوری پایانه فروش همچنان ادامه خواهد داشت. ظهور سیستم‌های پایانه فروش هوشمند به پذیرش فراگیر پایانه فروش بیومتریک، ظهور پرداخت‌های موبایلی از طریق پایانه فروش، رهگیری دیجیتال محصول که باعث برچیده شدن صف‌ها می‌شود و آسان شدن پرداخت از راه دور و بسیاری از پدیده‌های دیگر منجر می‌شود. مهم‌تر اینکه اینترنت اشیا و کلان‌داده ذخیره‌سازی، پردازش و انتقال کارآمد داده‌ها را به‌نحوی ممکن می‌کنند که هم امن‌تر است و هم آنالتیکس پیشرفته‌ای ارائه می‌دهد که با نهایت دقت بر نقض احتمالی داده‌ها نظارت و در این مورد به شما اطلاع‌رسانی می‌کند. این اتفاق سیستم‌های پایانه فروش را امن‌تر و قابل اطمینان‌تر می‌کند و در نتیجه صنعت خرده‌فروشی را بهبود می‌بخشد.

4- مدیریت موجودی بهره‌ورتر

خرده‌فروش‌ها به‌خوبی از هزینه سیستم مدیریت موجودی نابهره‌ور آگاه هستند. داده‌ها نشان می‌دهند خرده‌فروش‌های آمریکایی به‌دلیل نداشتن موجودی کالای مورد نیاز حدود 45 میلیارد دلار و به‌دلیل داشتن موجودی مازاد 224 میلیارد دلار از دست می‌دهند. اینترنت اشیا و کلان‌داده می‌توانند دشواری‌های مربوط به موجودی را برطرف کنند. سیستم‌های خودکار مدیریت موجودی مبتنی بر اینترنت اشیا که رهگیری لحظه‌ای موجودی در پایانه فروش را آسان می‌کنند، خیلی زود در همه خرده‌فروشی‌ها وجود خواهند داشت. این سیستم‌های موجودی به‌صورت خودکار داده تولید می‌کنند تا اقلام موجود را نشان دهند و این داده‌ها را به‌شکل موثر تحلیل می‌کنند تا موجودی مورد نیاز برای آینده را پیش‌بینی کنند.

5- جابه‌جایی و نظارت هوشمند بر دارایی

درحال‌حاضر با استفاده از کامپیوترها و فناوری، نظارت بر دارایی تا حدودی خودکار شده است، اما همچنان فرآیند و بررسی‌های غیرخودکار زیادی دارد. اینترنت اشیا و کلان داده این شرایط را تغییر خواهند داد. اینترنت اشیا فرآیند جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای و داده‌هایی را خودکار می‌کند که می‌توان خودکار تحلیل‌شان کرد تا شرایط کنونی را درک و آینده را پیش‌بینی کرد. اینترنت اشیا همچنین برای رهگیری دارایی‌ها از حسگرهای تعبیه‌شده در آنها استفاده می‌کند (و به متغیرهایی مثل دما، رطوبت، مجاورت و حرکت توجه می‌کند) و بعد به‌صورت خودکار داده‌های مفیدی را در مورد این دارایی‌ها تولید می‌کند. این توانایی نظارت پیشرفته بر سلامت و حرکت دارایی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

6- افزایش کاربرد فناوری پوشیدنی در تراکنش‌های مالی

ساعت‌های هوشمند و فناوری پوشیدنی که به‌طور خودکار بر سلامت و فعالیت انسان نظارت می‌کنند مدام فراگیرتر می‌شوند. این دستگاه‌ها همواره اطلاعاتی ضروری در مورد سلامت فرد پوشنده ارائه می‌دهند. حال به دستگاهی مشابه برای پرداخت فکر کنید. وقتی وارد بانک می‌شوید، سیستم اینترنت اشیای بانک با دستگاه پوشیدنی شما ارتباط برقرار می‌کند و دستگاه شما اطلاعات ضروری در مورد فعالیت شما را به بانک می‌فرستد. این اتفاق علاوه بر اینکه بسیاری از فرآیندهای غیرخودکار تضییع‌کننده وقت را حذف می‌کند و رضایت مشتری را افزایش می‌دهد، انجام تراکنش‌های بدون تماس را هم آسان‌تر و همزمان امنیت بهینه را تامین می‌کند. صنعت مالی همین حالا هم از مزیت‌های اینترنت اشیا و کلان داده بهره می‌برد. درحالی‌که کسب‌وکارهای بیشتری متوجه مزیت‌های اینترنت اشیا می‌شوند، نرخ بهبود شیوه‌های منسوخ کسب‌وکار نیز به‌سرعت افزایش می‌یابد.

/ دنیای اقتصاد