جدول / لیست جدید زیاندهترین شرکتهای بورسی
زیانده ترین شرکتهای بورسی
یکی از مشکلات موجود درخصوص محاسبه نسبت قیمت بردرآمد مربوط به شرکتهایی است که سودآور نبوده و از این رو EPS منفی دارند. بر این اساس محاسبه P/ E درخصوص سهام این شرکتها محلی از اعراب ندارد. در حال حاضر 17 نماد بورسی به دلیل پیشبینی زیان در این گروه قرار میگیرند. این شرکتها بیشتر شامل گروههای خودرویی و قطعهسازی میشود. در این گروه 6 نماد شامل شرکتهای «مهرکام پارس»، «ایرانخودرو»، «صنایع ریختهگری ایران»، «سایپا»، «محورسازان ایرانخودرو» و «سایپا آذین» در آخرین گزارش ارسالی روی سامانه کدال خبر از زیان دادند.
به نظر میرسد رشد قیمت ارز به همان میزان که به شرکتهای صادراتی سود میرساند، در مقابل به آن دسته از صنایعی که بازار اصلی آنها در داخل کشور است، زیان رسانده است. با توجه به ضرورت واردات برخی ماشین آلات و تجهیزات و نیز برخی قطعات جهت تولید خودرو به دلیل عدم وجود تکنولوژی ساخت در داخل، نیاز به استفاده از ارز ضرورت می یابد.ضمن آنکه التهاب مستمر بازار به دلیل اعمال تحریمهای اقتصادی، موجب افزایش قابل توجه نرخ مواد اولیه و ارز شد. در این میان گروههای خودرو، حملونقل و بیمه بیشترین تاثیر را از تحریمها پذیرفتند که بخشی از آن به مشکلات مربوط به نقلوانتقال ارز باز میگشت. تغییرات نرخ ارز نیز به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده قطعات ارزبر و به تبع آن بر قیمت تمام شده محصولات شرکتهای خودرویی تاثیرگذار است.
باتوجه به اینکه پروسه تامین ارز از طریق ثبت و سفارش در سیستم بانکی فرآیندی طولانی و زمانبر است در حال حاضر ریسک تامین به موقع ارز مورد نیاز بنگاههای اقتصادی افزایش یافته است. علاوه بر این از نظر برخی کارشناسان، بخش عمده زیان خودروییها به قیمتگذاریهای دستوری بازمیگردد. موضوعی که رانت قیمتی آن باعث ایجاد صفهای خرید برای استفاده از فاصله قیمتی شکل گرفته شده است. با این حال با وجود شناسایی زیان در شرکتهای خودروساز، باز هم قیمت سهام آنها برای معاملهگران جذاب بوده است.
در این میان برخی از سرمایهگذاری به صورت تجربی این استدلال را مطرح میکنند که بعد از فشردهسازی فنر، یک آزادسازی ناگزیر در قیمت محصولات ایجاد میشود که همراه با آن قیمت سهام جهش میکند. اما سوال این است که تا چه حد این انتظار پیشخور شده است. شاید یکی از بهترین روشها برای نشان دادن ارزندگی سهام مقایسه ارزش بازاری شرکت با ارزش دفتری آن باشد، البته به شرطی که داراییهای شرکت با قیمتهای جدید روزآمد شده باشد و ارزش برند یا خوشنامی و جایگاه آن در بازار را هم درنظر بگیریم. شرکتهای خودروسازی در ایران به دلیل انحصاری که دارند از امتیاز ویژهای برخوردارند؛ موضوعی که از نظر بسیاری علت اصلی رشد عظیم سهام آنها شده است.
ارزش بازاری شرکت ایرانخودرو در حال حاضر به رقم 5/ 89 هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالی که طبق صورتهای مالی دوره سه ماهه منتهی به 31 خرداد زیان خالص این شرکت 7/ 3 هزار میلیارد تومان بوده است. میزان سرمایه این شرکت با لحاظ تجدید ارزیابی سال 98 و افزایش سرمایه 1872 درصدی آن به 30 هزار میلیارد تومان رسید. جمع حقوق مالکانه ایرانخودرو در پایان این سال 9/ 27 هزار میلیارد تومان بوده که تقریبا یک سوم ارزش بازار آن در بورس است.
این نسبت هرچند از فاصله سه برابری بین این دو شاخص حکایت میکند، اما در مقایسه با بسیاری از شرکتهای بورسی که فاصله 6 برابری دارند از وضعیت بهتری برخوردار است. از دیگر گروههای بورسی که نسبت قیمت به درآمد بالایی دارند، گروه محصولات کاغذی است. این گروه شامل سه شرکت «کارتن ایران»، «صنایع کاغذسازی کاوه» و «گروه صنایع کاغذ پارس» میشود که به ترتیب نسبت قیمت به سود آنها 1097، 574 و 78 واحد را در اختیار دارند. زیان خالص شرکت کارتن ایران در گزارش میاندورهای بهار 10 ریال اعلام شده است.
برترین صنایع بورسی از منظر P/ E
بررسیها نشان میدهد که از میان 333 بنگاه حاضر در بورس تهران 9 شرکت P/ Eهای زیر 10 واحد دارند. گروه پتروشیمی سرمایهگذاری ایرانیان (پترول) با نسبت قیمت به درآمد 5/ 3 واحد کمترین رقم در این شاخص را بین همه این شرکتها دارد. قیمت سهام این شرکت ابتدای امسال با رقم 325 تومان آغاز به کار کرد و در حال حاضر به 1648 تومان رسیده است. بر اساس اطلاعات گزارش تفسیری شرکت یادشده در سال گذشته 21 درصد حاشیه سود خالص داشته؛ رقمی که در سطح بسیار بالاتری از بازدهی معمول صنایع بورسی قرار دارد. بعد از آن شرکتهای سرمایهگذاری توسعه صنعت و تجارت با رقم 6/ 4 مرتبه، سرمایهگذاری بوعلی با 8/ 4 مرتبه، سرمایهگذاری توسعه ملی با نسبت قیمت به درآمد 6 مرتبه قرار دارند. قابل توجه اینکه کمترین p/ eهای بازار مربوط به گروه سرمایهگذاریها میشود. این شرکتها با ایجاد یک پرتفوی متعادل توانستهاند وضعیت سوددهی خود را در سطح متعادلی نگهداری کنند.
/ دنیای اقتصاد