چرا نوسان‌گیری روزانه در بورس ممنوع شد؟

به گفته معاون بازار بورس تهران یکی از دلایل ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در تالار شیشه‌ای اهمیت دادن نهاد ناظر به سرمایه گذاری طولانی مدت است.

 نوسان‌گیری روزانه در تالار شیشه‌ای در حالی از صبح امروز تا اطلاع ثانوی در بورس تعطیل شد که به گفته معاون بازار بورس تهران یکی از دلایل این تصمیم اهمیت دادن نهاد ناظر به سرمایه گذاری طولانی مدت یا همان «بای اند هولد» است.

مدیرعامل بورس تهران نیز درباره تصمیم جدید مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز اظهار داشته این تصمیم بر اساس خواسته فعالان بازار سهام مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه بوده و چندان هم پیچیده نیست.

به گفته علی صحرائی اصولا” چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان‌ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند، نباید با رفتار نوسانگیری روبرو شوند.

این در حالی است که برخی کارشناسان تصمیم اتخاذ شده در خصوص ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در تالار شیشه‌ای را اقدامی شجاعانه توصیف کرده و معتقدند تصمیم امروز مدیران بورس تهران حتی با تلاش و واکنش منفی برخی از شرکت های حقوقی و فعالان بازار امری پسندیده و شجاعانه بود و نشان دادند در چنین شرایطی همراه و پشتیبان سهامداران هستند.

البته این تصمیم نیازمند حمایت و ارسال سیگنال مثبت از سوی سهامداران حقیقی است. بر این اساس بهتر است به پاس تصمیمات اخیر این بورس از برخورد هیجانی خودداری کرده و مدتی از صف های فروش دوری کنیم تا سوداگران و سفته بازان این گونه القا نکنند که تصمیمات جدید موجب ریزش می شود. چرا که این تصمیم در کمترین زمان اثر شگفت انگیزی بر روند معاملات خواهد داشت.

شایان ذکر است مدیریت عملیات شرکت بورس اوراق بهادار تهران صبح امروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از امروز شنبه(5 مهرماه) تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t+0 به t+1 تغییر می یابد. بر این اساس انجام معامله روز مجاز نمی باشد. بدیهی است فروش سهام خریداری شده در همان روز امکانپذیر نمی باشد.

/ تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.