هشدار نسبت به درآمدزایی دولت از نرخ تسعیر ارز

با توجه به اینکه بانک مرکزی به تازگی نرخ تسعیر ارز را اعلام کرده است، یک کارشناس اقتصادی نسبت درآمدزایی دولت از نرخ تسعیر ارز هشدار دد، زیرا معتقد است که این امر موجب افزایش پایه پولی می‌شود.

به گزارش ایسنا، نرخ تسعیر ارز به نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر گفته می‌شود که بانک مرکزی به تازگی این نرخ را برای یورو 12 هزار و 900 و برای دلار معادل 11 هزار تومان اعلام کرده است. همچنین، در مورد سایر اسعار نیز باید برمبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان شهریور امسال تعیین شود.

در این زمینه، کامران ندری – اقتصاددان – درباره چگونگی تعیین نرخ تسعیر ارز به ایسنا، گفت: تصور من این است که میانگین نرخ ارز در بازار نیما در سال گذشته برای تسعیر نرخ ارز در نظر گرفته شده است. یکی از اشکالات اقتصاد کشور این است که سهامدار بانک مرکزی دولت است و بانک مرکزی دارایی‌های خارجی دارد که پایان سال ارزش این دارایی‌ها را محاسبه می‌کنند و براساس آن‌ها از این بانک مالیات می‌گیرند که در دنیا این ساختار وجود ندارد و مازاد درآمد بانک‌های مرکزی دیگر اندوخته می‌شود.

وی افزود: فرمول تعیین نرخ تسعیر ارز در سال‌های مختلف با توجه به نرخ ارز متفاوت است. تعیین نرخ تسعیر ارز به ساختار حاکمیتی کشور برای بانکداری مرکزی برمی‌گردد و نیز به شرایط اقتصادی و رژیم ارزی کشور هم بستگی دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: گفته می‌شود که دولت از نرخ تسعیر ارز برای تسویه بدهی‌های خود به بانک مرکزی استفاده می‌کند. همچنین، از مازاد دارایی‌های بانک مرکزی مالیات اخذ و درآمدزایی می‌کند که درآمدزایی دولت از نرخ تسعیر ارز موجب افزایش پایه پولی می‌شود.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.