چند قسط از وام یک میلیونی کرونایی باقی مانده است؟

 یارانه نقدی مهر ماه دیشب به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که طبق قرار دولتی این ماه هم قسط وام یک میلیونی کرونایی از آن کسر شد.

اردیبهشت ماه بود که بعد از چندین ماه تعطیلی و محدودیت فعالیت واحد‌های تولیدی و صنعتی و به تبع کاهش درآمد‌های جامعه، دولت با پیشنهاد بانک مرکزی برای بهبود وضعیت نامطلوب اقتصادی حاصل از قرنطینه مبادرت به اعطای وام یک میلیونی برای 24 میلیون خانوار یارانه بگیر کرد.

 منبع تامین مالی این وام از محل منابع بانکی با نرخ 12 درصد که بعد به چهار درصد تغییر کرد، اقساط 30 ماهه و هر ماه 35 هزار تومان است، که بعد از واریز یارانه به حساب افراد از همان حساب کسر می‌شود، نکته مهم در این باره اینکه گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط، تغییر دهند.

در ابتدا پیش‌بینی شده بود که این تسهیلات با سود 12 درصد و بازپرداخت 24 ماهه به حساب یارانه‌ بگیران واریز و اقساط آن از همان حساب یارانه کسر شود. اما رئیس جمهور اعلام کرد که این تسهیلات به صورت قرض الحسنه خواهد بود. در واقع به نوعی سود 12 درصدی میان دولت و مردم تقسیم شد که چهار درصد را یارانه‌بگیر و هشت درصد دیگر را دولت پرداخت می کند و اقساط از 24 به 30 ماه افزایش یابد. در این حالت قسط پرداختی 35 هزار و 100 تومان در هر ماه خواهد بود.

وام یک میلیونی از محل منابع بانکی با کارمزد چهار درصد، اقساط 30 ماهه و هر ماه 35 هزار تومان است که به حساب یارانه افراد واریز و اقساط نیز از همین حساب کسر می‌شود، این در حالی است که گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط، تغییر دهند.

نحوه پرداخت این تسهیلات به صورت غیرحضوری انجام شد به این صورت که، ابتدا باید متقاضیان مشخص می‌شد بنابراین سرپرست خانوار کدملی خود را از طریق سیم کارتی که به نام وی ثبت شده است پیامک می‌کرد و پس از دریافت پیامک و با استفاده از داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مشمول بودن متقاضی برای دریافت وام مشخص و اعلام شد.

در واقع با کسر چهارمین قسط از وام کرونایی از حساب یارانه بگیران، به تعداد 26 قسط دیگر باقی مانده است.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.