بهسازان ملت، موتور محرک بانک ملت به سمت تحول دیجیتال

بانک ملت در راستای توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی، نیازمند توسعه ظرفیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. بنابراین این بانک، شرکت بهسازان ملت را در سال 1373 با هدف توسعه کاربرد فناوری اطلاعات تأسیس کرد. این شرکت در حال حاضر علاوه بر نقش محوری در توسعه بانکداری الکترونیکی بانک ملت دارای جایگاه ویژه‌ای در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نیز هست.

به همین منظور عصربانک برای آشنایی بیشتر با شرکت بهسازان ملت و خدماتی که به بانک ملت ارائه می‌کند با حامد تنها، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگوکرده است. تنها در این گفت‌وگو از تصمیم بانک ملت برای حرکت به سمت تحول دیجیتال می‌گوید و موتور محرک این تحول را شرکت بهسازان ملت معرفی می‌کند. ادامه این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

تنها دوران کارشناسی خود را در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه اصفهان گذرانده است. او همچنین در اواخر سال 79 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته معماری کامپیوتر از دانشکده تربیت مدرس اخذ کرد. تنها بعد از کسب تجارب مختلفی در بازار کار صنعت پرداخت، از سال 1381 به‌عنوان کارشناس شبکه وارد بانک ملت شد و با تأسیس شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی در سال 1390 به‌عنوان اولین مدیرعامل این شرکت به فعالیت خود ادامه داد.

او در سال 1396 به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره شرکت بهسازان ملت انتخاب شد  و از سال 1398 به‌عنوان مدیرعامل شرکت بهسازان ملت مشغول به فعالیت است.

چرایی تاسیس  شرکت بهسازان ملت

تنها با در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به تاریخچه تاسیس شرکت بهسازان ملت، گفت: «بهسازان ملت با تیزبینی مدیران وقت بانک ملت در سال 1373 پایه‌گذاری شد. نیازمندی‌های بانک ملت به فناوری اطلاعات، عدم آمادگی صنعت بانکی برای تأمین مجموعه‌ کامل و متنوعی از نیازهای بانک در حجم بالا و متناسب با تقاضای آن سبب شد تا این شرکت تاسیس شود. بهسازان ملت بعد از گذشت 11 سال از شکل‌گیری موفق شد تا نخستین سامانه بانکداری متمرکز بومی در مقیاس بانک‌های بزرگ را عملیاتی کند. در حال حاضر این شرکت با در اختیار داشتن 1300پرسنل، یکی از بزرگترین مجموعه‌های تخصصی فناوری اطلاعات در کشور است. میراث‌ ارزشمندی که ماحصل زحمات مدیران عامل قبلی و  همکاران این شرکت است و امروز می‌تواند در سطح ملی برای کشور ارزش‌آفرینی کند. ثمرات این آینده‌نگری امروز در موقعیت بانک ملت در زیست‌بوم بانکداری کشور خودش را به‌صورت واضح نشان می‌دهد.»

مهمترین راهکارهای شرکت بهسازان ملت

او در پاسخ به این سوال که مهمترین راهکارهایی که شرکت بهسازان ملت به بانک ملت ارائه می‌دهد چیست، توضیح داد: «سامانه متمرکز بانکداری و سامانه‌های اقماری آن، هسته‌ اصلی خلق ارزش بهسازان ملت هستند. خدمات متنوعی در این سبد از طریق کانال‌های شعبه، ستاد و مرکز، وب در بستر اینترنت، همراه بانک، شبکه‌های اجتماعی و  APIها در زنجیره اصلی خدمت‌رسانی بهسازان ملت قرار دارد. این خدمات طیف کاملی از کسب وکار بانک ملت در حوزه سپرده و خدمات، تسهیلات و اعتبارات، حسابداری و دفتر کل در حوزه ارزی و ریالی را پشتیبانی می‌کنند. مجموعه‌ دیگری از خدمات ارزش‌افزوده هم هستند که از این خدمات پشتیبانی می‌کنند. توسعه پلتفرم‌های کسب‌وکار بزرگی که در نهایت به تقویت کسب‌وکار بانکداری بانک ملت می‌انجامد از این دست خدمات هستند.»

ارائه سبد محصولات بهسازان ملت به نظام بانکی

تنها در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا  بهسازان ملت برنامه‌‌ای برای ارائه سبد محصولات به نظام بانکی دارد، گفت: «در کوتاه مدت و در حوزه‌ سامانه بانکداری متمرکز، برنامه‌ مدونی برای ارائه‌ سبد محصولات به سایر بانک‌های کشور تدوین نشده است. با توجه به اینکه همواره نیازمندی‌های بانک ملت در حوزه فناوری اطلاعات از ظرفیت قابل ارائه‌ خدمت بیشتر بوده و چشم‌انداز 3 سال آتی هم نشان‌دهنده این امر است، برنامه‌ای در خصوص ارائه سبد محصولات به نظام بانکی تدوین نکرده‌ایم. در واقع نیازمندی‌های بانک ملت در حوزه تحول دیجیتال به‌اندازه‌ای وسیع و دامنه‌دار هستند که کمبود ظرفیت متناسب برای تأمین آنها یکی از چالش‌های بهسازان ملت است. از طرف دیگر شرایط خاص کشور و دشواری تأمین زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سبب شده تا به ناچار مجبور به تخصیص اولویت‌های خود به مشتری اصلی‌مان، یعنی بانک ملت باشیم.»

مزیت رقابتی راهکارهای بهسازان ملت نسبت به رقبای خارجی

او در ادامه با اشاره به مهمترین مزیت رقابتی راهکارهای بهسازان ملت نسبت به رقبای داخلی و خارجی، افزود: «اصلی‌ترین مزیت ما در مقایسه با رقبای خارجی، موضوع حساسیت‌هایی است که در حوزه محرمانگی و امنیت وجود دارد. اطمینان از این موضوع که مجموعه داده مشتریان و کسب‌وکار بانک به‌عنوان یک حوزه حیاتی در کشور صرفاً در اختیار یک عنصر داخلی امین و ایمن قرار دارد، در صدر اولویت‌های همه فعالان این صنعت است. علاوه بر این نوع ارتباط میان بانک با شرکت داخلی مانند بهسازان، متأثر از فضای سیاسی و تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد، در حالیکه در ارتباط با رقبای خارجی، این مخاطره وجود دارد و حتی محکم‌ترین تضامین هم نمی‌تواند ارائه‌ خدمات و این ارتباط در شرایط تحریم را تضمین کند.»

مدیرعامل شرکت بهسازان ملت ادامه داد: «نکته دیگر در خصوص رقبای خارجی، هزینه‌های بومی‌سازی است. شیوه‌ بانکداری ما در ایران، شیوه خاصی است که هیچکدام از راه‌حل‌های موجود از تناسب بالایی با آن برخوردار نیستند. نه راه‌حل‌های مرسوم بانکداری در جهان و نه راه‌حل‌های بانکداری اسلامی رایج در خارج از مرزهای ایران نمی‌توانند نیازمندی‌های ما را برآورده سازند. به‌همین خاطر ما در شناخت و درک نیازمندی‌های بانکداری ایران، نسبت به رقبای خارجی مزیت داریم. اما نکته اصلی تفاوت ما با رقبای خارجی موضوع مقیاس است. همچنین توسعه و نگهداری یک سامانه متمرکز بانکداری ذاتاً گران‌قیمت و پرهزینه است. توسعه‌دهندگان خارجی با تعداد مشتریان بسیار زیادی که دارند و بعضاً تا چندهزار مشتری را هم شامل می‌شود، می‌توانند به مزیت مقیاسی برسند که مشتریانشان از منافع آن که همان هزینه کمتر است،‌ بهره‌مند شوند.»

مزیت رقابتی بهسازان ملت نسبت به رقبای داخلی

تنها با اشاره به مزیت رقابتی راهکارهای بهسازان ملت نسبت به رقبای داخلی تاکید کرد: «با توجه به اینکه ما منحصراً به یک بانک سرویس می‌دهیم، زمان پاسخگویی ما در قبال درخواست‌های تغییر کوتاه‌تر است و راه‌حل‌هایی که توسعه می‌دهیم کاملاً اختصاصی‌سازی شده است. ضمن اینکه همین جنس رابطه به ایجاد مزیت رقابتی در بانک ملت هم کمک بسزایی می‌کند. درست است که نیمه عمر محصولات نوآورانه در صنعت بانکداری ما به‌دلیل محدودیت فضای کسب‌وکار و کپی‌برداری از محصولات و خدمات کاهش داشته، اما معمولاً کسی که اولین حرکت موفق را در بازار به‌نام خودش ثبت می‌کند، در مقایسه با دیگران از منافع بیشتری برخوردار می‌شود. وجود رابطه‌ای از جنس بانک ملت و بهسازان ملت، معمولاً به خلق این موقعیت کمک بسزایی کرده است.»

مزایای ورژن‌های جدید کُر بانکی بانک ملت

مدیرعامل شرکت بهسازان ملت در توضیح تفاوت‌های ورژن‌های جدید کُر بانکی بانک ملت و سامانه‌های همراه آن (موبایل بانک و اینترنت بانک) با ورژن‌های قبلی، گفت: «اصلی‌ترین تمرکز بهسازان ملت  بر روی کاهش مدت زمان ارائه محصول در بازار است. توجه به این امر که اتخاذ تصمیم‌های جدید در نهایت به چابکی ما در تحقق این هدف کمک می‌کند یا نه، یک معیار برای ما بوده و هست. حرکت به سمت نسخه جدید سامانه بانکداری متمرکز هم در همین راستاست. با ایجاد یک ساختار جدید معماری فنی، علاوه بر محافظت از دسترس‌پذیری، انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری، امنیت، تجربه کاربری بهتر کاربرانمان در شعبه و سایر کانال‌های غیرحضوری تمرکز ویژه‌ای روی کاهش مدت زمان توسعه محصول داریم.»

تنها ادامه داد: «اینکه فاصله‌ زمانی میان اراده‌ صاحب کسب‌وکار و محصول برای افزوده‌شدن یک قابلیت و ویژگی به محصول به حداقل ممکن برسد، اولویت اول بهسازان ملت است. با در نظر گرفتن این هدف، به سمت استقرار یک معماری چندلایه و مدرن رفته‌ایم که بتواند در وهله‌ نخست به تحقق این موضوع کمک کند و در نهایت هم به کاربران حس بهتری از تحقق نیازهایشان را بدهد و محور این معماری هم باید به‌گونه‌ای باشد که از مجموعه تحولات مورد انتظار در حوزه بانکداری دیجیتال که برای ما حائز اهمیت است پشتیبانی کند. همچنین ایجاد فضای تعامل و همکاری بانک ملت، با فعالان حوزه‌ فناوری مالی و ایجاد جریان‌های درآمدی از این محل هم یکی از اولویت‌های ما بوده است. بنابراین این امکان چه به‌صورت همکاری با فعالان تازه‌وارد و چه فعالان اصلی کسب‌وکاری در معماری کُر بانکی بانک ملت و سامانه‌های همراه آن گنجانده شده است.»

طبق گفته مدیرعامل شرکت بهسازان ملت در نسخه قدیمی‌تر کُر بانکی بانک ملت و سامانه‌های همراه آن، زمان توسعه محصول طولانی‌تر بود، تجربه کاربر قابلیت اختصاصی‌سازی نداشت و آمار رضایت کاربری بالا نبود، امکان همکاری‌های متنوع و ایجاد دسترسی به سایر بازیگران بسیار محدود بود و در نهایت هزینه‌ پشتیبانی از آن بالا بود.

تحقق بانکداری دیجیتال بانک ملت

تنها در ادامه با اشاره به برنامه‌های بانک ملت برای تحقق بانکداری دیجیتال توضیح داد: «شاخص‌ترین تغییری که در حوزه بانکداری دیجیتال بانک ملت رخ خواهد داد، گشودن فضای همکاری با سایر بازیگران و مبدل کردن بانک به‌یک پلتفرم زیرساختی و حیاتی برای پشتیبانی از زیست بوم خدمات مالی در کشور است. هر کسب‌وکاری در لایه‌ خدمات ارزش افزوده که می‌تواند با ایجاد یک ارزش پیشنهادی متمایز، مشتریان را به سمت خدمات خود ترغیب کند، می‌تواند از خدمات این پلتفرم بهره‌مند شود و وارد یک بازی برد-برد شود. در این لایه، بانک صرفاً متمرکز روی گروهی از مشتریان عمدتاً تجاری خواهد بود که نیازمندی‌های پیچیده و خاصی دارند که توسط بازیگران دیگر قابل تأمین نیست.»

اهمیت ورود فین‌تک‌ها به صنعت بانکی

مدیرعامل شرکت بهسازان ملت با تاکید بر اهمیت ورود فین‌تک‌ها به صنعت بانکی، گفت: «بانک‌های ما در حوزه بانکداری شخصی بدلیل اینکه مجبور به خلق محصول برای گروهی از مشتریانی بوده‌اند که سودآوری بالایی ندارند، عمدتاً در حاشیه زیان قرار دارند، در حالیکه با ورود فناوران مالی، بانک‌ها به‌تدریج از این بازار خارج شده و خدمات خود را در قالب زیرساخت به آن‌ها ارائه می‌کنند. در این شرایط هم این گروه از مشتریان، فناوران مالی و هم بانک‌ها وارد یک فضای جدید خواهند شد که منافع آن برای همه عادلانه تعریف شده و ارزش بیشتری هم برای مشتریان خلق می‌شود. با آزاد شدن این ظرفیت، بانک‌ها می‌توانند روی گروه دیگری از مشتریان تمرکز داشته باشند که در نهایت به نفع کشور و نظام مالی آن است.»

سرویس‌های غیرحضوری بانک ملت

تنها با اشاره به مهم‌ترین سرویس‌های غیرحضوری بانک ملت، بیان کرد: «اصلی‌ترین خدمات بانک، APIهای متنوعی است که در اختیار هر کسی که صاحب ایده و فکری برای خلق محصول است قرار می‌گیرد. حرکت به‌سمت بانکداری باز، امکان استفاده مشتریان بانک ملت از گستره‌ بسیار وسیع‌تری از کانال‌های موجود فراهم می‌کند. علاوه بر اینکه کانال‌های فعلی مانند بانکداری اینترنتی و همراه بانک از قابلیت اختصاصی‌سازی بیشتری برخوردار می‌شوند و مشتریان می‌توانند متناسب با سبک زندگی خود از آن بهره‌مند شوند. یکی از الزامات حرکت به فضای دیجیتال هم موضوع احراز هویت دیجیتال خواهد بود و با توسعه این زیرساخت مقدمات لازم برای زندگی دیجیتال مشتریان بانک ملت فراهم خواهد شد. در این حوزه هم گام‌های جدی و محکمی برداشته‌ایم و امیدوارم به‌زودی مشتریان بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های خود را بدون مراجعه حضوری به کانال‌های رایج از ابتدا تا انتها پیش ببرند.»

راهکارهای نوین بهسازان ملت

تنها در پایان در پاسخ به این سوال که بهسازان ملت، به دنبال ارائه چه راهکارهای نوینی به بانک ملت است، گفت: «بانک ملت عزم جدی و راسخی برای حرکت به سمت تحول دیجیتال دارد. موتور محرک این تحول و تغییر در شرکت بهسازان ملت است. مجموعه زیرساخت‌های موجود و هدف‌گذاری شده در شرکت بهسازان ملت همگی حول محور این تحول قرار دارد. اتمام توسعه سامانه بانکداری متمرکز نوین که مشتمل بر پلتفرم بانکداری دیجیتال است، پشتیبانی از طیف وسیعی از  APIهای قابل ارائه به بازیگران زیست‌بوم خدمات مالی و فناوران مالی، افزایش سطح تطابق با قواعد رگولاتوری و کاهش مدت زمان این تطابق، اتمام زیرساخت هویت دیجیتالی مشتریان و توسعه پلتفرم‌های کسب‌وکار پشتیبان زنجیره خدمات مالی بانک ملت از جمله مهمترین راه‌کارهایی است که در حال حاضر آن‌ها را دنبال می‌کنیم.»

4 نظرات
  1. کارمند شرکت می گوید

    ممنون از مصاحبه
    ولی سوال اینجاست که چرا حقوق کارمندان در این شرکت کم شده؟

  2. شهروند ایرانی می گوید

    خدا حفظشون کنه.
    وجود ارزشمندشان برای بهسازان ملت و بانک ملت همیشه افتخار آفرین بوده است.
    همچنین در شرایط کرونایی تصمیمات عالمانه ای را اتخاذ نمودند که به بهبود شرایط کار، کمک شایانی نمود.
    تدابیر هوشمندانه و موشکافانه ایشان ، همیشه راهگشا بوده و هست.

  3. شهروند ایرانی می گوید

    وجود ارزشمندشان برای بهسازان ملت و بانک ملت همیشه افتخار آفرین بوده است.
    همچنین در شرایط کرونایی تصمیمات عالمانه ای را اتخاذ نمودند که به بهبود شرایط کار، کمک شایانی نمود.
    تدابیر هوشمندانه و موشکافانه ایشان ، همیشه راهگشا بوده و هست.

  4. ناشناس می گوید

    بسیار عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.