سود یک ‌سال سهام با تمام ریسک‌ها بالا است

 یک تحلیلگر با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بخشی از خریدهای جدید خود را به سهام اختصاص داده‌اند، نوشت: این امر یعنی آنها به قطعیت رسیده‌اند که سود یک‌سال سهام با تمام ریسک‌ها بالا است.

محمد ماهیدشتی خروج بخشی از سرمایه‌های سهامداران تازه‌وارد بورس را متأثر از عوامل روانی دانست و گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران در دوره آماتوری خود، این را تجربه می‌کنند که در یک اصلاح عمیق، بلافاصله بعد از اینکه سهام خود را می‌فروشند، قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کند.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، با وجود این که از نظر منطقی، ترسیدن و احساسات منفی در چنین قیمت‌های نازلی منطقی نیست، اما کماکان احساس «نجات دادن سرمایه از زیان» خوشایند است؛ این در حالی است که اکنون بسیاری از سهامدارانی که سهام خود را در قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند، نه تنها در حال فروش با زیان هستند، بلکه به دلیل افزایش تورم مصرف‌کننده، قدرت خرید پول‌های دریافتی نیز حتی در مقایسه با سه ماه پیش به طور قابل توجهی سقوط کرده است.

ماهیدشتی ادامه داد: علی‌رغم فروش سهامداران آماتور و احساساتی، حرفه‌ای‌ها در این موقعیت‌ها نه تنها فروشنده نیستند، بلکه در مقام خریدار ظاهر می‌شوند؛ ضمن اینکه حرفه‌ای‌های بازار در اوج قیمت‌ها استراتژی واگذاری سهام یا فروش کوتاه‌مدت را انتخاب می‌کنند و در چنین قیمت‌های نازلی بازخرید می‌کنند یا وارد معاملات بلندمدت می‌شوند.

ماهیدشتی معتقد است که سهامداران بزرگ در بسیاری از نمادها در قیمت‌های بالاتر از این نیز بازخرید کرده‌اند و می‌توان مشاهده کرد که بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز وارد معاملات خرید شده‌اند.

به گفته این کارشناس بازار سهام، بعضی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز بخشی از خریدهای جدید خود را به سهام اختصاص داده‌اند و وقتی که این صندوق‌ها در این قیمت‌ها سهام می‌خرند، یعنی به قطعیت رسیده‌اند که سود یک‌ساله سهام با تمام ریسک‌هایی که دارد حداقل به اندازه سود اوراق بدهی است.

ماهیدشتی با بیان این که در دنیای مالی، بازدهی و ریسک رابطه مستقیم با هم دارند، خاطرنشان کرد: در چنین قیمت‌های نازلی، سهام نه تنها یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک بلکه بدون ریسک است که باعث شده صندوق‌های با درآمد ثابت به سرمایه‌گذاری در آن جلب شوند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون آن دسته از سهامدارانی سهام خود را می‌فروشند که یا بدهی دارند یا از ریزش بیشتر قیمت سهام می‌ترسند چرا که برخی سرمایه کسب‌وکار شخصی خود را تبدیل به سهام کرده‌اند و ترس این را دارند که اگر بازار سهام با رکود بلندمدت مواجه شود، درآمدی نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: عوامل روانی و سوءمدیریت در بازار سرمایه در کنار یک عامل بنیادین به نام نرخ بهره که طی چند ماه اخیر در حال افزایش بوده و ماشه اصلی سقوط بازار سهام را چکانده و با تأخیر در حال اثرگذاری بر بازار طلا و ارز است، تأمین مالی را نیز در این تنگنای مالی سخت کرده و برخی هم به اجبار به فروش سهام روی آورده‌اند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در زمینه اصول معامله‌گری نیز ضمن تأکید بر این که صرف پایین بودن بهای تمام‌شده و در سود بودن، فروش سهام را توجیه نمی‌کند، گفت: یک تحلیلگر می‌تواند حدود قیمت منصفانه برای خرید را مشخص کند، اما نمی‌تواند تضمین بدهد کسی پیدا نشود که سهام را ارزان‌تر از آن بفروشد.

ماهیدشتی گفت: قیمت‌های کنونی سهام هدیه بازار به کسانی است که در فضایی مملو از ترس و دارای نارسایی تقاضا، پول نقد دارند یا می‌خواهند دارایی‌های غیرمولد خود را به سهام تبدیل کنند. همان طور که در سقوط اخیر، بازدهی طلا بیشتر از سهام بود و نه تنها طلا با کاهش قیمت مواجه نشد، بلکه افزایش قیمت هم داشت، می‌تواند این روند در دو سال آینده برعکس هم باشد، چرا که طلا اگرچه پس‌انداز را به خوبی حفظ می‌کند، اما نمی‌تواند آن را افزایش دهد و رشد ارزش وظیفه سهام شرکت‌ها است.

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.