روند صعودی بهای ارزهای دیجیتال

در حالی که هر روز به شمار مبتلایان به بیماری کرونا در جهان افزوده می‌شود و نگرانی‌های ناشی از شروع موج سوم این بیماری سبب از سرگیری قرنطینه در اکثر کشورها شده، ‌بهای ارزهای دیجیتالی روند افزایشی داشته است.

بهای جهانی بیت‌کوین در هفته گذشته منتهی به جمعه (9 آبان) با افزایش 4 درصدی روبرو شد و به کانال 13 هزار و 282 دلار صعود کرد. بهای این ارز دیجیتال در ژوئن 2019 رکود زد و به 13 هزار 880 دلار رسید.

در اواسط ژانویه (دی-بهمن) 2018 بهای جهانی بیت‌کوین برای اولین بار وارد کانال 13 هزار دلاری شد. این ارز دیجیتالی محبوب توانست در سال 2019 میلادی در کانال 13 هزار دلاری باقی بماند، اما در اوایل سال 2020 دوباره رو به کاهش نهاد و کم کم در کانال 12 هزار دلاری آرام گرفت.

همچنین براساس داده های پایگاه «کوین مارکت کاپ»، سایر ارزهای دیجیتال نیز روند صعودی داشته اند.

ارز اتریوم به 390 دلار و 34 سنت رسیده است. ارز ریبل نیز 242 دلار معامله می شود. در حال حاضر، کل ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال حدود 403 میلیارد دلار برآورد شده است که از این میزان بیت‌کوین 63.8 درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت‌ها تمایل دارند ارزهای دیجیتالی در آینده نظام مالی جهان، نقش آفرین نباشند. شماری از نهادهای معتبر جهانی، زمینه را برای ورود ارزهای دیجیتالی در نظام مالی خود فراهم آورده اند. به عنوان مثال بانک مرکزی روسیه در نظر دارد از سال آینده میلادی طرح پایلوت روبل دیجیتالی را آغاز کند. چین نیز بر این باور است که ارزهای دیجیتال تاکنون تراکنش‌های اولیه موفقیت آمیزی را تجربه کرده اند.

اتحادیه اروپا نیز می‌کوشد معاملات ارزهای دیجیتالی را قانونی کند. به گفته کارشناسان وجود ابهام در خصوص چشم‌انداز اقتصاد جهانی سبب شده است سرمایه‌گذاران، بازار بیت کوین و طلا را به عنوان بازارهای قابل اطمینان انتخاب کنند.

جذابیت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در نیمه نخست سال جاری میلادی تحت تاثیر شیوع کرونا، گوی سبقت را از فلزات گرانبها چون طلا، نقره و پلاتین ربوده است.

/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.