با آپ آسان‌تر در سامانه سجام احراز هویت شوید

سجام یک سامانه زیرساختی برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت می‌کنند و پس از احراز هویت قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود.

از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

در بهار امسال با موافقت شورای عالی بورس و اوراق بهادار با احراز هویت الکترونیک به جای احراز هویت حضوری، ارائه خدمات پایه از سوی این شرکت به ویژه برای ثبت‌نام کنندگان سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از طریق سایت رسمی این سامانه به نشانی sejam.ir انجام شد. همچنین آپ به‌ عنوان یکی از قوی‌ترین اپلیکیشن‌های پرداخت، از ابتدای مهرماه احراز هویت الکترونیکی سجام را در اختیار کاربران خود قرار داده است. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با نحوه احراز هویت در اپلیکیشن آپ با الهام سادات موسوی ‌‌نسب، مدیرمحصول سرویس سرمایه‌گذاری سجام و احراز هویت اپلیکیشن آپ مصاحبه‌ای انجام دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

نگاهی به دلایل ایجاد سامانه سجام

مدیر سرویس سرمایه‌گذاری سجام و احراز هویت اپلیکیشن آپ در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سامانه سجام مخفف «سامانه ثبت اطلاعات مشتریان» است، گفت: «این سامانه برای ارائه بهتر خدمات توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آغاز به کار کرده است.‌ در واقع سجام یک زیرساخت در بازار سرمایه است نه یک سیستم معاملاتی و تجاری. سامانه سجام وظیفه دارد تا اطلاعات تمامی مشتریان بورس و اوراق بهادار را ثبت و برای ارائه خدمات از آنها استفاده کند.»

ثبت نام در سامانه سجام

وی در رابطه با چگونگی ثبت نام در سامانه سجام توضیح داد: «برای ثبت‌نام در این سامانه لازم است تا یکبار فرم‌هایی که سازمان بورس برای این منظور تعریف کرده است را تکمیل کنید تا در مراجعات بعدی به نهادهای مرتبط با بازار سرمایه، از آن اطلاعات استفاده شود. در واقع دیگر لازم نیست در مراجعه به نهادهای بورسی دوباره اطلاعاتی تکمیل شود.»

روش ثبت نام در سجام

موسوی ‌‌نسب با بیان اینکه تا اردیبهشت امسال ثبت نام در سامانه سجام تنها به صورت حضوری و با مراجعه به دفاتر پیشخوان و کارگزاری‌ها امکان‌پذیر بود، افزود: «با توجه به ازدحام مردم در دوران کرونا، اتلاف وقت و انرژی مردم و دولت تصمیم گرفته شد تا به منظور توسعه سرویس‌های غیرحضوری، امکان ثبت‌نام در این سامانه را به‌صورت آنلاین فراهم شود. پس از این تصمیم بسیاری از اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت به ارائه سرویس ثبت‌نام غیرحضوری سجام پرداختند. یکی از این اپلیکیشن‌ها، آپ است.»

مدیر سرویس سرمایه‌گذاری سجام و احراز هویت اپلیکیشن آپ افزود: «با الکترونیکی شدن احراز هویت سجام، علاوه بر کاهش ازدحام، شاهد صرفه‌جویی در هزینه‌های کاربران نیز هستیم. چراکه بسیاری از دفاتر پیشخوان مبلغی بالاتر از میزان تصویب شده (10هزارتومان) را از متقاضیان دریافت می‌کردند.»

روش‌های احراز هویت سجام

وی با اشاره به اینکه در کشور از طریق 2روش احراز هویت غیرحضوری سجام انجام می‌شود، ادامه داد: «روش اول کاملا متکی به عامل انسانی است که در آن کاربر یک ویدیوی سلفی را ضبط و ارسال می‌کند و اپراتور آن را بررسی و تایید می‌کند. روش دیگر متکی به هوش مصنوعی و Machine Learning است که در آن تطابق ویدیو سلفی از کاربر با اطلاعات ثبت شده به صورت خودکار با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود و نیاز به بررسی توسط اپراتور انسانی ندارد.»

احراز هویت سجام از طریق اپلیکیشن‌ آپ

موسوی ‌‌نسب در رابطه با چگونگی احراز هویت سجام از طریق اپلیکیشن‌ آپ گفت: «آپ از روش احراز هویت بر مبنای الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند. اگرچه اپراتور نیروی انسانی هم اطلاعات ارسالی را کنترل می‌کند. اما با استفاده از آپ در مدت زمان کوتاه‌تری نتیجه احراز هویت کاربر اعلام می‌شود و نیاز نیست چند روز و یا چندساعت منتظر نتیجه احراز هویت باشید. آپ به عنوان یکی از قوی‌ترین اپلیکیشن‌های پرداخت از اوایل مهرماه امکان احراز هویت الکترونیکی سجام را برای کاربران خود فراهم کرده است.»

مدیر سرویس سرمایه‌گذاری سجام و احراز هویت اپلیکیشن آپ در پایان گفت: «قبل از راه‌اندازی سامانه سجام سهامداران برای دریافت سودسالانه باید به بانک مراجعه می‌کردند. اما با ایجاد سجام همان شماره حسابی که در این سامانه ثبت شده است به عنوان شماره‌ای که سود مجامع به آن واریز خواهد شد در نظر گرفته می‌شود. همچنین اقداماتی در حال انجام است تا تمام اطلاعات مجامعی که برگزار می‌شود در سامانه سجام سهامدارن ثبت شود تا کاربران بتوانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان از خدمات متنوعی که به احرازشدگان و متقاضیان سامانه سجام ارائه می‌شود، بهره ببرند.»

2 نظرات
  1. سیدمنصورموسوی می گوید

    با سلام بسیار عالی بودباتشکرازشما

  2. حیدر علی علی پور می گوید

    در برنامه آپ قسمت احراز هویت بعد عکس امضا. علامت خطای نامشخص است و نمی رود مرحله بعد لطفاً راهنمایی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.