انتخابات آمریکا و آینده بورس ایران

بسیاری از افراد منتظر اعلام نتایج انتخابات آمریکا هستند تا برای آینده خود در بازارهای مالی تصمیم گرفته و براساس آن سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

 انتخابات آمریکا رو به پایان است و همه منتظر اعلام نهایی این انتخابات هستند. بسیاری از بازارها مانند ارز، طلا، خودرو، مسکن و بورس منتظر نتایج این مساله هستند تا روند آتی خود را مشخص کنند.

بسیاری از بازارها برای انتخاب شدن و یا انتخاب نشدن فرد خاصی در انتخابات آمریکا خود را آماده کرده اند. البته برخی از بازارها در این مدت بیکار ننشسته و نتایج انتخابات را نیز پیش بینی کرده و به استقبال بازار مورد نظر خود رفته اند.

بازار خودرو، ارز و طلا از جمله بازارهایی هستند که احتمال پیروزی ترامپ را بیشتر دانسته و در ماه‌های گذشته افزایش قیمت‌های به وجود آمده در این بازار به سبب همین تحلیل بوده است.

بازار بورس به کدام سمت می رود؟

حدود 3 ماه پیش در زمانی که هیچ یک از تحلیلگران فکر ریزش بازار سرمایه را نمی کردند، بورس ایران به دلیل اختلافات در دولت، تصمیمات اشتباه سازمان بورس و رفتار شرکت های حقوقی دچار اصلاح شد. این مساله تا هم اکنون ادامه داشته و روزهای محدودی بورس لباس سبز بر تن کرده است.

اما طی این مدت بازار سرمایه بیشتر خود را طرفدار نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داده است. نحوه عملکرد سهامداران در این بازار به گونه ای بوده است که آنها به آینده برجام و از سر گیری مذاکرات با 5+1 خوشبین بوده و قرار گرفتن در صف های فروش نشان از این نحوه تفکر عده زیادی از سهامداران دارد.

اینکه کدام یک از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا رای می آورند، تفاوت چندانی برای بورس در ایران نمی کند. ریزش عمیقی که در ماه های گذشته رخ داده است، بازار سرمایه ایران را محکوم به رشد کرده است. سایر بازارهای مالی و کالایی موازی بازار سرمایه در ماه های گذشته متناسب با قیمت ارز و نرخ تورم در کشور رشد خود را داشته اند.

بورس در 3 ماه گذشته با اصلاح جدی مواجه شده است و این مساله برخی نمادها را با ریزش 70 درصدی که داشتند در حال حاضر بسیار ارزنده برای خرید کرده است. اما در همین شرایط نیز برخی از این نمادها به دلیل تبلیغات منفی که در فضای مجازی ایجاد شده است، هنوز در صف فروش قفل بوده و شرکت های حقوقی که سهامدار اصلی آنها نیز هستند، حرکت جدی برای حمایت از سهم انجام می دهند.

اینکه برخی رشد شاخص بورس را منوط به رای آوردن فلان کاندیدا در امریکا می کنند، بیشتر شبیه یک شوخی برای افراد حاضر در بازار سرمایه است. در حال حاضر افرادی که در ماه های گذشته دچار زیان شده اند، برای جبران ضرر باید سهامداری کنند و از نگاه کوتاه مدت به بورس خودداری کنند.

تاثیر مثبت یا منفی انتخابات آمریکا بر بورس بر خلاف آنچه در فضای مجازی گفته می شود، مانند سایر بازارها نبوده و اولین واکنش بازار سرمایه به این مساله نشان می دهد که رای آوردن هر فردی در آمریکا برای بازار سرمایه مثبت ارزیابی می شود. چه بایدن رئیس جمهور آمریکا شود و چه ترامپ، بازار سرمایه ایران هم به سرعت و هم با یک تاخیر زمانی روند مثبت و صعودی خود را آغاز خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.