نمودار/ نوسانات سیاسی در بازار ارز و سکه

دلار در یک روز بیش از 2 هزار و 500 تومان از ارزش خود را از دست داد و ریزش این ارز در معاملات پشت خطی ادامه داشته است.

 اسکناس آمریکایی که روز چهارشنبه در کانال 29 هزار تومانی قرار داشت، در آخرین روز هفته 3 کانال پایین تر رفت و در محدوده 26 هزار و 900 تومانی به کار خود پایان داد.

اکثر فعالان بازار اعتقاد داشتند که صعود و سقوط های سنگین دلار در هفته‌ای که گذشت، وابسته به اخبار سیاسی و اتفاقات پیرامون انتخابات آمریکا بود. این واکنش ها در روز جمعه و در معاملات اعتباری هم ادامه داشت. به طوریکه شاخص بازار ارز در  مقاطعی حتی زیر مرز 25 هزار تومانی هم معامله شد؛ بازار سکه هم از نوسانات شدید نزولی دلار بی‌نصیب نماند و طی روز پنج شنبه کانال های 14 و 13 میلیون تومانی را از دست داد. در معاملات روز جمعه، سکه به کانال 11 میلیون تومانی هم ریزش کرد و در مقاطعی حباب این فلز گران بها به سمت صفر شدن میل کرد. اتفاقات روز جمعه می‌توانند نوسانات بازار در ابتدای روز شنبه را تحت تاثیر قرار دهد.

نظرسنجی ها، برد بایدن و ریزش اول هفته دلار

ریشه اصلی نوسانات بازار در هفته ای که گذشت، اتفاقات پیرامون انتخابات آمریکا بود، به طوریکه ردپای این موضوع را می توان در تغییرات سریع رفت و برگشتی دلار جست و جو کرد. به عنوان مثال،  در اولین روز هفته، دلار با چنان نزولی مواجه شد که هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به ابتدای کانال 27 هزار تومانی  رسید. فعالان بازار باور داشتند، بازار به استقبال پیروزی احتمالی بایدن رفت و به علت همین موضوع، سعی در تطبیق سریع خود با این اتفاق احتمالی داشت. از روز یک شنبه عنوان می شد که در نظرسنجی ها وضعیت دونالدترامپ بهبود یافته است و حتی برخی عنوان کردند که احتمال دارد، این نامزد جمهوری خواه در حالت کلی رای کمتری نسبت به بایدن بیاورد، ولی بتواند آرای الکترال لازم را کسب کند. صحبت های این چنینی ریسک فروش را در بازار بالا برد و عده ای هم سعی کردند با افزایش خریدهای خود قیمت ها را بالا بیاورند. نتیجه این اتفاق دو کانال افزایش برای دلار طی روزهای یک شنبه و دوشنبه و رسیدن به کانال 29 هزار تومانی بود.

صبح چهارشنبه؛ برد ترامپ در اوهایو و فلوریدا، دلار 30 هزار تومان

روز چهارشنبه، بازار احتمال برد ترامپ را جدی تر گرفت، چرا که رییس جمهور مستقر در کاخ سفید برخلاف پیش بینی نظرسنجی ها، رای های بسیار بیشتری را در فلوریدا و اوهایو به دست آورد؛ این مساله این دیدگاه را در میان معامله گران تقویت کرد که دونالد ترامپ مانند سال 2016 برخلاف انتظارات برنده انتخابات خواهد شد. این احتمال که ادامه سیاست فشارحداکثری را ممکن می ساخت، موجب شد که خریدها در بازار ارز افزایش پیدا کند و قیمت دلار به بالای 30 هزار تومان برود. سکه هم در مقطعی به بالای 15 میلیون تومان سرک کشید.

ظهر چهارشنبه؛ بالا رفتن احتمال برد بایدن در ویسکانیسن و میشیگان، عقب گرد دلار

از ظهر چهارشنبه تا حدی تردیدها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بالا رفت، چرا که بایدن در ایالت ویسکانسین جلو افتاد و گفته می شد که با شمارش آرای پستی در میشیگان هم از ترامپ پیشی خواهد گرفت. همین اتفاق موجب شد که دلار به کانال 29هزار تومانی بازگردد و سکه هم به کانال 14 میلیون تومانی عقب نشینی کند. واکنش بازار به انتخابات آمریکا در روز پنجشنبه با شدت بیشتری ادامه یافت.

روز پنج شنبه؛ سقوط آزاد دلار با بالا رفتن احتمال برد بایدن

در آخرین روز هفته، دلار در بازار خریداری نداشت؛ موضوعی که موجب شد که اسکناس آمریکایی، به سرعت کانال های مختلفی را از دست بدهد و در اواخر روز به کانال 26 هزار تومانی برسد. به گفته فعالان، برد بایدن در میشیگان و بالا رفتن احتمال پیروزی او در سایت های شرط بندی با احتمال بالای 80 درصد کافی بود که فروشندگان زیادی در بازار پیدا شوند. سکه هم با همین احتمالات، به افزایش بهای طلای جهانی توجه چندانی نکرد و تا زیر 13 میلیون تومان سقوط کرد.

ظهر جمعه، پیشی گرفتن بایدن در جورجیا، ریزش دوم دلار

روز جمعه با پیشی گرفتن بایدن در ایالت جورجیا و نزدیک شدن او به دونالدترامپ در پنسیلوانیا کافی بود که اطمینان به برد نامزد دموکرات در بازار داخلی حالت قطعی به خود بگیرد. این اتفاق، ریزش دوم بازار پس از روز پنجشنبه را رقم زد و دلار در معاملات پشت خطی حتی زیر 25 هزار تومان معامله شد. سکه هم حتی تا اواسط کانال 11 میلیون تومانی پایین رفت.

 در مجموع می توان گفت که وضعیت بازارها در هفته گذشته به طور کلی تحت تاثیر انتخابات آمریکا بود و بالا و پایین رفتن آرا در ایالات مختلف، نوسانات زیادی را برای سکه و دلار رقم زد. کسانی که روز چهارشنبه به برد ترامپ آری گفتند، طی دو روز بالای 15 درصد ضرر را می توانند در بازار ارز و سکه تجربه کرده باشند.

بازارها در هفته گذشته عمدتا بازدهی منفی را تجربه کردند و تنها شاخص کل بورس بود که رشد مثبت 2 دهم درصدی را ثبت کرد.

نوسانات سیاسی در بازار ارز و سکه

نوسانات سیاسی در بازار ارز و سکه

نوسانات سیاسی در بازار ارز و سکه

/اقتصادنیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.