آینده پرداخت دیجیتال و جامعه بدون پول نقد چه شکلی است؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، پرداخت دیجیتال طی چند سال گذشته بسیار متحول شده است و این سوال را به وجود آورده است که فناوری‌های پرداخت دیجیتال در آینده ما را به کجا می‌برند؟

جای تعجب ندارد که در حال حاضر کارت‌ها انتخاب بهتری برای پرداخت در سراسر جهان هستند و از پول نقد پیشی گرفته‌اند، با این وجود کیف پول‌های موبایلی به سرعت با صنعت توسعه پیدا کرده‌اند و در سال 2020 به ارزش یک تریلیون دلار خواهند رسید.

بنابراین، برای پیش‌بینی و تأمل در مورد اینکه آینده پرداخت‌ها به کجا می‌رسد، بیایید نگاهی به وضعیت امروز کشورهای مختلف بیاندازیم .

حرکت به سمت جامعه‌ بدون پول نقد

طبق اعلام بانک مرکزی اروپا، تعداد کل پرداخت‌های غیر نقدی اروپا در مقایسه با سال قبل با افزایش %1.8، به 98 میلیارد دلار در سال 2019، با ارزش کل 1.162 تریلیون یورو رسیده است و پرداخت کارتی 48% از کل پرداخت‌ها را تشکیل می‌دهد.

نیازی به گفتن نیست که اروپا دارای یک بازار پیچیده و کامل در پرداخت دیجیتال است، و اکنون زیرساخت‌های پرداخت نقدی سنتی، مثل شعب بانک‌ها شاهد کاهش مقبولیت است که این امر نشان‌دهنده دور شدن اروپا از پول نقد است. در حقیقت، داده‌های جهانی پیش‌بینی کرده‌اند که فنلاند، سوئد و انگلیس از  جمله کشورهایی هستند که به سمت یک جامعه بدون پول نقد پیش می‌روند.

از سوی دیگر، چین به عنوان کشور پیشرو در استفاده از کیف پول موبایلی شناخته می‌شود، زیرا تقریباً 70% از کاربران چینی از کیف پول‌های موبایلی استفاده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود این کشور در سال 2020 تقریباً 80% از درآمد جهانی کیف پول تلفن همراه را بدست آورد و با این آمار انتظار می‌رود که چین یک کشوری پیشرو برای رسیدن به جامعه بدون پول واقعی باشد. با این حال، کره جنوبی یک رقیب جدی برای چین است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2022 جزو سه کشور برتر بدون پول نقد باشد که با داشتن بیشترین زیرساخت‌های موجود، بیش از نیمی از 1600 شعبه بانک موجود در کل این کشور، دیگر سپرده‌گذاری یا برداشت نقدی را قبول نمی‌کنند.

افراد بدون حساب بانکی

هنوز کشورهایی وجود دارند که وابستگی زیادی به پول نقد دارند. در این حالت روال دیجیتالی شدن پرداخت آنها چگونه است؟

در بازار در حال توسعه آمریکای لاتین، 85% تراکنش‌ها نقدی است و فقط 39% از مردم حساب بانکی دارند. این تا حدودی به دلیل عدم اعتماد به موسسات مالی بر‌می‌گردد، اما با وجود عدم اطمینان و بی اعتمادی فعلی، میزان استقبال از تلفن‌های همراه در کشور زیاد است و همین امر فرصت‌های زیادی را برای استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه در پرداخت و عملیات بانکی ایجاد می‌کند که منجر به پرداخت دیجیتال خواهد شد. در این رابطه نئوبانک Nubank  برزیل اکنون 8.5 میلیون مشتری دارد و قصد دارد نسل هزاره را در مکزیک با گسترش بیشتر در بازارهای آمریکای لاتین، هدف قرار دهد. با توجه به رشد قابل توجه این نئو بانک، در حال حاضر، با ارزش بیش از 10 میلیارد دلار، ارزشمندترین نئو بانک در جهان است.

وضعیت مشابهی در هند وجود دارد، جایی که از هر چهار تراکنش، سه تراکنش به صورت نقدی انجام می‌شود، زیرا تنها یک سوم جمعیت هند به اینترنت دسترسی دارند. علاوه بر این، 20 درصد از هندی‌ها حساب بانکی ندارند. از سال 2016، هند به صورت آهسته اما پیوسته به سمت پرداخت دیجیتال سوق داده شده است و از زمان شیوع کووید-19 این امر به سرعت افزایش یافته است. پرداخت‌های دیجیتال تحت تأثیر ویروس قرار می‌گیرند، اما این زیرساخت‌ها و نفوذ تلفن‌های هوشمند است که امکان افزایش پیوسته دیجیتالی شدن را فراهم می‌کند. در نتیجه، دولت 1 میلیارد تراکنش دیجیتالی در روز را هدف خود قرار داده است.

قدم بعدی در فضای پرداخت دیجیتال چیست؟

در آینده‌ای نه چندان دور، می‌توانیم شاهد ظهور پرداخت‌ از طریق رسانه‌های اجتماعی، پرداخت‌های صوتی، رمزارزها، پرداخت‌های مبتنی بر احراز هویت بیومتریک از جمله تشخیص چهره به عنوان جریان‌های اصلی پرداخت باشیم. با این حال، یک نکته مشخص این است که پرداخت‌های تلفن همراه و کیف پول‌های موبایلی در آینده نزدیک به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و توجه به کشورهای در حال توسعه که به طور قابل توجهی به این پیشرفت کمک می‌کنند، ارزش دارد.

علاوه بر این، استفاده از کدهای NFC و QR به عنوان یک راه حل پرداخت سریع و مطمئن افزایش می‌یابد. علی رغم محبوبیت کدهای QR در چین، سایر کشورها در اتخاذ روش پرداخت، به ویژه ایالات متحده، کندتر عمل کرده‌اند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که این امر به دلیل مقرون به صرفه بودن برای پذیرندگانی که اکنون برای پردازش پرداخت‌ها به زیرساخت کمتری نیاز دارند، تغییر می‌کند، ضمن اینکه راحتی بیشتری برای مشتریان نیز فراهم می‌کند.

پس از چین، ایالات متحده و پس از آن انگلیس، دومین و سومین بازارهای بزرگ کیف پول دیجیتال را تشکیل می‌دهند که ApplePay  پرکاربردترین محصول در هر دو این بازارها است. با تجارت الکترونیکی که اکنون یک روند جهانی شده‌است، این امر باعث افزایش استفاده از کیف پول دیجیتال می‌شود.

افرادی که هیچ حساب بانکی ندارند و یا افرادی که کمتر از خدمات بانکی استفاده می‌کنند در سراسر جهان، فرصت‌های بزرگی برای رشد و نوآوری در فضای پرداخت دیجیتال فراهم کرده و به رشد کلی پرداخت‌های دیجیتال کمک می‌کنند. گنجایش مالی، فرصت هایی را برای فناوری‌های مالی فراهم می‌کند تا محصولی را ارائه دهند که دارای ارزش واقعی است و نیازهای واقعی را برطرف می‌کند، و در کشورهای در حال توسعه به عنوان میانبری برای ایجاد رویکرد چابک و انعطاف‌پذیرتر در قالب بانک‌های چالش‌گر، استفاده می‌شود. بنابراین، سوال این است که کدام کشور، پیروز مسابقه جامعه بدون پول خواهد بود؟

یک مسیر دیجیتالی شدن هیجان انگیز پیش روی همه ماست. با این حال، زمانی که ما در هر کجای دنیا از پرداخت دیجیتال استفاده می‌کنیم، امنیت و اعتماد باید در خط مقدم تجربه ما باشد، بنابراین باید زیرساخت پرداخت امن، قابل اعتماد و قوی وجود داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.