چرا بانکداری به عنوان سرویس جدیدترین روند دنیای فین‌تک است؟

بانکداری به عنوان سرویس، سابقه‌ و تاریخی به اندازه مفهوم فین‌تک‌ها دارد اما امروز این موضوع اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است.

مفهوم مدل «به عنوان یک سرویس» یکی از اصول اساسی فین‌تک است. فین‌تک‌ها یک سرویس را در اختیار شرکت‌های مالی قرار می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند تا خدمات مالی جذاب‌تر و بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

یکی از متداول‌ترین نمونه‌های بانکداری به عنوان سرویس (BaaS) شرکت‌های فناوری هستند که کارت‌های پرداخت را به مجموعه محصولات خود اضافه می‌کنند. ارائه روش‌های نوین پرداخت به مشتریان خرد نه تنها باعث وفاداری بیشتر آنها شده بلکه اساساً شرکت‌های فناوری را تبدیل به رقیب بانک‌ها می‌کند، حتی اگر این شرکت‌ها ارتباطی با بانک‌ها نداشته باشد. به عنوان مثال اپل را در نظر بگیرید؛ اپل یک شرکت فناوری است، نه یک بانک اما یک کارت اعتباری با همکاری بانک گلدمن ساکس (Goldman Sachs) در ماه اوت گذشته راه‌اندازی کرد.

چرا بانکداری به عنوان سرویس جدیدترین روند دنیای فین‌تک است؟

بانکداری به عنوان سرویس، سابقه‌ و تاریخی به اندازه مفهوم فین‌تک‌ها دارد اما امروز این موضوع اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. در ادامه این مطلب که توسط شرکت داتین ترجمه شده است، چند دلیل برای این ادعا ارائه می‌کنیم:

همه سود می‌برند

زمانی که مشتریان فقط از یک درگاه برای پرداخت خود استفاده می‌کنند، در نهایت تجربه کاربری بهتری خواهند داشت. بانک‌ها یا ارائه‌دهندگان BaaS هم با افزایش درآمد، سود بیشتری خواهند برد. در مورد اپل کارت، گلدمن ساکس از تراکنش‌های انجام شده درآمد کسب می‌کند. اپل هم از ارائه تجربه حلقه بسته مشتری (closed-loop experience) منفعت می‌برد. تحقیقات نشان داده است وقتی مشتریان برای انجام یک تراکنش مجبور نیستند وب‌سایت یا برنامه‌ای که درحال استفاده از آن هستند را ترک کنند، نه تنها خرید بیشتری می‌کنند بلکه انصراف از خرید و ترک کردن آن، دشوارتر خواهد بود.

بانکداری باز جمع‌آوری اطلاعات مالی را ممکن می‌کند

بسیاری از فین‌تک‌ها مجوزهای بانکی ندارند اما مشتریان عادت دارند برای دسترسی بهتر و سریع‌تر اطلاعات مالی خود را در اختیار بانک‌ها و فین‌تک‌ها قرار دهند. با توجه به این موضوع، بسیاری از شرکت‌های فین‌تکی راه‌های ساده‌تری برای شناوری داده‌ها در کسب‌وکار خود و بانک‌ها دارند و می‌توانند راه‌حل‌های بهتری را با توجه به اطلاعات مشتری در اختیار آنها قرار دهند.

افزایش انعطاف‌‌‌ پذیری

بانکداری به عنوان سرویس، انعطاف ‌پذیری را از دو لحاظ افزایش می‌دهد؛ اول در انواع خدمات مالی موجود و دوم در نوع قرارداد بین ارائه‌دهندگان خدمات و نحوه دریافت هزینه خدمات ارائه شده. در نتیجه، زمان اجرا نه تنها کارآمدتر است، بلکه زمان رفتن به بازار نیز سریع‌تر خواهد بود. تا پیش‌تر این موضوع در موسسات مالی بزرگ گاهی تا ماه‌ها طول می‌کشید و اکنون چند روز یا ساعت، زمان نیاز دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.